fredag 12 mars 2010

Skönhetsvård, sport och mat

Jag hade redan förra helgen tänkt ägna ett inlägg åt de tyska männen. Men så kom all snö igen och jag tappade liksom inspirationen. Det skulle vara ett inlägg om vad tyska män gärna gör mellan fredag eftermiddag och söndag kväll.
Jag hoppas att solen skiner hos er idag, men jag måste tyvärr säga adjö nu för ett tag...


Nej, inte till ER!!!
Till solen...*snyft*
Där försvann den igår kväll bakom bergets topp och jag visste att det nu dröjer innan vi ses igen. Väderrapporten hade rätt, för det snöar nu igen! Glöm mina vårblommor och allt skrytande om grönt gräs!! Glöm allt jag skrivit!
När jag satte på radion och sen letade efter "min" kanal, hamnade jag mitt i nyheterna på minst tio andra kanaler och hörde bara...
Vädret...*brus*...snö och regn under...*brus*...under hela dagen kan det falla...*brus*....hala vägar....*brus*....regn och halka under...*brus*....som kan påverka trafiken....
*suck*, det var allt jag hörde i ALLA kanaler, snö-regn-halka.
Men jag tänkte, att ännu en gång ska jag inte ställa in inlägget om männen....
Tyska män intresserar sig under helgerna nämligen för skönhetsvård. De blir även sportliga och god mat och dryck blir pricken över i:et.

Fredag eftermiddag.
Männen kör med sin "älskling" till skönhetssalongen! Ställer sig bland alla andra män med sina älsklingar i en låååång . Ju bättre väder, desto längre kö. Ja, denna tid offrar män gärna på sin lilla ögonsten.
Nej, tjejer (och min enda manliga besökare...*blink*) nu pratar jag inte om kvinnan vid hans sida (även fast vissa "älsklingar" faktiskt får kvinnonamn...). Nej, nu pratar vi om mannens bil!
Jag överdriver inte. Från fredag eftermiddag till lördag eftermiddag är biltvätten i byn full med väntande bilar.
Vissa kvinnor kan ju verkligen önska sig att mannen brydde sig så om deras skönhetsvård.
Först betalar de för behandlingen...


Sen schamponeras älsklingen...

glöm inte ryggen...*mmmmmm* (ja, det vore väl skönt?)


(Jag måste ha blivit helt sinnesförvirrad som sitter och fotograferar i en biltvätt!*fniss* Hoppas ingen såg mig, jag är nämligen kompis med ägarens fru...)
sen kommer fönen fram och älsklingen är torr på minuten!


För er som inte läste tyska i skolan (dit även jag tillhör...*blink*) kan jag tala om att texten "Bitte nicht bremsen... " betyder "Vänligen bromsa inte..." Nej, för här är fönen helt automatisk!

Jag kanske har nämnt att Tyskland är ett väldigt konservativt land där männen jobbar och fruarna tar hand om barn och hushåll. Men, jag kan tala om att tyska män faktiskt dammsuger ibland! De BETALAR t o m för att göra det!!!
Ja, inte hemma naturligtvis...


Nej, lilla älsklingen blir rengjord även inombords, en slags själsrensning för bilar?
(Nu kom tanken att man kanske skulle ha en sån där automat hemma....? Nä, tror ni inte att det funkar?)

Sen kommer lördagen och om vi har lust följer vi med frugan och handlar lite gott till helgen. Vagnen styrs via köttavdelningen till denna avdelning...


Nej, kära vänner, vi befinner oss INTE i Systembolaget. Här finns inga systembolag! Detta är en bild från mataffären och ni ser bara hälften av vinutbudet! Sen tillkommer de starkare dryckerna i de bortre hyllorna.
Jag brukar gå förbi dessa hyllor, men gjorde ett undantag för att i James Bond-anda ta kort med mobilen. Ja, hemligt, ni kan väl tänka er hur konstigt det ser ut när man tar kort i en mataffär!!! *fniss*

Lite guld till frugan kanske?
Det är ju snart påsk och här har man laddat upp rejält med godis. Visar ännu en gång påskhararna i guld, med sött innehåll (bra för figuren ska ni tro!)
Kanske ni nu kan förstå varför jag själv undviker att ta barn med mig till affären...?


Hoppas att det inte blir för lång för er nu, men jag måste berätta för er hur sportiga män blir under helgerna.
Ja, "de" spelar fotboll!
Alltså "de" är "deras" fotbollslag i Division 1, där varje man ju är närapå fotbollsproffs eller den perfekte tränaren!
Jag vet inte om just tyskar är speciellt fotbollstokiga, men man börjar ju undra. När jag kom till Tyskland under 90-talet lärde jag känna ett "gäng" som alla var "Schalke04-fans". De är nog de mest extrema. Det kördes till helgernas spel med en lagom fotbollsdekorerad bil. Halsdukar eller fanor med fotbollslagets logo spändes ÖVER bilen (på utsidan) eller fladdrade med vinden. För att inte tala om hur de själva klädde sig...Jag var ofta tacksam över att vara "främling" och att ingen kände mig vid dessa tillfällen *ler*)


Observera, detta är inte min egen bild (tack och lov) även fast jag säkerligen har liknande i nån kartong på vinden...*skäms*
Som ni ser finns det även kvinnor som "smittas" av detta. Det händer t o m att vissa par gifter sig i fotbollsstadion!!! Jag skojar inte!! Verkligen, fullt allvarligt nu! Har t o m sett det i tv och bröllopstårtan såg naturligtvis ut ungefär så här...


och man tillbringade bröllopsnatten naturligtvis i romantisk stil, med dessa sängkläder....


Nu har jag som tur är, inte gift mig med en man som jag ovan beskrivit. Min egen man ser ALDRIG fotboll, dricker inte vin och vi (ja, jag med!) tvättar bilarna under veckan när det inte är lång kö!

Önskar er en skön fredag, med eller utan biltvätt!
Kram Elle

7 kommentarer:

  1. Vilken rolig beskrivning av de tyska männen och jag måste säga att jag inte blev avundsjuk på de tyska kvinnorna. De lät inte särskilt sexigt med deras manér.
    Ha en mysig helg trots gråvädret!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Elle!

    Jag tycker att du målar upp nästan precis en sån bild av männen som jag hade framför mig. Det jag saknade var kanske lite gladsjungande, joddlande, öldrickande och korvätande män *skrattar*. Nä usch vilka fördommar, jag tycker att alla länders vanor får vara precis som de är. Här i Sverige är bilen också männens älskling, det finns väl inte många länder med så stora, dyra och lyxiga bilar. Biltvättarna har alltid långa köer även här och det där med forboll, ja lika tokiga är de kanske inte men nog gillar de fotboll, i tv soffan:) Inte min man dock, men han tvättar gärna bilen *ler*.

    Ha nu en härlig helg, du som slipper biltvättskön. Hoppas också du slipper snön!

    Kram Karin

    Ps Du är såklart med på min blogglista. Jag är nog oftare inne hos dig än hos någon annan av mina bloggfavoriter ;)

    SvaraRadera
  3. Hej på dig! Kul att läsa hur pass bra det stämde, schablonbilden jag hade (har) *s*. Vilken tur att du hittat ett undantag!

    SvaraRadera
  4. Tack igen för skratt! Vilken variation ... av harar *ler*.
    Ja, killen (= unge polisen) som tog passbilden såg ju på den på en gång i sin skärm. Han ville ta fler bilder, han ville väl få mig fin och med ett flin men stopp sa jag: därför ser jag mer kaxig än ngt annat i mitt nya pass som man undrar hur ofta man skall använda under dessa 5 år den gäller. Det skall bli första gången på ååår som vi åker till passkrävande land!
    :)

    SvaraRadera
  5. Frågar mig själv när jag läst detta underbara inlägg hur kan jag ens komma på tanken att lämna dig helt övergiven här i bloggsossfären, utlämnad till de andra "bloggrävarna", ser att det finns lite bekanta namn här!
    Ja, sedan härjar du ju runt med min Fru också bara det en orsak att fortsätta blogga! Måste se vad hon skriver förstås!
    Nej, det var dåligt skämt, inte behöver jag håla koll på någonting inte.
    Jag gillar ju det här med själva bloggandet, det är något som drar, så självkart så fortsätter jag ett bra tag till, jag är ju bara lite dramatisk av mig som du märkt! (ler)
    Jaha, trodde det var lugnt men så ringde min chef, nya uppdrag pågång vi hade faktiskt tagit Fredag! Fast nu var det lite mer av privatkaraktär han ville ha min hjälp, självklart så ställer jag upp, han har hjälpt mig och min Fru mycket under de åren vi hade den sagolika turen att var sjuka samtidigt!
    Jag tror jag berättade det förut, jag var sjukskriven i ett och ett halvt år i nerroborrelia (fästingburen) att bli helt återställd tog 3 år!
    Som du kanske märkt så är vi ganska positiva jag och Lilla Frun (hm...förutom då jag hamnar i en bloggsvack) så det jag minns bäst och mest ifrån dessa ett och ett halvt år av sjukskrivning var hur trevligt vi hade det hemma, vi mådde skit, men pengarna rullade in pension och sjukpenning, filmtajm varje dag så klart och massor med godis, sedan sov vi några timmar och sedan kom barnen hem, all kraft gick åt att fixa mat till dem och Lilla Frun tog läxorna............sedan bilade vi runt med husbil några sommarmånader.....det gäller att hitta ljuispunkterna i livet!
    Det enda kvarvarande problem jag egentligen har, det är manisk rädsla för att bli sjuk igen, borrelia är ju en bakterie så det går inte att vacccinera som TBE som är ett virus.....så en dag har man en liten "nymf" på skinkan 2 millimeter lång....sedan kommer förlamningen smygande....inte julafton precis! (ler)
    Nej, nu måste jag åka!
    Ha en fin fortsatt trevlig dag!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  6. Skönt att höra att du sluppit den schablonbilden av den tyska mannen. Själv kommer jag mest ihåg att det var tyskar med stora skägg, som trängde sig mest, i liftköerna i österrike, det kanske var en så´n du hittade istället?
    Har nog ingen typisk man heller. Ska bilarna bli tvättade över huvud taget får jag göra det själv, vilket jag gör också. *ler* Men vin drickar han och lite fotboll på Tv blir det emellanåt.

    Du behöver inte känna dig träffad av min beskrivning av vissnande, kinkande ranunkler, det händer lika ofta mig. Men måste ju erkänna att liiiiite tänkte jag på dig också*ler*
    Och gult vardagsrum hade vi med, sammanträffande va? Har aldrig gillat gult, ändå tapetserade jag det i gult, helt sjukt egentligen, men hade sett en snygg bild på ett rum i gult, men naturligtvis blev jag aldrig nöjd med det, så det är vitt det också nu.
    Så det var ett undantag att en gul blomma fick följa med, kände att det inte fick bli för färgglatt i uterummet och bara vitt kändes lite trågikt. Det är ju åndå påsk snart:)
    Ha en mysig helg.
    Camilla

    SvaraRadera
  7. Tack för kommentaren så jag hittade hit! Vad skönt att din man skiljer sig från mängden av tyska män. Det skulle bli såå tråkiga helger annars;)

    Här hemma är våren på intågande och snön smälter, Jiiipii
    Ha en bra fredagskväll!
    Kram C

    SvaraRadera