torsdag 4 mars 2010

Kapade blommor och blomkap

Igår hade vi en underbart vacker och frostig soluppgång. Det kändes lättare att börja dagen och det blev t o m en promenad till bagaren och banken, bilen fick stå.
Detta var vad jag såg från sovrumsbalkongen...jag har bott här i snart två år och har ännu inte tröttnat på utsikten. Om ni tröttnar, får ni säga till *blink*
Jag fascineras alltid av de olika årstidernas färger och former. Varje årstid har något vackert att bjuda på och ljuset gör också en stor skillnad, soluppgång eller solnedgång.


På tal om solen, vi hade sol hela dagen igår och det kändes verkligen vårigt! Jag kände en viss magnetisk dragning mot blomaffären igen...ni vet ju, jag "smugglar" hem ett par blommor varje dag, för att undvika "chockeffekten" hos min man. Nu har jag dock problemet att han kör hemifrån i mörkret och kommer tillbaka hem i mörkret. Detta betyder att han ser de hemsmugglade artiklarna först till helgen när han är ledig...alltså blir det dock en chock! *ler*
Men nu ska jag inte besvära mig, för han kommer inte att säga något ändå. Han vet att jag gärna påtar i jorden och jag tror faktiskt att han uppskattar färklickarna i trädgården - han erkänner det bara inte...*blink*

Vi har fortfarande frostiga nätter och risk för lite snö finns, men nu kunde jag inte låta bli....





Jag gjorde även ett kap i blomaffären! Denna "Christrose" var nedsatt från 9,99 Euro till 1.99 Euro!!! Alltså, där tvekade jag inte länge, eftersom jag funderat på att skaffa en. Blomtiden är egentligen nästan förbi, eftersom det är en vinterblomma, men en fin blomma hade den fortfarande att bjuda på.



Jag kapade bort ett par blommor som inte överlevt snöhögarna, sen fuskade jag lite och planterade lite "färdiga" vårlökar. Nu tänkte jag att jag varje månad ska ta en bild av denna rabatt, för att se skillnaden under årets gång. Just nu är det lite glest och trist, men vänta bara...
Detta får bli mars månads bild:


Hoppas ni har en lika solig dag!
Kram Elle

10 kommentarer:

  1. Guuud, vad avundsjuk jag blir. Vill också börja plantera utomhus, men det lär ju dröja minst en månad till skulle jag tro. Säkert ännu längre med tanke på hur det ser ut nu:(
    Men jag gör som du för att stå ut, det slinker med en och annan blomma hem om dagarna.
    Vilken vidunderlig utsikt du hade från fönstret. Antar att det är härligt att följa årstidernsas skiftningar därifrån. Och en och annan granne också;)
    Ha det.
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag rejält avundsjuk,jag brukar vara tidig med att blantera ut penser å då pratar vi om majmånad i kruka!Och i år lär väl snön ligga kvar länge,ja jag får nöja mej med Tulpanerna i vasen ,ska förresten köpa nya i dag;)
    Men jag får njuta av dina fina planteringar:)
    I dag skiner solen även här.
    Ha det .

    SvaraRadera
  3. Du din fresterska där! Det där var nästan taskigt mot oss som bor i vintriga Sverige! Hi!Hi! Jag bara skojade, som du säkert förstår....Åhhhhh! vad avundsjuk jag blir, såå himla vårigt o fint! Man uppskattar verkligen dom där första man sätter på vårkanten, det är alltid en speciell känsla! Ljuvligt för ögat.... Och din utsikt från sovrummet är underbar! Tack för fina o inspirerande vårbilder från Tyskland! Torsdagskramar till dig från mig./ Therese

    SvaraRadera
  4. Åhh vad mysigt. Vi har också haft sol, men vår snö tar lite länge tid på sig. Min julros blommade innan snön kom, så vi får väl se hur ledsen den är när väl täcket smälter bort.

    Ha en bra dag.
    Catarina

    SvaraRadera
  5. Var bara tvungen att skriva till dig..
    Halkade in hit via "Ljuva Lantliv"..
    Började läsa och såg att du skrivit om Esskilstuna =) Jag kommer därifrån, men bor nu i Umeå =(
    Blev bara så glad att se en tjej som bor i Tyskland nämna Eskilstuna hihi.
    Ha en bra dag!!!
    Sophia (madamevit.blogspot.com)

    SvaraRadera
  6. Så fina blommor du har hittat. Här har vi 1,5 meter snö, så här får man väl vänta tills augusti känns det som, innan man kan plantera.
    Kramis

    SvaraRadera
  7. Vilken uuuuuuuuuuunderbar utsikt!!
    Och vad härligt att kunna plantera ute!!
    Tack för titten;o)

    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Hahah ja så det kan vara =) Men jag tittar till bloggen så den mår bra trots min paus =) Jag har lagt till dig i min lista nu, hoppas det är okej?
    Så du är en E-tuna tjej du med? Vad roligt!!! Vi åker hem ett par dagar nu nästa vecka. Ska bli skööönt!!!
    Kram Fia

    SvaraRadera
  9. Hej Elle!

    Hur har detta kunnat ske. Bar jord och planterade blommor, det var ju bara någon vecka sen du pratade om snö *skrattar*. Jag blir så avundsjuk, jag vill också påta.

    Dun utsikt är underbar, jag skulle inte heller tröttna på den!

    Ha det bra och mys i vårsolen;)
    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  10. Kikar in o önskar dig en trevlig o sköööön helg! Många Vårkramar Therese

    SvaraRadera