tisdag 2 mars 2010

Bland örter och harar

Jag vet att ni i Sverige har mycket snö fortfarande och kämpar med snöskottning och halka. Tro mig, vi hade det för jäkligt här också denna vinter, även fast det töat bort snabbare här. I natt var det nog rätt kallt, för min man ropade nyss från dörren innan han körde till jobbet:
"Schatz, du måste låta motorn vara på ett par minuter innan du kör...bilen är igenfrusen...."
"Ok"...ropade jag käckt från köket..."vad bra att jag har sommardäck då..." *skadeglatt flinande*
Det flinet kände han nog och tänkte att nu tusan hade hon rätt igen, kanske borde jag (ännu en gång...) ha lyssnat på hennes åsikt, men inte tusan kan vi erkänna att vi har fel, män har inte fel....och svarade lugnt:
"Äh, de har säkert saltat vägarna, du måste bara köra försiktigt..."


En "Hase" till dottern och en till mig...

För den som inte läste tyska i skolan (vilket JAG faktiskt INTE gjorde!) kan jag tala om att "Schatz" betyder "Skatt" men används här istället för "älskling".
Tyskarna nämner ju gärna sina nära och kära med djurnamn istället för "älskling". Man hör ofta kvinnor som nämner sin man "Hase" (hare *fniss*) eller "Bärchen" (lilla björnen). Männen kallar ofta kvinnorna "Maus" (mus).
Jag kan nog vara glad för att min man säger "Schatz"...eller?
Vi kallar ibland vår femåriga dotter kärleksfullt för "Ziege" (get). Men den som har en dotter i den åldern kan kanske förstå varför...tjejer som är typiskt tjejer - bestämda och tjafsiga, ni vet... - kallar man här "Zicke". Har faktiskt ingen översättning där. Men mest av allt är hon vår lilla prinsessa...
och hon vet att hon är ENDA dottern och därför lite speciell för oss.



Jag och prinsessan var igår och handlade tillsammans medan pojkarna var i skolan. Av någon konstig anledning hamnade vi återigen bland blommorna och upptäckte lite örter. Eftersom min dotter haft lite med örter att göra i sin Kindergarten (de har faktiskt egen örtträdgård där) så tänkte jag att hon KANSKE lärt sig namnet på vissa örter och frågade "Vad är det här...?" medan jag höll upp en Rosmarin.
Utan att tveka svarade dottern "En ört!"
Ok, det var en dum fråga! Jag kan ju inte heller förvänta mig att en femåring vet namnet på en ört som min man skulle kallat "julgran".
Ört eller Rosmarin, spelar ingen roll, den fick följa med oss hem!

Ha en underbar dag!
Kram Elle

5 kommentarer:

  1. Här har vi nyss i två dagar haft snöstorm...och idag skiner solen och det är ett UNDERBART väder på -9. Och klockan är inte mycket än.....gissa om frukosten satt bra...
    Satt nyss på toa (ursäkta mej) och funderade på vad våren kunde hitta på för kul...ska gå in och kolla lite priser på SAS för att se om de flyger billigt och lite närmare dej än vad Ryan Air gör. Det blir så trist att dricka kaffe genom internet varje dag ;)!
    Ha en underbar dag, det ska jag (även om jag ska jobba kväll). kramkramkram

    SvaraRadera
  2. Sådärja, nu äntligen får jag den tid över som jag behöver för att kommentera lite! Eller mycket! (ler)
    För att allt ska fungera så måste jag ha mina ritualer, annars försvinner hela nöjjet med den här verksamheten (Har just läst ditt inlägg om just bloggandet och dess natur, suveränt som alltid hos dig)
    Funderar lite på det härmed humor och trovärdigthet, vet inte om det var jg som fanns med där i texten någonstans, men jag vet att jag "tappat" lite vänner just pga av min kanske lite säregna humor bla med allvar, några har faktiskt skrivit till mig om det också!
    Jag kan bara säga, uppriktigt, jag är ledsen, jag kan inte göra så mycket åt det, för ändrar jag hur jag gör mina inlägg så begår jag "våld" på mig själv!
    Ett inlägg ifrån min sida skriver jag faktiskt i första hand för att "underhålla" mig själv!
    Kanske låter det hårt? Men så är det, jag vet ju inte om någon ens läser det egentligen!
    Nu ska vi inte krångala till det här du och jag! Har ju haft turen att hitta "dig" någonstans i denna oändliga bloggdjungel och det är jag mycket glad för och jag tror att du hittat "kärnan" i vad jag skriver om också!
    Finns många som känner mig i "vekliga livet" som ännu inte hittat min "kärna"! (ler)
    Tragiskt för dem! (ler)
    Hm...åter till det här med ritualer, jag måste äta Fruksot själv först och läsa tidningen, sedan en andra frukost med barnen (de som är hemma) sedan ger jag mig in i datorernas värld och ser vad som händer!
    Nu har mina cirklar tråkigt nog blivit lite rubbade, förkylningar och vinterkräksjuka har drabbat min närhet! Lite fler dödsfall och en inställd operation gör inte heller humöret på topp! Men som sagt att skriva och kommentera gör mig glad och helt plötsligt när jag skrev den sista raden så bröt solen igenom! Ett tecken? Nej, tror inte på sådant, men eftersom jag skrev om en känsla så blev det faktiskt lite "extra kul" att solen precis trängde igenom molnen!
    Har läst igenom dina härliga inlägg sedan jag var här sist, Tack för Tyskundervisningen, vågar jag säga att jag läst tyska i 5 år och är så dålig att jag knappt kan sköta en vanlig artighets konversation, katastrof (!)
    Får öva upp mig via Pippi och Emil på Tyska!
    Ha en fin dag!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  3. Hej Elle! Kul att vi kommenterar samtidigt idag! (ler) Ser att du var inne och "tjuvläste" och kommenterade samtidigt som jag hos dig!
    Att du sedan gjorde det med sti(h)l, gjorde ju inte saken sämre! (ler)

    SvaraRadera
  4. Hej Elle! Vilken fin ört du har köpt och vad duktig din flicka är som kan namnen på dom! Det kanske blir en liten "Trädgårdsmärtare"av henne..... Här har solen skinit från en klarblå himmel så jag hoppas att våren kanske är på väg! Må så gott! Kramis Therese

    SvaraRadera
  5. Hej Elle!
    Kul med en liten Tysklektion;å Vilken fin sovrums utsikt ni har.Här kan man nu läsa i aftontidningen att solen är på ingång vilket jag ser framemot håller på att drunkna i snö.
    kram från Susanne

    SvaraRadera