onsdag 31 mars 2010

Alla vägar leder till....

Rom?

Häromdagen kom min 16-åring och undrade:
"Kan du köra mig till Rom?"

Nu skulle jag kunnat tvärneka och skylla på att min italienska är urkass...eller att verkligen inte har råd med tanke på dagens bensinpriser. Men istället sade jag att det inte var något problem.
Anledningen är att vi faktiskt har en liten byhåla (ett par hus utkastat på en åker...) här i närheten som heter ROM. Där bor min sons klasskompis.


För dem som vill besöka Rom, kan jag tala om att de faktiskt har ett hotell där. Men det är nog allt de har att erbjuda för turister. Man kan ju undra hur turisterna hittar dit överhuvudtaget, mitten i ingenting. Kanske lever de på byns namn och de turister som kör till "fel" Rom?

Men alla vägar leder INTE till Rom...vissa vägar leder inte ens till nästa by!!
Samma eftermiddag....
ja, jag kanske ska erkänna nu att jag inte kom till att sätta mig och sortera papper häromdagen (jag var jätteledsen över det...*blink*) för att jag istället var upptagen med att vara "Taxi Mamma"
Hursomhelst var jag på väg med min 14-åring när jag blev stoppad av polisen. Nej, jag hade varken kört för fort eller glömt säkerhetsbältet. Precis utanför byn hade en ung man - antar jag av biltypen - lagt sig på taket med bilen.


Man höll just på att bärga bilen när vi kom. Jag hör inte till de som ställer sig och fotograferar bilolyckor, men nu gjorde jag ett undantag för att jag inte hade annat för mig medan jag väntade. Polisen som stoppade mig hade jag dessutom träffat häromveckan! Där kan man se hur omväxlingsrikt deras arbete är. Ena dagen bilolyckor och andra dagar...

...trafikundervisning med dotterns dagis!


Poliser är väl inte särskilt populära bland befolkningen - särskilt inte de som blivit stoppade av en eller annan anledning. Men jag måste faktiskt påpeka vilket fantastiskt arbete de gör med barnen. Vet inte om flickorna faller för män i uniform och pojkarna ser en förbild, men de följer undervisningen med stort intresse och har verkligen kul. Även som förälder har jag haft kul. Om ni bara visste vad barn har att berätta för farbror polisen...
"Min mamma har aldrig hjälm på sig när hon kör" sade en liten flicka, vars mamma lyckligtvis inte var med den gången.
"Min pappa använder inte säkerhetsbältet" avslöjade en pojke, utan att bli röd i ansiktet.
Polisen ler lugnt, tar upp anteckningsblocket ur fickan och säger...
"Vad var det din pappa hette...?"

Polizei, dein Freund und Helfer - Polisen, din vän och hjälpare
heter det här i Tyskland. Och för dagisbarnen är det en vän och för de som haft en olycka en hjälpare.
Och den som blir stoppad och har kört för fort får antagligen skylla sig själv och stå för sina misstag....eller?

Ha en skön olycksfri onsdag!
Kram Elle

6 kommentarer:

  1. Hahaha, du har ju mer spänning i ditt liv, i er lilla by än vad jag har här i Eskilstuna.
    I och för sig stog det en älg utanför jobbet idag...förvirrad stackarn....Han, eller hon, har irrat runt ett par veckor...Funderade faktiskt ett tag på att ringa polisen...mest ifall älgen skulle irra in sig på innergården..Nu sprang den lyckligtvis (?) vidare.
    Men visst blir man lite till sig av en man i uniform? Fastän man fyllt 41, så kan de få en att bli...lite generad. Hade ju två brandmän på mitt jobb förra veckan, då en boende höll på att tutta eld på hela huset...Nu hann jag titta på dem och se att de inte var "min stil" av män...fast visst tittade jag lite extra när de gick...lite annat mot min sambo när han kommer hem med sina neongula kläder som han har på sitt jobb:)
    Kör försiktigt och kraaaam

    SvaraRadera
  2. Hejhej!

    Kikade in hos dej idag, härligt med snälla hjälpsamma poliser. Vi hade tänkt ta en weekend till Rom och undrar nu, vilket Rom ska vi välja?

    Ha en fin onsdag
    KramKram
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Hej Elle!

    Vilken tur att det inte var ni, usch det är inte roligt med bilolyckor. Ja tänk att när de är små så är polisen idoler och senare blir de något annat. Det är i alla fall jättebra att de hjälper till redan vid dagis;)

    Vilka underbara blommor du har. Jag har inte hunnit in på någon vecka men har tagit ikapp lite nu. Jag har också orkideer som är flera år, men inte alls så fina som dina. 13 stänglar, otroligt;) Penseer och pärlhyacinter är ju underbart. Jag satte violer och tet a tet i mina krukor vid entren i helgen men igår fick jag ställa in dem. Det blev minus igen!

    Ha en fortsatt bra Påskvecka!
    Många kramar
    Karin

    SvaraRadera
  4. Oj vilken händelserik dag :) Ja jag får i8nte heller mkt gjort med barnen hemma, idag efter shoppingen så gnällde de mest att de inte hade något att göra. Man MÅSTE ju inte ha en aktivitet planerad varenda dag bara för att det är lov..de höll dock inte med.. Tur att det är jag som bestämmer :)

    Kram Git

    SvaraRadera
  5. Det var otrevligt med olyckan men din andra historia om polisen var intressant och under-
    hållande att läsa om.
    Kul att ni har Rom på så nära håll även om det inte är det Rom man tänker på vanligtvis.
    Ha en härlig skärtorsdag och hur är det i Tyskland, kommer det påskkärringar där också på den dagen?
    Må så gott!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  6. Det är mitt i natten och jag kom på att jag inte varit inne hos dig och läst din blogg. Nu är det gjort, du skriver underhållande.
    Vad trevligt att polisen deltar i "barnuppfostran", de får lära sig en del och sen behöver barn ha många bra förebilder.
    Ser att våren har kommit till er. Vi har snö kvar. Vi skulle ha åkt till bl.a. Berlin den 28 april, tyvärr inställt - ja, du vet ju - du läser min blogg. Operationen har gott bra, så det fixar sig. Berlin lär stå kvar.
    Sköt om dej och de dina.
    Ha en rektig trevlig påskhelg.
    Kram Viola

    SvaraRadera