onsdag 17 mars 2010

Nervös tonåring...

Gårdagen var väldigt stressig. Jag hade en ytterst nervös och temperamentfull 14-åring som var så besviken på sig själv att det hördes, både ur hans mun och genom de smällande dörrarna. Den som haft tonåringar med lätt "hormonella störningar" vet vad jag menar.
Grunden till hans nervositet var en skriftlig konfirmationstest...
Det rabblades de tio budorden och andra viktiga texter. Jag skjutsade honom till församlingshemmet under protest, han skulle minsann inte skriva en rad!
Men han hade inget annat val än att kliva ur bilen och snällt göra sin test.


Efteråt var han något lättad. Humöret var ett helt annat och han skämdes nog lite över allt han sagt under dagen *blink*
Det enda han måste öva på nu är trosbekännelsen. Men ärligt nu, hur många av er kan rabbla upp trosbekännelsen utan att tappa bort en eller annan rad? Hör ni inte också till dem som under det årliga besöket i kyrkan (julen...?) bara rör på läpparna för att på slutet klara av ett högljutt "amen"?


I april har vi alltså konfirmation här, men det ska jag berätta mer om då.


Idag har de lovat hyfsat väder och ca 14 grader. Jag ska nog dammsuga ut vintern ur min bil och sen hoppas jag på en avkopplande promenad...fast ärligt talat, himlen ser inte direkt ut som om det skulle bli sol idag...men små under sker ju alltid, så vem vet?

Ha en avkopplande onsdag!
Kram Elle

16 kommentarer:

  1. Här är det inte det minsta religöst så att rabbla trosbekännelsen kan du glömma:)
    Gillade förresten grodprinsen i ditt förra inlägg, är lite småförtjust i grodor sjäv, nästan så det blivit en liten samling.
    Kan avslöja att vi åker på semester på lördag och blir borta i tre veckor så det är därför jag inte har så mycket tid till datorn just nu. Det är mycket som behöver fixas så här i sista minuten. Samtidigt som vi fira dottern, hon fyller när vi är borta, så släkten kommer ikväll och imorgon.
    Men jag måste ju kolla in lite här i alla fall och läsa vad alla har för sig:)
    Här började det mulet, men nu skiner solen.
    Skönt för nu ska jag snart ge mig iväg igen, måste byta ett par skor och inhandla ett paket till, blir nog en fika på stan också, mycket viktigt alltså;)
    Ja, så ska jag försöka få tag på myggmedel, har letat i flera dagar men verkar vara lite fel säsong för det. Finns mycket otäcka sjukdommar som överförs med myggor och det vill man inte ha.
    Jaha, det blev lite blandat som vanligt.
    Ha det bra.
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Han bli lite orolig då jag ännu inte fått någon kommentar ifrån dig idag!
    Så jag beger mig snabbt till din blogg och ser att du lever och läser som vanligt dina detaljerade och livsbejakande familjära inlägg!
    Här är det full rulle som vanligt!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    kram ifrån Peter!
    PS: Självklart behöver man inte kommentera varje dag och itakt med att din blogg får fler läsare så får man svårare och svårare att hinna med, vänta får du ser!
    Min blogg är väl inte direkt stor egentligen, men flera av mina följare är dessutom djäkligt trevliga "mailare" också och det krväver sin man att hinna svara och då handlar inte svarandet om ett måste, tvärtom!
    Lilla Frun som sagt lite risig och då blir det inte bara mer pyssel med henne utan även saker i och omkring!

    SvaraRadera
  3. Haha...Stackar gossen din. Tur att det lugnade sig.:-)
    Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Härligt att han fixade det och att humöret blev bättre :)
    Lyckades nöta in trosbekännelsen i tid till konfirmationen men numer är den som bortblåst och jag får haka på kören som bara rör på läpparna ;-)

    SvaraRadera
  5. Dessa tonåringar... Har inga egna men jobbar med dem i vanliga fall!
    Fint namn du har!
    Kram på dig!
    Marielle

    SvaraRadera
  6. Ja nog är man konfirmerad men inte kommer jag ihåg trosbekännelsen utan lite hjälp;)Men han fixade det ju så han känner sig nog nöjd.
    Du får gärna komma och dammsuga min bil *blink*jag förstår att du skulle gjort det om du bodde närmare...haha
    Kram Susanne
    PS, ursäkten var trovärdig;))

    SvaraRadera
  7. Hej igen på dig!!! Tack för att du tittade till mig. Med ett nybyggt hus har vi en del i lån och eftersom vi ej är gifta och någon av oss skulle gå bort faller arvet ej till min sambo utan till mina barn och eftersom mina barn ej är myndiga så får de en överförmyndare som utses av kommunen...
    Krångligt, förstår knappt själv...
    Marielle (kul med dina namn)

    SvaraRadera
  8. Jodu, kan avslöja för dig att vi ska till Borneo på lördag. Ska åka runt där på ön i tre härliga veckor, utan dator!!! så det blir nog inte mycket till bloggande. Kommer väl få lite abstinens kan jag tro, men får väl gå in på internetcafe och hålla sig någorlunda updaterad i vad som händer i världen, och på din blogg, minst lika viktigt:=)
    Tror jag hinner med ett inlägg på fredag.
    Vi hörs.
    Camilla

    SvaraRadera
  9. Trosbekännelsen ja, hmm. Fräls oss ifrån ondo...

    Har ni 14 grader? Härligt, här är ynka +2 men soligt!

    Skrattade åt ditt grodinlägg. Ang. att gifta sig med prinsen och få slottet och alla pengarna. Här i Sverige går ju en serie som heter Hollywoodfruar. Har du sett den? Går på TV3.
    Där har du ett gäng riktiga golddiggers! Men hon Montazami gillar jag.

    Må gott,
    kram
    Jessica

    SvaraRadera
  10. Det är inte lätt det där med tonårshumör....Dels kommer man ihåg hur man var själv! Och sen börjar Wilma redan visa nån slags "förpubertet", så jag vet vad jag har att vänta mig! Fniss! Hoppas att det gick bra med städningen av bilen. Och att du fick en skön promenad! Nu ska jag ut med ett gäng, o gå med alla våra vovvar! Folk tror väl att det är hunddagis som är ute! Ha en bra Torsdag! Kramis Therese

    SvaraRadera
  11. Vilken tur att det gick bra för tonåringen;) Jag brukar rabbla: Jag tror, jag tror, jag tror... det är liksom min egen lilla trosbekännelse och jag tror att den det är adresserat till fattar.

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  12. Huj, jag är inte ens konfirmerad! men hormonstinna tonårigar har jag haft och har! *ler*

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Elle! Hoppas det är just en god Fredags morgon! Här är allt frid och fröjd (ler)
    Skriver en rad för att "stötta" dig i ditt bloggande! För visst är det motigt ibland, men ge inte upp! Skriver några rader till dig innan jag ger mig iväg till jobbet!
    Ha en fin Fredag!
    Kram ifrån Peter!
    PS: Mina äldre grabbar vägrade att konfirmera sig, min Dotter skickade vi till ett Italienskt Nunnekloster (!) Faktiskt sant hur otroligt det än låter, vad som hände där får jag berätta om en annan gång, kanske blir det ett inlägg!

    SvaraRadera
  14. Jag har då också konfirmerat mej, men som jag minns, var det nog mest för att få en ny cykel ;)!
    Inte minns jag ett ord av konfirmationen, men jag har lyckats bli en bra människa ändå!
    kraaaam

    SvaraRadera