måndag 29 mars 2010

Frau Higgins?

Jag fick en kommentar över hur bra jag lyckats med mina orkidéer. Det tackar jag för!
Jag hade under många år stor respekt för orkidéer och vågade inte köpa en själv. Hade inte ens tanken på att försöka. Jag hade nog intrycket av att det är en mycket krävande och svår växt, som behöver noggrann skötsel i växthus.
Vaför trodde jag det?
Kanske hade jag sett "Magnum" för mycket? Där hade ju hans assistent "Higgins"...eller var Magnum HANS assissten?...och hette han överhuvudtaget Higgins??? Eller var han bara Magnums hyresvärd...?
Hursomhelst, ni vet vem jag menar. Han stod ibland i sitt växthus, fullt med orkidéer, med en sprayflaska i handen. Som om man inte kunde ha orkidéer utan växthus och sprayflaska...


För ett par år sen blev det allt populärare med orkidéer och jag köpte hem mitt första exemplar. Jag vet inte om jag har foton någonstans, men efter ett par år hade jag ett helt hav av blommor! Ur en enda kruka (med tre växter tror jag) kom det hela tretton stänglar!!!
Det var inte alls svårt!
Orkidéer vill bara ha en skvätt vatten ibland och inte stå i direkt solsken. Mycket mer behövde jag inte göra. En mycket tacksam blomma och inte alls så svårskött som Mr Higgins ville få mig att tro.


Bilderna är tagna en sen eftermiddag häromveckan, jag tycker att det är så fint när kökslampan lyser på blommorna, som riktigt glittrar i ljuset. Tyvärr går det inte att fånga det med mobilen.
De aktuella bilderna kommer jag för tillfället inte åt. Nackdelen när man har tonåringar med påsklov, är att de har tid över för en massa onödiga aktiviteter, som att t ex "låna" minneskortet ur mammas mobil...*grrrrr*
Alltså håll tillgodo med de "gamla bilderna" ur datorn.


Ok...nu ska jag avslöja mitt trick hur de börjar blomma igen...
Jag ställer in dem i tvättstugans fönster och säger:
"När du blommar får du komma ut igen!"
Jag vet inte om det är den varma fuktiga luften av torktumlaren eller min kommentar som gör det - men de börjar oftast blomma igen inom kort tid.
Fungerar inte det, brukar jag slänga en skarp kommentarlös blick sophinken, för att göra klart för blomman att det är DÄR den hamnar om den inte blommar.
Hårda bud här! *blink*


Idag blir det lite inomhusaktiviteter, eftersom det regnar här. Jag hade tänkt sortera lite bland alla papper i kontoret. Min absoluta favoritsysselsättning *spyr* som jag knappt kan vänta med att ta tag i.

Hoppas att ni har roligare uppgifter under veckans första dag!
Kram Elle

10 kommentarer:

  1. Härliga orkidébilder verkligen, du verkar ha gröna fingrar, själv så gillar jag köttätande växter som du vet (ler) och orkiden ligger ju litet utseéndemässigt åt det hållet!
    Det blir fort "humor" i det här med att ideligen ta "bloggsemester" men det finns som sagt lite allvar bakom också, du vet vad jag menar!
    Men självklart så blir man glad när man sätter sig och skriver, jag tittar på massor med konstsajter som gör mig glad och plockar sedan ut något jag gillar att visa, en djäkligt trevlig morgonritual som brukar ta några timmar. Idag fanns det plötsligt tid över!
    Skulle jobbat, men snön hindrar fortfarande där vi håller på, men i helgen regnade det så högarna minskar fort nu! Vi bygger i närhet av naturskyddatområde dessutom så man får inte dumpa snö hur som helst heller!
    Ha en fin Måndag!
    Vi hörs!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  2. Så fina!!!
    Jag lyckas aldrig med dom??!!
    Ha en bra måndag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Hej hej!

    ja det finns en sida som heter "fixa din blogg" http://fixa-din.blogspot.com/ där kan du få guidning att byta layout och det finns även massor av olika finesser som man kan göra
    Jag använder programmet paint och klistrar in flera bilder men man måste även fixa storlek osv man måste leka sig till hur det ska bli, det gäller att ha tålamod, men jag tror att om du går in på din layout till rubriken så kan du ladda in bilder...jag kan ju säga att jag har rivit sönder mitt hår men har lärt mig massor men gå till "fixa din blogg" där får du jätte bra guidning

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  4. Vad KUL att du hittade in till mig för ett tag sedan:)
    Och nu hittade jag till dig. Mysig blogg som jag gärna besöker igen!
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  5. Jättefina! Jag älskar orkidéer, finare blommor finns inte. Brukar ha svårt att hålla liv i blommor överhuvudtaget men orkidéer har jag faktiskt lyckats med några gånger :)

    SvaraRadera
  6. Visst är dom vackra o lättskötta Orkideerna! Den bästa blomman man kan ha! Får dom bara stå lite mörkt o få sparsamt med vatten då kan man ha dom hur länge som helst! Jättefina bilder! Ha en bra start på veckan! Vi får hoppas att det blir lite bättre väder både hos dig o mig! Vårkramar Therese

    SvaraRadera
  7. Jätte fina orkideer...hoppas du fått ordning på pappershögarna ,jag gillar inte heller papper, ha en härlig påskvecka.
    Kram /Susanne

    SvaraRadera
  8. jamen fy! jag hatar att hålla på och sortera papper hemma.
    Och det där tricket ska jag testa med mina orkidéer. Jättevackra blommor!

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  9. Härliga orkidébilder och fina tips om skötseln av dem.
    Ha det gott i vårsolen!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  10. Kikar in o Tackar för titten! Hoppas att du barnen har det bra på Påsklovet! Påskkramar till Er från Mig! Therese

    SvaraRadera