lördag 27 mars 2010

Ge och ta

Ibland tror man att en dag ska bli regnig och trist, men så överraskas man av solen iallafall. Det brukar vara bra dagar. Idag var en sådan dag. Under förmiddagen var himlen nästan molnfri och solen sken.
Jag blev positivt överraskad, för det hade varit värre om de lovat solsken och jag hade fått en regnig dag. Vädret höll i sig till sena eftermiddagen, sen kom det utlovade regnet.

Jag riktigt njuter när jag kommer ut och ser hur morgonsolen lyser upp vårblommorna i rabatterna. Att de är lite "fejkade" och planterade med knoppar, bryr jag mig inte om vid såna tillfällen.



Jag passade idag på att besöka en annan fyrabarnsmamma i byn. Hon har hjälpt mig mycket den senaste tiden och idag tyckte jag att det var dags att ge tillbaka. Hon har en enorm trädgård och jag rensade...nej, jag borde nog kalla det grovsanerade, en av hennes rabatter. Det känns skönt att kunna hjälpa tillbaka.



Man får inte bara ta hela tiden. Då utnyttjar man en vänskap och förlorar den väldigt snabbt. Man måste GE och TA! Var och en gör det den kan bäst. Den ena handen tvättar den andra. Hjälpa och bli hjälpt. Så och skörda. Uttryck det hur du vill.

Väl hemma fortsatte jag med mina egna rabatter. Sista stormen hade lämnat högvis med löv i trädgården - fast vi själva inte har egna träd. Det lilla äppelträdet räknar jag inte, dessutom har det knappt löv ännu.
Nu börjar jag känna av trädgårdsarbetet i kroppen...eller är det åldern? Nästa månad hör jag till skaran av damer som kallar sig 40+ under ett flertal år. Kanske åldern börjar ta ut sin rätt?
Nä, inte värt att tänka på nu. Jag lägger upp fötterna i soffan ikväll, sen är det nog bra!

Önskar er alla en skön helg!
Kram Elle

6 kommentarer:

  1. Du är ju bara barnet! Trädgårdsarbete kan dock vara krävande även för unga kvinnor som du, hihi. Nåväl, det är snällt av dig att hjälpa andra och som du säger det är inte bara att ta, man måste ge också.
    Vackra blombilder du har.
    Just nu åskar det här för fullt. Det har jag aldrig varit med om i mars tidigare i mitt 55-åriga liv. (Snacka om gammal förresten)
    Ha en härlig söndag!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  2. Undrar om det åskade i hela landet i går?
    Hörde också många, långa smällar....mystiskt. Hela världen är upp och ner!

    Blir så glad av dina blommiga vårbilder.
    Här är bara grått, grått och grått...både igår och idag....ingen vår här inte :(
    Tack för att Du finns!
    kramkramkram

    SvaraRadera
  3. Så härligt. Här är det ett riktigt dassväder. Hur trökigt som helst.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Så härligt med trädgårdsjobb. Det hade jag planerat till min semester inkommande vecka också, men jag tror nog att jag får göra en liten omplanering hihi.
    Kul att kunna ge en vän en hjälpande hand. Du är nog bara lite ringrostig efter vintern, några timmar till i rabatterna och så är du i trim igen ;).
    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  5. Hallå hallå!

    jag kan ju säga att jag är avis på dig!
    En kollega på jobbet som har varit i tyskland hon berätta att det hade varit 20 grader varm...jag vill att vårvärmen ska komma NU, just nu är det dimmigt och lite små kallt!

    kram Lisa

    SvaraRadera
  6. Hej igen!

    lyckos dig, jag lyckas inte med mina orkidér...jo då jag ska inte ta i men jag lyckas att ta död på dom och det är ledsamt...

    Kram Lisa

    SvaraRadera