torsdag 2 december 2010

Vita strumpor

Imorse vid femtiden, kröp en liten 8-åring ner under mitt täcke - som jag redan delade med en ännu mindre 6-årig dotter. Det är ofta jag känner mig som en sardin när jag ligger och sover. Men jag njuter samtidigt av barnens värme och närhet, för jag vet att det snart är slut med myspys hos mamma. Barnen är alltid så söta...
när de SOVER! *blink*

Halvvaken hörde jag nu 8-åringen viska i mörkret:
"Mamma...tack för att du har gjort en så fin strumpa till mig..."


Jag var tvungen att le lite i mörkret innan jag somnade om. För nu visste jag att barnen uppskattade mitt arbete. Att ha ett barn innebär en strumpa, men nu har jag ju fyra...


...där gick nästan hela eftermiddagen åt att sy!!
Och jag gjorde "bara" två fel den här gången...*ler*

I väntan på bättre plats, hängde jag dem i en ljusstake!


Jag har tröttnat på att köpa dyra choklad- eller leksakskalendrar (som ofta är länsade 3:e december..).
Bestämde mig därför spontant för att sy strumpor till barnen och lägga i små överraskningar varje dag.
Ett gammalt lakan och ett par urvuxna t-shirts fick ge vika för sax och symaskin!
Att äldsta barnet redan är 17 ger jag sjutton i, han blir lika glad över en liten chokladbit som de små! *ler*


"Var är DIN strumpa mamma?" undrade dottern
"Jag har ingen. Det räckte med att sy era strumpor!" svarade jag lätt utmattad
"Jag delar min strumpa med dig" sade hon glatt!
Praktiskt, för vi har samma initial..E !

Ta hand om er!

8 kommentarer:

  1. Hur blev du så proffsig på att sy på så kort tid?? Du har massor av mer talang än jag har, det är bara att konstatera ;). Så trevligt med julstrumpor och små överraskningar...
    Jag brukar känna mig som en sardin också då jag sover...3-åringen har fått för sig att han ska sova bredvid mamma ;).

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  2. Det må jag säga, jag bockar och bugar för det där var duktigt gjort. När du ändå bar på G, kunde du ha gjort ett par till mina ungar för de har varken strumpa eller kalender i år.
    Har ställt undan min, och hoppas att det är för gott.
    Kalla små barn känner jag igen. Har ju minsta fortfarande hos mig, fastän han är 11!! Kanske börjar bli i äldsta laget, men han vägrar sova i egen säng, så vad sjutton gör man. Nu är han min egen vetekudde(har ni så´na i tyskland, påsar fyllda med vetekorn som man värmer i micron), som håller mig varm så än så länge får han stanna. Men ibland, när både armar och ben ligger över en, undrar man ju hur länge det ska fortsätta.
    Värst var det när han var nyfödd då låg ju Lovisa hos oss också, så vi var fyra!! i sängen. Löste det genom att Patrik fick ha benen på en stol utanför sängen :)).
    Nej, nu ska jag gå ner till de övriga och smaka glöggen!!
    Camilla

    SvaraRadera
  3. Men vilka raringar!
    Jag minns när jag och syrran klämde oss ner hos mamma på natten...och ibland blev det så trångt att hon flyttade sig till någon av våra sängar för att kunna sova. Vad lurad man kände sig när man vaknade med bara syrran brevid!

    SvaraRadera
  4. Åhhå, vad fina! Det var så himla kul när barnen var mindre och vi hade de små paketen i december. Nu får det räcka med att fixa julklappar istället, men då finns ju tiden att göra dem finare.
    Ha de gott, kram Catarina

    SvaraRadera
  5. SUPERSNYGGA!!!

    Det där med att sova "sardin" känner jag igen...

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  6. Tack för dina stärkande ord vännen!
    Fina strumpor by the way ;-D
    Kram/c

    SvaraRadera
  7. Så mycket kärlek till dina barn i detta inlägg! Min två minsta grabbar vill gärna natta en stund i min säng eller också komma in och gosa på morgonen, njuter av det varje gång då jag vet att de snart inte vill mer. De är 9 och 11 år. Sen är alla mina 5 barn stora, och hoppet får stå till att barnbarnen vill gosa med farmor/mormor. Ha en riktigt skön helg Elle, njut livet här och nu...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Hej Elle!!!

    Oj, så fina jul strumpor du sytt!! Att de sytt fyra på en och samma dag imponerar mig massor!! Nu är det bara att fortsätta sy saker till hemmet för behärskar minsann konsten att sy snyggt och dessutom snabbt!!
    Oj, så goa dina barn är!! Blir riktigt rörd!!

    Ha en fin kväll, vännen!
    Kram
    Pi

    SvaraRadera