fredag 17 december 2010

Petra var på besök

Jag hör ofta historier om män som ligger inför döden bara termometern visar 37,5 eller tror att armen måste amputeras för att de har en sticka i fingret.

Detta har jag ingen erfarenhet av. Jag är nog gift med ett "undantag". (Vet dock inte om det är en fördel eller en nackdel...)
Maken fnyser lite åt dessa män (arbetskollegor...) och traskar även med häftig influensa och hög feber till arbetet.
Nu kanske jag ska tillägga att han är grävmaskinist och jobbar utomhus i alla väder.


Inte ens ett diskbråck fick honom att stanna hemma. Han slängde i sig ena smärtstillande tabletten efter den andra och fortsatte gräva.
Tills den dag då tabletterna tog slut och han hade blod i urinet. Då tyckte läkarna att det var dags för operation. Ett halvår senare satt han på grävmaskinen igen och ett halvår efter det låg han åter på operationsbordet...för att sen efter ännu ett halvår börja jobba igen.


Skulle han ha blivit rullstolsbunden efter operationen hade inte ens det hindrat honom från att fortsätta som grävmaskinist
"Lyft in mig i grävmaskinen på morgonen och hämta mig igen på kvällen, men tro inte att jag slutar jobba som grävmaskinist!!"var hans mening.
Nu hade han turen att "bara" en lilltå tappade känseln. Den gången.

Men hur tålig och stark man än är, fattar jag inte varför man inte skrev ut smärtstillande medel hos läkaren i tisdags. Receptet han fick med sig hem visade sig vara trombose-sprutor. Jag köpte ett par av de "starkare" av de svaga receptfria tabletterna - men de hjälpte inte långt.
Igår ringde han därför till sin läkare och undrade om han inte kunde få smärttabletter?
Jovisst, det kunde han.
Grannkillen var snäll och körde ett par mil in till stan och kom hem UTAN recept.
Läkaren hade stuckit till ett nödfall och glömt skriva receptet först.
Inget recept - inga tabletter.

Kan du vara snäll och dö en annan dag? typ


Imorse ringde min man upp igen för att höra om vi kunde hämta tabletterna idag??
"Eeeeh, läkaren är inte där idag och han hade inte skrivit recept..." svarade sköterskan
"Jaha...så det betyder att jag ska ha ont hela helgen?" menade min man lätt irriterad
Sköterskan letade efter nån lapp, som hon sen tydligen hittade, för grannen som för andra gången kört in till stan - kom hem med receptet!! Haleluja!

Vad de dock glömde var de lugnande tabletterna....
till MIG!!
Vet ni hur ansträngande en rörelsehindrad arbetsnarkoman kan vara!!!?!!

Här i Tyskland har det snöat rejält...och mer är på väg.
Tänk att de döper alla oväder...den här gången var det Petra som svepte över Tyskland. Jag hade kunnat vara utan hennes besök, för gissa vem som fick skotta snö imorse?
Eftersom vägen ännu inte var röjd beslöt vi att barnen fick stanna hemma idag. Här är det föräldrarna som själva kan bestämma om skolvägen är säker eller inte.

Önskar er en skön fredagkväll!
Kram

15 kommentarer:

  1. Såg på dom finska nyheterna att det var ett jäkla väder i Tyskland. Tänkte på dej då.... Att jag måste fråga om det nått till er.. ;o))
    Och svaret fick jag ju när jag läste igenom inlägget..

    Du har en envis man med hög smärttröskel.
    På gott och ont..;o))

    Hoppas nu att tabletterna hjälper och att han förstår at han måste hålla sej stilla tills det läkt....

    SvaraRadera
  2. Här heter våra oväder Satanshelvetesskitväder och det har vi haft ett dygn nu... Din man borde vara försiktig med sin rygg om han ska sitta i en grävmaskin resten av sitt yrkesliv. Jag mailar dig och berättar lite mer senare, ok? :-) Kvällskram!

    SvaraRadera
  3. Hej Elle!
    Efter att ha läst din berättelse tycker jag nog lite synd om maken i alla fall. Stackarn har ju både diskbråck och knäskada.
    Detsamma har min son som bara är 21 år och det har jag tyckt varit så jobbigt men det är trots allt bara att acceptera att vissa har mer otur än andra när det gäller kroppen.
    Jag hoppas att både du och maken mår lite bättre i skrivande stund så att ni kan njuta av den stundande helgen.
    Kram på er!
    Maria (som för övrigt också håller på att bli lite insnöad)

    SvaraRadera
  4. Här har man missat inlägg under sitt "blogguppehåll".
    Ser att både rummen OCH du är färdiga!, gillade dinoväggen.
    Antar att det blir tid för lite "umgänge" nu när mannen är hemma med sin onda rygg. De blir lite lätt frustrerade, egenföretagare när de inte får jobba. Du får väl sätta något i händerna på honom, typ julpyssel eller lite virkning...nähe, inte det.. men han kanske kan massera DIG när DU har varit ute skottat.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  5. Du har verkligen en tålig man!
    Visst är det vackert med snön, men snöskottningen är inte rolig. Här uppe i norr har vi ju inte alls fått så mycket snö.
    Ha en fin helg! Kram Kicki

    SvaraRadera
  6. Hmmm hoppas att din make snart kryar på sig, så här kan du ju inte ha de! Snöskottning är inte kvinnogöra :D I alla fall inte om du frågar mig :p Men jag har tu, en tjugoårig son, som bor hemma, och en "frisk" make (hur frisk han nu kan va som e gift me mej). Snö har vi fått och snö vill vi inte ha mer.
    Du får ta en lugnande stor kopp te och ha en skön helg. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  7. En sån karl!!!
    Skönt att du oxå har världens bäste granne, jag har också en sådan!
    Om han fick "rätt" sorts tabletter så kanske din helg kan bli lugn iaf!
    Lycka till :) //Lippe

    SvaraRadera
  8. Ojoj, du kommer att vara ett nervvrak innan jul ;). Skämt åsido, han verkar ju inte var hemma o sjuk så ofta, så du kommer nog att klara det ;). Trevligt med snälla grannar som hjälper till!

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  9. Ja vissa är huuur tåliga som helst medans andra kvider för minsta lilla.. Din make har ju ett av det mer påfrestande yrkena o det är säkert till stor del därför han tycker det mesta är en baggis. En sån kontorsråtta som jag gnäller mest för ingenting ;)
    Här är oxå en massa snöoväder men vi döper dem inte, det är nog bara våra stormar som vi gör det med..en av de största/värsta fick heta Gudrun..hahah
    Kraaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  10. Blir trött och får ont bara av att läsa......

    Kryapåsighälsning till maken och en stärkande varm kram till dig/caja

    SvaraRadera
  11. Stackars mannen din! Ge honom trippel dos så kanske han sover mer.....en kämpe verkar det vara!
    Ni har så mycket snö ni också! Jo, jag har hört på nyheter och annat. Det är som här, det bara snöar på och jag älskar det.
    Gissar att barnen var glada när de fick vara hemma, eller...?
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Sicken tuffing du har vid din sida. Min är inte så dålig heller i vissa fall för förra vintern halkade han när han var ute på hundpromenad och bröt axeln. Han var inte heller sjukskriven en enda dag och det enda han absolut inte fick göra var att köra bil. Däremot om han blir förkyld, ojojoj, Då har han som han säger en "sjukdom" och det finns ingen som nånsin varit så sjuk.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  13. Att vara gift med en gnällspik är påfrestande, men att vara gift med en övermänniska kan nog vara värre!! Man undrar om det är arv eller miljö som har format honom - ska du se upp med era barn kanske :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  14. Hur har vi det med Elle....du är saknad i bloggvärlden vännen. Hoppas allt är bra med er alla!
    Kram/caja

    SvaraRadera