onsdag 8 december 2010

Jag har inte fått pippi ännu, eller?

Här har det varit lite "fullt upp" igen. Snöskottning, huvudvärk, lussebullsbak, läkarbesök med barn, kontorsgöra, vedhämtning, mer snöskottning...
imorse skottade jag t o m runt fågelhuset, i hopp om att mina hyresgäster återvänder. Man vet ju aldrig.
Fick en förfrågan vilka fåglar som kommer dit?
Jo, OM de kommer, så är det mest talgoxar, blåmesar, koltrastar och grönfinkar som dyker upp.
Jag har t o m lärt mig att se skillnad på dem...*hånler*


Talgoxe! Bild från nätet, eftersom mitt fågelhus är tomt...*snyft*

Vad som dock slog mig...i mitt lite röriga huvud är...
hur vet en pippi med vem den ska pippa?

Jag menar, vi människor blandar ju "raserna".
Om svart eller vit, gul eller brun, det pippas hej vilt.
(Till känsliga besökare: ursäkta uttrycken...)
Men hur vet en talgoxe att den bara får "göra det" med en annan talgoxe?
Kan en domherre bli "tänd" på en blåmes?
Kan en skata få ungar med en hackspett och hur skulle barnen till en duva och kråka se ut?
Hänger ni med i mina tankegångar?
Är en fågel en fågel eller vet de vilken ras de tillhör?
Vad är det för skillnad på en talgoxe och en blåmes...förutom färgen?
För en talgoxe kan ju inte se sig i spegeln och SE att den är talgoxe...

Om ni vet, kan ni ju tala om...för jag bara undrar liksom hur det fungerar i naturen.

Något jag vet är att jag denna vecka fått två fina utmärkelser. Lite Nikolauspresenter liksom.

Den ena utmärkelsen har jag fått från Tina. Tack!!♥


Det är utmärkelser som denna som får en att inte ge upp bloggandet även när man tvivlar.
Man ska nämna tre egenskaper man har...

Ok, vill ni hade goda eller dåliga? Jag vet inte vad som menas.
En dålig egenskap är att jag skjuter upp nästan allt till sista minuten...nej, sista sekunden!
En bra egenskap är att jag är rätt bra på att planera.
En annan dålig egenskap är att jag är dålig på att genomföra det jag planerat...

De första bloggar med "attitude" som dyker upp i mitt huvud är följande:
Ljuvligt Lantligt, Sjabbig men chic och Natalja Oblonskaja!
Varsågoda tjejer, ni är värda det!

Den sistnämnda, Camilla med bloggen Natalja Oblonskaja, har idag gett mig ytterligare en utmärkelse. Tack! ♥
Wow, två utmärkelser på en vecka, mitt hjärta smälter!

Lite konstigt att få ett och ge ett annat, samma dag. Men Camilla skulle ha fått sin utmärkelse oavsett om jag hade fått ett av henne eller inte.
(För de som inte vet det redan, kan jag avslöja att Camilla och jag en dag upptäckte att vi gick i samma skola under 80-talet, att hennes bror gick i min klass och att hennes käre P är kompis med min bästa kompis sambo. Snacka om att världen är liten.)


Detta award skickar jag vidare till alla er andra, för ni har förtjänat ett ni med!! Varenda en av er!
Jag måste ofta tänka på hur fint det är att ha kontakt med er! Många har blivit som goda vänner och jag trivs bättre med er än med många jag har omkring mig i verkliga livet. För att ta upp det där med positiv och negativ energi, att ge och att ta...*ler*

Så, nu måste jag faktiskt ut och skotta lite snö igen!
Ha en fin dag!
Kram

12 kommentarer:

  1. För det första så grattis till dina två!! awarder, och för det andra tack för min:).
    Så skönt att veta att det finns de som sänder ut positiv energi, du Elle, och inte bara så´na som suger åt sig den som tvättsvampar så man blir alldeles slut av dem.(Har också vissa släktingar som är så´na).

    Sedan till dina funderingar kring "pipperiet" så borde väl jag kanske kunna räta ut några trådar där. Har ju läst 90 poäng biologi på universitet(fick man skryta lite också) så är något ämne mitt så är det väl det här.
    Det är helt enkelt så att de känner igen varandra på olika signaler, tex många arter skiljer sig bara åt i någon liten detalj, men den skillnaden är
    många gånger så effektiv att korsningar inte förekommer i naturen. Ett
    exempel är honorna hos eldflugor som känner igen hannarna av sin egen
    art på hur de blinkar med sina lysorgan.
    Experiment har visat att om blinkmönstret avviker endast lite ifrån det
    normala för arten reagerar honorna inte längre på signalen.
    De kan också känna igen varandra på lukten,
    eller andra saker.
    Ibland parar sig faktiskt olika arter men det sker ingen befruktning, sedan finns det faktiskt olika arter som kan få barn fast de blir livsoduglig och dör ganska snabbt och så finns det andra som blir sterila, tex häst+åsnebarn.
    Det är helt enkelt så att en talgoxe vet att han är talgoxe och vill inte para sig med blåmesen!!
    Kanske ska sluta nu va?. Anar att du somnat, eller kanske hellre gått ut för att skotta mer snö än att få den här föreläsning uppkörd under näsan:)).
    Så jag slutar och
    önskar dig en härlig dag, både med eller utan fåglar vid fågelbordet.
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Jag tackar Camilla för det uttömmande svaret!!:)
    Nu hajar man ju;)
    GRATTIS till dina awards!! Det är du värd!!!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  3. Jahaa.... *skrattar* du funderar på sådana saker. Jag har funderat mycket på det att var sover dom små liven på vintern...? Och varför flyger dom (mesarna..?) så nära mina husväggar, där dom faktist kan landa emellanåt och sen "picka" på väggen..? Kanske biologen ovanför kan ge svar på dom frågorna? ;o)
    För svaret på din fråga var ju verkligen informerande. Tack för det!!

    SvaraRadera
  4. *snyft* men..men..ska JAG ha den?! Jag vill tacka min man,mamma o Elle för min framgång ;)
    Men de var ju faaen vad Camilla skulle vara "duktig" på fåglar nu då..bla bla bla(egentligen en försvarsmekanisk för att jag vet noll i detta ämne) *L*
    Kraaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  5. Hahahahaha ja hur vet gökarna vem de ska göka....något att doktorera i kanske....

    Ha en fin kväll du lite tokiga svensktyska ;-D/caja

    SvaraRadera
  6. ...och jag tycker att du känns som en vän du med!!

    SvaraRadera
  7. Hej vännen!
    Det var länge sen....
    Kul med lite sexualupplysning ang. pippifåglar!
    Intressant ämne, som jag nog ska fundera lite över....Fniss!
    Du är rolig du.....Ler!

    Jag ser att jag missat en hel del hos mig, men jag har inte varit så flitig att besöka er på ett tag!
    Som du säkert vet så är det lite upp o ner här, men vi håller tummarna för det bästa!

    Ha en fortsatt bra vecka!
    Julkramar Therese

    SvaraRadera
  8. Angående pippifåglarna så är min teori att man attraheras av det man känner igen/det som känns bekant.
    De små pippibebisarna har förmodligen både sett och hört sin mamma och i vissa fall sin pappa, och letar därför en partner som ser ut och låter likadant.
    Vi människor attraheras ju ofta av partners som på något sätt liknar våra föräldrar till sätt och/eller utseende, så det skulle väl kunna funka i fågelvärlden med?;-)
    Fast jag hade iofs en dvärgpapegoja som föredrog mig framför sina undulatkompisar, så man undrar ju hur den pippimamman såg ut??
    Eller är det kanske jag som ser ut som en rugguggla??;-)
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  9. Ha ha vet inte så mycket om ämnet vad gäller fåglar, men ser att du fått ett ordentligt uttömmande svar längre upp...ler. Grattis till dina två awarder, kul att se att vi är många som sätter värde på dig och din blogg. Stal mig lite bloggtid, kände för att bara surfa runt och finna inspiration. Hos dig fann jag inspiration till ett leende, Pippa lugnt vännen!
    Kram Pia

    SvaraRadera