torsdag 9 december 2010

Elle på tyska

Att ha ett ovanligt namn är något man vänjer sig vid med tiden.
Det finns fördelar med det och det finns nackdelar.
En fördel är att man inte kan förväxlas med många andra. Det finns liksom bara EN Elle i hela skolan eller hela byn eller hela bekantskapskretsen.
Andra förväxlas eller blandas ihop.

En nackdel är att man inte kan förväxlas...
ja, det kan vara en nackdel också.
OM det var en Elle som gjorde det, så VAR det Elle och ingen annan Elle.
Alltså jag...

Jag minns att jag som barn ville heta Katarina eller något annat, för att vara som alla andra. Men idag vill jag bara vara som jag är och heta Elle!
(uttal Elle och inte Ell !)
Jag växte upp i Sverige och den första "andra" Elle jag upptäckte var fotomodellen Elle "the Body". Det var under 80-talet. I närmare 20 år hade jag varit jag den enda Elle! Typ. Tills hon kom!
Jag vet, vi förväxlas lätt utseendemässigt, men det är INTE jag!


Frisyren stämmer definitivt exakt redan!
Om jag sen drar en mössa över huvudet...solglasögon och förflyttar fettlagret nedifrån och upp... typ i brösthöjd...
ja då liknar Elle Elle! Eller Elle Elle...typ.


Under 90-talet kom jag till Tyskland och när jag sade att jag hette "Elle" kollade folk lite konstigt på mig och sade:
"Ellen?"
"Nej...ELLE utan N!!"
Då tittade de ännu konstigare på mig och många av dem började då peka på armbågen och sade undrande:
"...som Elle...?"
"Eeeeh, jaaaa...precis...Elle som Elle...?!" svarade jag och kollade precis lika konstigt på dem.

Tills jag fick förklarat att Elle på tyska är detta:


Underarm/armbåge! (fin bild va?)

Vad många inte vet, är att Elle även är ett urgammalt mått. Det motsvarar ungefär 59 cm och mättes från långfingrets spets till armbågen.
På svenska kallas detta mått aln.

Ännu konstigare blir nu min e-mailadress....
ellepelle69@hotmail.de (skriv gärna ett par rader om ni har lust...)
Elle betyder ju som sagt armbåge.
Pelle betyder skal, hud, skinn. (Typ korvskinn...).
Elle-Pelle betyder alltså på tyska...
ja...armbågs-skinn!

Det var Elle tyska!

Den som trodde att jag skulle skriva på tyska misstog sig. Jag har visserligen en alldeles exellent rättskrivning på tyska...sehr gut...men däremot är min grammatik i stadiet "lönar-sig-inte-att-försöka-lära-sig-detta"
När man pratar kan man sluddra bort alla fel, men när jag ska skriva får jag lätt ångessvettningar.
(Nu kom jag på varför så många tyska politiker pratar så otydligt och nästan läspar...!!!!)

Imorgon ska jag köra Elle på ett annat språk!
(vafan, vi kan ju inte bara ha julinlägg i bloggarna!)

Här snöar det igen och jag ska ut och slira med bilen på vägarna!
Maken kallar bilen "vita hajen", så det går nog bra ska ni se....
(har eran gubbe också smeknamn på sin bil...?)

Ha en skön dag!
Kram

PS. Den som undrar varför fåglar nu vet med vem de ska "göra det", kan gärna läsa Camillas utförliga svar om detta i förra inläggets kommentarsfält!
Nu fattar jag! *blink*

15 kommentarer:

  1. Jag tänkte väl att det var du, the Body! Äntligen har bloggerskan fått ett ansikte.
    Det är roligt det där med tyska och ändelserna.....det blir så himla bra när man pratar men när man skriver....nicht gut. För hand går bra för då kan man göra ett elegant slut och liksom draaaa ut på slutet så det inte går att läsa riktigt, men på datorn, nicht gut!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja men jag har ju precis kommenterat ditt förra inlägg, nu får du ge dig Elle. Rolig historia kring de tyska förvecklingarna med ditt namn. Mina föräldrar tänkte döpa mig till Gro, till saken hör att jag heter Qvist i efternamn. Är glad att det blev Pia. Ha det gott igen!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Jag är helt vimsig i skallen av det där fågelpippandet jag läste just:-/ ska inte läsa sånt när man inte sovit en sekund under natten. Jag kan en mening på tyska (om det nu är tyska!?) "Gedanken in da strassenbahn!!?? Tyska språket är fult i mina öron, men jag älskar KaDeWe i Berlin, speciellt matavdelningen...mm... Förresten tror jag att dy är snyggare än McPherson ;-) KRAM!

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid haft namn på mina bilar.. :o(
    (vet inte vad en psykiater skulle få fram av det....?)
    Den nuvarande heter Solbritt..

    (ska man borra ner huvudet i skämskudden igen?)

    SvaraRadera
  5. Jag har samma problem el. fördel som du (du känner till mitt riktiga namn så du vet...)
    därför har jag ju valt att vara "hemlig" här på bloggen för har man en sådan make som jag så....<;p
    OBS! jag har inget med hans blogg att göra...

    Kramis från Pockethexan som är såååå nöjd med mina nya tofsar....eller?
    <;D

    PS;o du känner även till vårt fina namn på vår husbil...åh vad ska folk tro om oss....sanningen?!<;p.DS

    SvaraRadera
  6. *asgarvar* Skratta inte åt det namnet, så fort jag såg henne visste jag att så skulle hon få heta... Hon ser sån ut bara....

    Min första riktiga bil hette Blixten (var det bättre....??) inte för att den gick fort eller så, utan för att systersonen 5 år tyckte att den liknade MacGyvers bil... (det var en svart Opel Corsa.... men han var bara 5 år... *skrattar*)

    SvaraRadera
  7. Då är det alltså jag som har uttalat ditt namn rätt och resten av familjen fel, ha, hade rätt igen!!!!. Som vanligt:))).
    Tycker inte att armbågs-skinn var så himla dåligt, nästan lite adligt, de heter ju alltid något med natur-djur-växt typ hälsporre och så.
    Du kan ju prova med att lägga till ett von framför, bara för att se hur de reagerar.

    Namn på bilar har vi inga nu, men för länge sedan hade vi ju "gamla bettan", en risig volvo, men sedan dess, nopp, inga namn.
    Och ber om ursäkt för det där långa svaret du fick om "pippande fåglar", ibland kan jag bara inte hejda mig, har ju berättat att mina barn slutat fråga mig frågor. Nu fattar du varför:)).
    Ut och slira med dig nu!
    Camilla

    SvaraRadera
  8. Hej vännen ELLE-M(...)!
    Konstigt, för precis innan jag kikade in här hos dej, så läste jag Expressen.
    Där visar Åsa Vilbäck (hon var med i Robinson för en massa år sen och är läkare med ett tv-program som heter "Dr Åsa") upp sin nyfödda dotter ELLE!
    Själv skämdes jag massor i tonåren för mitt namn, Pernilla.
    Tyckte det var töntigt, fult, gammalt....
    Kallades då Pillan, som var MYCKET bättre....då!
    För idag bryr jag mej inte ett dugg om att jag heter Pernilla, men vill helst inte kalla mej Pillan...om det inte är gamla kompisar som säger det ;)
    Gick precis och tänkte i går på namn.
    Sofia heter ju Sofia efter min mormor, Ruth Sofia. Nu fick jag ju "bara" henne (men är oerhört glad och stolt över "bara" henne), men skulle velat ha två döttrar till som skulle fått heta Ester och Siri....
    Nu kanske det är bra att det inte blev så, för jag tror inte J skulle gått med på det :)
    Men OM....
    Kanske ska jag skaffa två katter till som får de namnen?
    ELLEr helt enkelt behålla dem i min lilla drömlåda i huvudet ;)
    KRAAAAAAM
    Pernilla-Pillan

    SvaraRadera
  9. Då kan jag ju avslöja mitt konstiga ej omtyckta mellannamn....lova att inte skratta....ok, det är tillåtet...
    M
    A
    R
    E
    N

    Ja du läste rätt...mohahahahahahaha..fult va?!

    Kram till dig du sanna underhållare/caja

    SvaraRadera
  10. Git känns inte så kul alltid, som du säger så kommer man inte så lätt undan som tex en Anna hade gjort.
    Efter din förklaring på ditt namn+mailadressen döper jag dig härmed till "Gäddhänget" ;)

    Kraaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  11. Vad härligt att jag hälsade på dig i drömmen..men får nog sträcka på mig nästa gång för jag är inte 1.55 utan 1.70! Vad gjorde vi i drömmen då? Hur lång/kort är du? Har fått för mig att du är ungefär om mig om än ngt mer slimmad ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Ajajajajaj......skrattar och fnissar!!
    Har precis hittat in till dej och ligger i soffan och surfar runt bland dina inlägg.
    Lär återkomma ;)
    /Lippe (och vi vet ju vad det betyder på tyska)

    SvaraRadera
  13. Yuotube kanske funkar bättre??
    Vill inte att du ska missa den om du vill se den!!
    http://www.youtube.com/watch?v=SNR_R83dZl8

    Eskilstuna är en vacker trakt, jag har släkt i de trakterna.
    Dina nuvarande trakter ser ju oxå ut att kunna bjuda på en hel del!
    :)

    SvaraRadera
  14. Hej Elle!
    Som vanligt ett skönt och underhållande inlägg här hos dig. Jag ler alltid gott när jag läser det du skrivit och du har en sådan underbar distans till dig själv. Sådant gillar jag!
    Jag måste erkänna att jag faktiskt inte visste att du hette Elle eller om det var ett smeknamn. Det låter ju lite franskt i mina ögon och väldigt kvinnligt är det ju också om man tänker just franskt.
    Må så gott och ha en fin och snöig helg!
    Kram från din bloggvän Maria

    SvaraRadera
  15. Hej igen!
    Jag läste just i nån tidning att en kändisdoktor (Åsa nånting, vart med i Robinson, tror jag) som just fått en babyflicka har valt att kalla henne ELLE, gissa om du är en tredsetter!
    Kram igen

    SvaraRadera