måndag 6 december 2010

Tomten var här...typ

Idag kommer "tomten" i Tyskland...typ.
Eller Nikolaus, som han heter här.

Och varför firar man Nikolaus??
Jo...(sorry Elin, nu blir det den korta och sarkistiska versionen)...det är med Nikolaus ungerfär som med S:t Martin.
För många år sen levde en schysst kille som delade sin rikedom med de fattiga, han blev sen biskop och idag firar man hans dödsdag,
som var den 6:e december 352.
(hur man nu kan "fira" en dödsdag...?)


Biskop Nikolaus

Barnen ställer fram sina nyputsade skor kvällen innan och när de vaknar på morgonen den 6:e, är de fyllda med godis...eller ris.
Inte Uncle Ben's ris...jag menar typ björkris.
Man blir belönad när man är snäll, de andra får "skäll".
Fast konstigt nog ligger det godis i skorna oavsett hur ungarna har betett sig. *ler*

Att fylla dotterns små stövlar, går snabbt. Men försök att fylla ett par skor med storlek 45!!!
(Nån som vet när en tonåring slutar växa...??)


De där skorna var inte särskilt nyputsade...*skäms*
Jag visar bilder från förra året, eftersom ungarna var snabbare än kameran i år...

Som vanligt var det Nikolaus lilla hjälpreda som både ställde fram skorna och fyllde dem. I år tog jag...eh, Nikolaus menar jag...det lite lugnt med sötsaker. Det blev halva ransonen och en liten present istället. Tänk vad man kan göra barn glada för ett par Euro. Lillkillen fick en dino, dottern lite hårspännen och tonårskillarna fick var sin deo. De har liksom vuxit ifrån leksaksbehovet och luktar hellre lite gott...*ler*

För övrigt har helgen varit rätt lugnt. Det snöade 24 timmar i sträck och det har skottats och skottats. Nackdelen med att bo uppe på ett berg är igensnöade vägar...
Frågan är, kommer jag hem eller blir jag ståendes på vägen?
Vi körde barnen till skolan imorse och lyckades komma hem igen. Så här såg det ut nu på Nikolausmorgonen.


Undrar om fåglarna förväntar sig att vi ska skotta vägen fri...?


Inte behöver man det? Här måste man ju hållar trottoaren utanför huset snöfri...men hur är det med fågelhus? Nån som känner till reglerna där?

Om nu "tomten" kom idag...vem kommer då den 24:e??
Firar man julafton i Tyskland och VEM kommer OM någon kommer??


Kommer jag eller kommer jag inte? Jag kommer bara EN gång om året, eller? Och nu är säcken tom redan... *blink*

Den frågan ska jag svara på då!

Tack för alla fina kommentarer under min helgpaus, ni är bäst!
Kram

21 kommentarer:

  1. Jasså, det kan snöa i Tyskland också :).
    Det är visst kallt i hela västra Europa just nu, tom på Kanarieöarna dit Thomas+familj ska åka imorgon, är det bara typ 12-15 grader, gissa om de är glada? Bara vi andra som är skadeglada kanske??.
    Den där Nikolaus verkar vara en hyvens kille som kommer redan den 6:e, och sedan kommer en gång till? Eller skickar han brorsan, Nickodemus, eller Santa?
    Har du inte skojat med dina ungar och satt ris i stövlarna, ...bara för att få se deras miner...eller det är kanske för elakt, det är nog en sådan där grej som bara jag skulle testa på mina barn :)).
    Ha det bra och ut och skotta med dig!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Vi firar också 6 december, men vi firar Finlands självständighetsdag! Den är viktig, 1917 förklarade sig finnarna självständiga från ryssarna. Jag tror nog att du i egenskap av fastighetsägare måste hålla fågelhuset snöfritt ;-) Snöiga kramar från Åland!

    SvaraRadera
  3. Ful utsikt har du inte, som sagt, det är jämt vackert hos dig ju! Hmmm.
    Ja, det är intressant att fira någons dödsdag, vi här i Sverige är ju inte så vana vid det! Men OK, om barnen får presenter och godis så!
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  4. Åhh ni fick också ta del av förvintern till slut! Vi har fått nästan 50 cm snö, hua, skotta, skotta , skotta. Tur att jag har en man som skottar ;D
    Men...... om tomten kommer redan nu.... blir det några godispaket kvar till oss som får besök först den 24:e? Åh för att ni nämna de barn som bor i den länder där den röde mannen dyker upp först den 25:e?
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. Oj vad mycket snö ni också har fått! Jag väntar med spänning på svaret om julgubben. Får man julklappar flere gånger...? Intressant.
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  6. Tycker att jag har mycket snö på min gård... Men ser att det ser värre ut hos er. Alltid en tröst *ler generat*

    Fågelbordet intresserar mej....

    Vilken typ av fåglar kommer åt det?(när det är snöfritt *ha ha*)
    Nu är jag ingen ornitolog, men i och med att jag fick egen gård så har jag börjat mata fåglarna (och jag skottar åt dom..) och då oxå försökt luska ut vilka sorter som besöker mej. Tillsvidare har jag bara sett blåmesar....

    SvaraRadera
  7. Hej igen :o)) skulle bara säga att du har fått en Award av mej. Hoppas att du tar emot den...

    SvaraRadera
  8. Så trevligt med Nikolaus-dagen! Det är ungefär som finlandssvenska traditionen med lillajul. Idag har vi också firat, det är nämligen Finlands självständighetsdag. Skööönt med en extra ledig dag ;).

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  9. Jag förstår att det är mycket jobb med snön, men åh så vackert det är på dina foton :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Uuuu, så mycket snö...iu! :)
    Orken ....försvunnen!
    Tack för din hälsning!
    Ha en fin tisdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  11. Här firar vi också 6 december! Men det beror på att lilla dottern fyller år=)

    Kul att du äntligen fick snö...och du behöver inte skotta åt fåglarna, de flyger vettu...men kanske ska du skotta åt den som går dit och fyller på mat.

    Sen tycker jag det blir lite orättvist...jag menar med godis...det är faktiskt en himla skillnad mellan storlek 30 och 45...var tvungen att titta på bilden igen...aaahhhaaa...smart...små stövlar och stora skor, då kanske det blir rättvist iaf;-)

    Ha en fin dag!!!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  12. Hahahaha, det är ju DEN versionen jag vill ha. Tack! Du gör ingen besviken.

    SvaraRadera
  13. Nu kunde jag ju inte komma hem till dig för lägga den i din sko, men du kan väl komma in till min blogg så får du ett litet paket där, istället.

    SvaraRadera
  14. Beträffande fågelhuset, så beror det nog lite på vilka fåglar som besöker dig.
    Som den hönsmamma(ha,ha) jag är, så brukar jag åtminstone trampa till snön under fågelautomaten. Detta för att kunna lägga frön, äpplen och brödbitar till "våra" fasaner och andra pippifåglar som föredrar att äta från marken!
    Vad gör man inte för de små liven;-)
    När sambon ringer hem och undrar om han ska köpa med något, får han ofta höra: "och glöm inte fasanmat!!" Är man lite knäpp eller??;-)
    Väntar med spänning på svaret om tomten...
    Kram, Maria

    SvaraRadera