lördag 25 december 2010

Smygläser?

Jag tror att maken smygläser min blogg ibland...
och ser era kommentarer...
(men oss emellan...han ÄR en bortskämd mansgris!)

Jag fick faktiskt sova till halv nio på juldagen!
Inte nog med det...
Yngste sonen kom med kaffe på sängen...som maken hade kokat!
Ja, han kunde ju inte bära upp den själv, är lite svårt med kryckor uppför trappan.


Under eftermiddagen tog jag en juldagspromenad. Solen tittade fram och bjöd på ett underbart vinterlandskap.


Jag insåg även varför det varit..eller är?..kaos på vägarna. Under snölagret var det ett halv centimeter tjockt islager!! Vi hade nämligen regn här dagen före julafton, som sen frös till under natten.
Kanske ska tillägga att dubbdäck är förbjudet här i Tyskland!

Jag gick väldigt försiktigt. Tanken på att även jag trillar och skadar mig....
I skogen följde jag rådjurens spår.


Nu vet jag varför de alltid står här uppe. Denna utsikt finner man om man kliver upp ända till toppen på berget "bakom" vårt hus.


Om man har tur ser man även rådjuren stå här och spana. Den som följer med mig på en promenad en sommarkväll kan jag nästan garantera detta.
Förra sommaren tog vi barnen med på en kvällspromenad och såg rådjur FEM gånger under samma runda som jag tog idag.
Undrar ibland vad de tänker när de ser oss människor...
"Kolla där, en människa!! Nu har jag sett FEM människor idag! Wow!"

Vem vet...?


Vårt hus skymtar man vid träden uppe i vänstra kanten

Juldagen var det lite lugnare med matlagningen. Det blev rester. Hur många av er äter rester på juldagen...??
Annandag jul blir det roulader. Dem har jag redan gjort färdigt och de måste jag bara värma upp.
Där blir det garanterat inga rester över!

Nu har vi lov fram till den 10:e januari. Börjar fundera på vad man ska sysselsätta sig med fram tills dess. Börjar redan nu känna av en viss rastlöshet.


Vad fördriver ni lovet med?

Ha en skön annandag jul!
Kram

17 kommentarer:

  1. Vackra vinterbilder! Lyckliga du som har långledigt! Här blir det inte mycket julledigt i år, för jag skall tillbaka på jobb redan imorgon.
    Ja, vi äter julmat tre dagar i rad. Skinka,lådor och fisk. Skönt när man bara behöver plocka fram från kylskåpet och värma lådorna, och nte behöver tillreda mat på flere dagar!
    Trevlig fortsättning på annandagen! Kram, Mona

    SvaraRadera
  2. Lovet???? Vad är det?? Nej du, redan i morgon ska jag ner och jobba natten, och därefter 3 till. Jag hade inte haft några problem med att fylla ut tiden om jag fick ett härligt lov.
    Rester efter julmaten vill man nästan helst slänga, de liksom står en upp i halsen.
    Men vad fint det ser ut som du bor. Härliga vita vidder.
    Ha nu en God fortsättning

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder!! Haha, jag brukar också fundera på hur djuren tänker, undrar om de ser skillnad på oss som individer eller om de kan räkna dej som flera under din promenad??
    Hoppas din man läker snabbt och bra!!<

    SvaraRadera
  4. Underbart härliga bilder! En skidåkare hade ju njutit ordentligt. Men jag, jag trivs bäst med fötter utan skidor på.
    Vi har, förhoppningsvis, ätit de sista julresterna idag. Så från nu, blir det nylagad mat, slut på rester.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. Inte illa att några kommentarer kan ge så gott resultat :-)Underbara vinterbilder!!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hahahaha du är väl för rolig du hahahaha....har nu läst in allt jag missat hos dig nu när jag har haft bloggvila...

    Nu är det måndag igen och mannen har kört till jobbet...jag längtar till nyårshelgen, han kan nog vara ledig därefter...hela veckan! Håller tummarna...

    Ha en fin dag, ut i snön och "prata" med rådjuren.. *ler* ta hand om varandra och myyys/caja

    SvaraRadera
  7. Jotack! några timmar blev det allt, även om jag inte kom i säng förrän vid 4-tiden:-)
    Hade sedan på julafton lite tvätt att få undan och några pappershögar att "jämna till" på skrivbordet, några julklappar som skulle slås in och ett extrabord som skulle rotas fram och ställas på plats, samt lite andra småsaker som jag helt enkelt inte hann med utan fick lov att förtränga.
    Jag såg att du också hade det lite körigt på julafton, och jag kan hålla med dig; nästan skönt att julen är över.
    Jag brukar inte känna så, men i år var stressen på absolut högsta nivå!
    Skönt att man kunde sova i två dagar sen;-)
    God fortsättning!
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  8. Jag ha gått i månader o väntat o längtat efter jullovet..tills jag kom på att ALLA andra (familjen) skulle vara hemma SAMTIDIGT. När barnen var mindre var jag hemma fru i många år, det var härligt för då hade jag egen tid, även om jag mest skötte om hemmet så planerade jag min egen tid o gjorde allt i min takt. Att sen sitta ensam med en kopp kaffe en stund innan barnen skulle hämtas i skolan var den bästa tiden på dagen.. Nu kan jag inte ens gå på toa förräns någon skriker "Mamma, var är du!?" Det är ständigt någon runt mig..hela dygnet..I´m going crazy! Det värsta är när barnen piper att de är uttråkade..man kan ju fan inte aktivera dem hela tiden! jag kontrar med att nu är det lov o då ska vi vila upp oss, vill de inte det så kan de gå ut o leka..funkar sådär än sålänge.
    2 veckor kvar Elle..2 låååååånga veckor!!!

    SvaraRadera
  9. Så länge sedan jag var här och kikade...
    Stackars maken, eller var det så att man inte fick ömka?! Tur han har dig som det är go i!
    Läser dina roligt upplagda inlägg och skrattar.
    Själv har jag fått ofrivilligt lov pga förkylning, så det tillbringas i soffan ätandes rester...
    God fortsättning Sussi

    SvaraRadera
  10. Så vacker din promenadväg är!
    Det är skönt att ha rester att äta efter jul, men i morgon får jag nog åka och handla igen... och koka mat...
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  11. Jaså minsann han smygläser! Skulle önska att Uffe gjorde det ibland men icke!
    Vackert är det hos er i alla fall.

    Kramis Lisa

    SvaraRadera
  12. Fina bilder! Hoppas det smakade med kaffet ;) !

    SvaraRadera
  13. Ja, det blev jul till slut hos dig med. Och bli serverad kaffe på juldagsmorgon var väl härligt och du var verkligen värd det.
    Vad fint du bor med natur runt omkring. Rådjur är vackra. Vi köper rådjur varje jul av en jägare i trakten. Jag förtränger bilden av rådjur ute på ängen - annars smakar inte köttet gott.
    Du undrade om vi äter rester under julen. Ja, på annandagen är det skinka igen. På juldagen äter vi kalkon och jag tror att många gör det i Sverige.
    Jag gillar dagarna mellan jul och nyår. Då är det lugnt och jag hinner läsa i julklappsböckerna.
    Det gamla året sjunger på sista versen och vi ska om några dagar hälsa 2011 välkommet med lite skumpa.
    Önskar dig och de dina ett GOTT NYTT ÅR.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Vilken gosig man du har som trots sitt handikapp kämpar ihop en frukostbricka! Berömvärt!
    Och jag tror inte rådjuren tänker på människorna, jag tror att dom bara tänker på den vackra vyn, dom är säkert levnadskonstnärer, dom!
    Vilket härligt långt lov! Njut!
    God fortsättning och kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  15. Jag får väl starta en kurs hur man tar sig fram med kryckor el. gåbord (den höga varianten av rullator som många använder att hänga på under förlossningen...ja jag gjorde det också på nr. 3 som tog hela 12 timmar på sig men inte visste jag då att det skulle bli min "kompis") när det inte är plogat på flera veckor men kommer mer o mer snö. Var tex. till det "lilla" varuhuset i Kungenskurva som börjar på IK o slutar på EA o tror du att det var plogat där på deras handikapparkering o vägen i till butiken? Nix varför då det kommer ju att töa....sa man i början på nov o snöhögarna är kvar fast nu har bilar gjort stenhögar av snön så det går inte alls att korsa de spåren utan det är bara glatt följa med i spåren upp o ner för att hoppas på att de någonstans leder mot ingången. Men där kommer det kvinnliga modet väl till pass för kör man ner en smal klack (ja jag går med halvhöga klackar på mina stövlar för det är bästa avlastningen för ryggen att gå med klack de säger de inte heller hos ryggläk. utan det har livet lärt en) i snövallen o så puttar man fram gåbordet med det andra knät o så kommer man fram=kvinnlig list? Så hälsa maken att han måste ha smala högklackade stövlar för att komma fram i det här väglaget! <;p

    Gott slut o så ser vi fram emot att få läsa om hur ni firar nyår i Tyskland kan det vara korv som står på menyn igen? (fast när vi umgicks med dotterns tyska ex. fam. förra julen så var det brunsås till all julmat, är det det hos er också el. var det något som var speciellt för den fam.?)

    Kramis o synd att du inte kan bli en "ledsagare " åt mig, du ska inte upp hit ett tag...
    <;D

    SvaraRadera