måndag 13 december 2010

Ingen lucia här inte!

I Sverige firar ni Lucia...
men inte här i Tyskland! :(


Lucia är väl en av de dagar jag saknar mest som utlandssvensk.
När jag gick i högstadiet var jag med i skolkören och vi lussade för hela skolan i den stora matsalen. Det var något speciellt att sen springa omkring med glitter i håret resten av dagen.
Samtidigt är Luciadagen förknippad med en tråkig händelse. Min mormor dog på Luciadagen när jag gick i lågstadiet. Det dröjde många, många år innan jag kunde koppla bort det och inte blanda ihop glädje och sorg den dagen.


Nu när jag bor i Tyskland försöker jag hålla kvar vid traditionen genom att baka lussebullar. Jag bakade en omgång med barnen för nån vecka sen och kör med den upptinade varianten idag. För vi (jag...) är fortfarande inte färdiga med målandet och jag hinner verkligen inte ställa mig och baka idag.


17-åringen flyttade iallafall in i sitt nya rum igår kväll. Maken menade först att vi var tvungna att vänta med möblerna tills idag (ha!!skojar han?) för att laminatet skulle kunna "sätta sig".
Ärligt talat, tror jag att det är en ursäkt för att HAN skulle kunna sätta sig.
Sagt och gjort, medan maken körde till sin bror en stund började tonårssönerna (som var lika otåliga som jag...) att släpa möbler.


Nu ska jag börja med 8-åringens rum!
Vi bryr oss inte om att kroppen värker och att huvudet säger "lägg-dig-i-den-stora-sköna-sängen-igen".
Jag börjar inse att jag har kommit till den där åldern där kroppen börjar säga ifrån. Eller som min farmor alltid säger när jag ringer och undrar hur det är med henne.
"Jag mår så som gamla gör"
Det har hon sagt nu i närmare 20 år tror jag. *ler*
Samma 88-åriga dam flög i höstas ensam till sina släktingar i Estland.
(Trots dåliga knän och rollator...)
Ja, det är sånt som gamla gör! *blink*
Kan bara hoppas att jag blir en lika seg krutgumma som farmor när jag blir gammal!


Tack för alla gulliga kommentarer i förra inlägget! I ♥ you too!!

10 kommentarer:

  1. Det var tider det, Luciafirandet på Fröslundaskolan. Var ju också med i Skolkören, fast inte för att få sjunga...mer för att få slippa lektionerna...kommer dock inte ihåg om jag var med ända till högstadiet....

    Låter annars spännande för barnen att få "nya" rum, här tjatar de om att få byta med oss, vi har det största sovrummet..men icke sa nicke.. det kan de glömma..svarar jag:)).
    Känner mycket väl till mäns förmåga till att ständidgt hitta på ursäkter för att få "tummern ur..", har en precis lika dan. Han kan gå runt med händerna i fickorna och titta på mig när jag arbetar och det finns inget som gör mig så för--ad, som just när händerna sitter just där. Gör inget om han inte hjälper till, men för sjutton..ta ur händerna!!
    Tänk vad det finns småsaker som kan reta upp en:).
    Har inget att göra idag så jag tror att jag ska
    "lägg-mig-i-den-stora-sköna-sängen-igen" haha.
    Så lycka till med målandet!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Lucia är härligt, dottern är med i kommunens Luciatåg för 4:e året i rad. Det innebär att vi alltid får njuta av själva kröningen i kyrkan, härlig akustik och fantastiskt vackert.
    Upptinade lussebullar är väl ok de med, man kan ju inte stå å baka hela natten för att få nybakat på morgonen.
    Vilket jobb ni gett er in på, precis innan jul! Är det månne julklapparna ni lägger på golvet direkt ;)
    Härliga bilder du har idag. Ha de gott, kram Catarina

    SvaraRadera
  3. Vad synd att ni inte firar Lucia :-( När jag tänker efter nu så har jag inbillat mig att alla gör det!? Arbeta inte ihjäl dig idag, kroppen BEHÖVER vila ibland, förutom din mans, som måste "sätta sig" *ASG* dagens bästa :-))
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Lucia är den mysigaste traditionen om du frågar mig!! Minns ännu med nostalgi frukostarna framför TV:n på luciamorgonen innan vi skulle till skolan!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ja visst är det nått speciellt med den här dagen! Man kommer liksom ihåg dom där lite pirriga mornarna när man skulle gå i lussetåget i skolan!
    Här blev det kaffe/Oboý och lussekatter till Lucia på tv.
    Kul att du håller i traditionen att baka lussebullar/katter:)
    Pssst...glöm inte att visa oss sonens nya rum;)
    Min farmor var likadan och jag hoppas verkligen att dom generna har hoppat till mig!!:)
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej vad kul att läsa om dig i Tyskland. jag var au-pair där i 2 år och höll på att bli kvar med en man.. åker ofta tillbaka och hälsar på. Men allt är så himla tyskt så ibland får jag nog.
    Inte meningen att vara taskig mot dig. Hoppas du trivs och har det bra.

    Det ser vitt och vintrigt ut hos dig iallafall och jag hoppas du haft en skön Luciadag även utan Luciatåg.
    Hälsn. Marie

    SvaraRadera
  8. Upptinade Lussebullar låter fantastiskt! Här blev det inga alls...

    Läst dina Elle-inlägg nyss, kul och intressant. Jag har hela tiden tänkt på dig som Ell, men nu VET jag att du heter Elle!!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  9. Vilket fint uttryck det där...."jag mår som gamla gör" det ska jag försöka komma ihåg tills jag blir gammal (känns som nästa vecka mohahaha)!

    Ja lucia väcker minnen...tråkigt förståss med minnen som ditt men jag hoppas att de fina minnena tar över.

    Tur att vi bloggare bjuder på lite lusse idag så att även ni som inte har seden får er del av kakan.

    Kram till Elle i kvälle....hahaha det blev lite rim ;-)/caja

    SvaraRadera
  10. Hej Elle!
    Jag förstår att du saknar Luciatraditionen i Tyskland. Jag har tur som är lärare och idag hade vi fint firande på Rinmangymnasiet där jag jobbar. Du kanske har gått där?
    Vad duktig du är med målning och renovering. Jag förstår att du är otålig, konstigt nog är alla kvinnor likadana, verkar det som.
    Ha det bra i veckan och njut av dina lussebullar!
    Kram från Maria

    SvaraRadera