lördag 11 december 2010

Blommor...

Ok, det blev lite mycket "Elle" i de förra inläggen. Sorry.
Ska väl koncentrera mig mer nu på jul, inredning och blommor nu istället.


Jag har blivit så läskigt förtjust i de nya rosa julstjärnorna. Den jag placerade i tvättrummet tillsvidare, har fått stanna där. Jag tillbringar ju ändå rätt mycket tid där - eller så står dörren öppen och man glädjer sig av synen.

Vad jag även glädjer mig över är hyacinten som också...fortfarande...står kvar där. Den sprider en ljuvlig doft när man kliver in i rummet.


Hyacinten är ju en vårblomma här i Tyskland. Men som tur är börjar den redan säljas, tillsammans med tulpaner...
Men det tycker jag är liiiiite tidigt. Kunde de inte vänta med tulpanerna till EFTER jul?

När vi ändå pratar om blommor...
den här fina rosen hittade jag när jag googlade runt lite. Den heter...


ELLE ! (kunde inte låta bli...*blink*)
Jag tycker att ett finare namn kunde denna ljuvliga ros inte ha!
Lite naivt kan jag ju låtsas att den är uppkallad efter mig, fast det i själva verket är modetidningen Elle den är uppkallad efter...*ler*

Rätt lik min favoritros här hemma i rabatten, eller? Samma färgblandning av rosa och gult iallafall.


Fast den är idag täckt med snö. Detta är naturligtvis en arkivbild!

Nu kommer jag att försvinna lite över helgen. Här ska det läggas laminat, målas, sågas, sväras och skruvas.
Barnen ska byta rum. Dags för liten att bli stor - de "små" ska nu få varsitt rum!
Känner redan träningsvärken jag kommer ha i hela kroppen ikväll...
och börjar undra vad det är jag nu har satt igång.
Ja, det var naturligtvis även jag som tvingade maken att i snöblandat regn mörker och dimma köra till ikea igår kväll.
När vi kom fram gav jag honom en slant och skickade honom till restaurangen för att äta lite köttbullar. (Blev väl portionen med 18 köttbullar antar jag...)
Under tiden klarade jag av övre avdelningen - ensam!!*leeer*
Sen hämtade jag upp honom och vi gick tillsammans till lagret.
Ja, där behöver man en stark karl! Nån måste ju lyfta tunga kartonger...varför tog jag annars med honom...??!
Mycket bra lösning för ikea-förlamade karlar! Först äta och samla kraft medan kärringen får sitt "provsitta-i-alla-fåtöjer-och-känna-på-alla-kuddar-behov" lugnat.
Barnen lämnade vi dessutom hemma, 17-åringen var barnvakt. Snacka om avkopplande ikea-besök!
Men som sagt, helgen blir mindre avkopplande, jag har som mål att barnen ska sova i sina nya rum senast imorgon kväll...
eller senast måndag!

Undrar vad min man har för mål i den frågan?
Att bara svära 578 gånger medan han lägger laminat?
Att undvika hål och repor i väggarna när vi bär möbler i trappan?

Vad ska ni hitta på i helgen?

Kram

11 kommentarer:

  1. Idag ska vi handla julklappar, vi brukar vara ute i god tid men detta året har jag hela tiden tänkt "Ähh..de e luuugnt!" o det känns fortfarande så fat jag vet att det inte är det ;)
    Min förhoppning är att vi hittar de flesta idag för näta vecka måste jag börja koncentrera mig på julmaten o allt därtill, givetvis ska VI ha julen HÄR.
    Ha en fin Lördag..
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Fin färg på julstjärnan, fast det inte är nån julfärg för mig. Hyacinter är ute sen jag fick astma för ett par år sedan, annars gillar jag de vita :-)Rosorna är underbara, har du kollat Maleviks rosenträdgård, finns i min blogglista!? DÄR kan vi snacka om rosor :-) Annars vill jag faktiskt ha röda tulpaner på julbordet ;-) Nu ska vi köra ut lite julklappar till gudbarn så det minskar lite med kassar här hemma. Ha en bra helg, kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar utsikt ni har... *suckar svundsjukt*
    Och julstjärnan har en färg jag skulle kunna falla för. Köper väldigt lite julblommor eftersom dom oftast har vissnat när jag kommer hem, hinner inte njuta av dom alltså... Likaså med julklappar, dom har jag nästan slutat att köpa. Vi har bara 3 "barn" (i skolåldern) kvar i släkten/familjen, dom vuxna köper vi inte till. Och till dom små grynen har jag "klickat hem" klapparna åt så det blir inget köande i affärerna ;o) Me like....

    Annars är jag en sån som ger gåvor året om. Tycker om att glädja mina nära. Lite extra lyx är alltid trevligt att få, särskilt en tråkig februaridag... ;o)

    Nu i helgen blir det till att lämna in Lotto i första hand, sen blir det middag med Storasyster som är barnvakt åt sitt barnbarn. Och imorgon ska huset sökas igenom efter LCHFmagasinen som jag lovat att låna åt Fru Venus....

    Kom ihåg att berömma maken lite extra nu när han ska bygga.. Kläm på musklerna och säg att han är såååå duuuktig ;o)

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  4. Hej Elle! Först och främst så måste jag säga att det aldrig kan bli för mycket av "Elle" inte i någon form, varken i inlägg, kommentar eller mail. Det är både jag och min Fru överens om..........man blir glad av allt du skriver även fast det ibland handlar om "tunga saker" i livet.
    Blombilder gör mig extra glad, då jag verkligen misskött det Olofssonska hemmet denna vinter........har brukar det råda en rejäl blomsterprakt, men för mycket jobb, taskig ekonomi och lite lätt depression så får blommorna vika på foten!
    Hm...lätt ju eländigt det där, så illa är det inte! Idag är jag långledig för första gången på tre månader, vad händer jag får feber! Fast som du ser då finns det tid att blogga och kommentera riktigt lååååångt som du och jag vill ha det!
    Elle....allvarligt talat, tomteluvorna måste var på det är ju inte Julafton ännu........den riktiga dopparedagen!
    Ha nu en riktigt fin och trevlig helg, kanske vi hörs av mer!
    Kram ifrån Peter.....Lilla Frun får hälsa ifrån sin egen blogg!

    SvaraRadera
  5. Elle, ja det är ett namn du kan vara glad över. Jag läste också franska en gång i tiden men det var inte lätt att lära sig minsann.
    Tänk att ha en ros uppkallad efter sig (hihi), det kommer nog jag aldrig att få.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. Ja det är nog ingen tillfällighet att IKEAvaruhusen ser ut som de gör;-)
    Allt för att vi ska vara så mätta, nöjda, avslappnade och glada som möjligt och stanna riktigt länge och spendera massssor med pengar.
    Rätt skönt iallafall med en butik där man inte behöver vara nervös att barnen springer runt och gör sönder något. Hela IKEA är ju nästan som en stor lekhage:-)
    Håller med Tina längre upp, mycket berömm och smicker till maken när han ska lägga golv och fixa.
    Jag brukar köra med:
    "Du som é så stark och reslig", när jag vill få något gjort. Det funkar varje gång!;-)

    Lycka till med erat "lilla" helgprojekt!
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  7. Undras hur det gått för er? Väntar med spänning på inredningsbilder..
    Härligt med IKEA!! Jag älskar den affären!! Allt man ser i fashioninredningstidningar finns inom 3 mån till 1/3 av priset på just IKEA!! Ha en skön helg!!

    SvaraRadera
  8. Otroligt att en ros är uppkallad efter just DIG;).

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  9. Nä, ursäkta dig inte för det. Jag tycker om blommor men jag tycker ännu bättre om dig.

    SvaraRadera
  10. Hoppas det gått bra med omdisponeringarna i hemmet!
    Luciakram

    SvaraRadera