torsdag 30 december 2010

Gran/n/en

Det var en grann en,
sade grannen om granen.


Tyvärr kan jag inte längre instämma. Den är varken grön eller grann i stugan.
Men tydligare grannare än grannens gran, om jag nu kunde tyda den blick som grannfrun spände i sin förtvivlat "men-våran-var-väl-rätt-fin-den-med...älskling-leende" make.

Men jag har nog den första granen som inte barrar fast den är torr!
Jag kan både skaka och dra i grenarna, samt trycka och vrida med fingrarna - utan att den förlorar ett enda barr!!
Undrar om de har genmanipulerat den för att den inte ska barra...?


Jo, vatten har den fått. Men redan när jag köpte den för ca två veckor sen tyckte jag att färgen var lite konstig. Jag påpekade detta till försäljaren som käckt sade:
"Näää, det ska vara så, det är ljusgrönt!"
Jag var inte helt övertygad, men lät mig övertalas att betala ett överpris för detta danska exemplar. Ja, vi skandinaver måste hålla ihop, tänkte jag.
Dessutom var det den enda granen som hade mindre än en halvmeters avstånd mellan grenarna och till på köpet hade grenar på ALLA sidor!

Men nu är julen slut och granen flyger ut!
Slut på asyl för hängig dansk! Skandinav hit eller dit, jag har tröttnat!

Lagom till frukost fick min äldste son ett paket levererat. Han hade beställt en snowboard för eget intjänade pengar. Lön för mödan, så att säga.
Följande instruktionstext läste jag bland annat:
"Montering av skruvar
- Är inte bindningsskruvarna tillräckligt fastskruvade, kommer din bindning att göra sig självständig och du kommer att bryta nacken.
Ta en Phillips skruvmejsel nr. 3 och skruva fast dem ordentligt med tre fulla vridningar. Bindningsskruvarna ska du kontrollera innan varje användning, varje söndagseftermiddag och vid fullmåne"


Jag lovar, detta är vad jag läste i bruksanvisningen!
Sen blev det genast en provåkning. Praktiskt att vi har en backe precis utanför huset!


En granne kom dessutom förbi med sin Quad och drog killarna lite genom snön.
Lägg märke till luftballongen på himlen!


Yngste sonen tjuvtestade brorsans snowboard på slät mark. Gäller att vara på den säkra sidan, tänkte han säkert, efter att ha sett brödernas försök att mäta snödjupet med huvudet.
Dessutom kom det in snö överallt mellan kläderna och 17-åringen ligger nu och värmer sin röda frusna rumpa med en värmekudde...*fniss*

Skulle jag inte hinna göra ett inlägg till i år...vilket jag tyvärr nog inte kommer att hinna (varför har man mindre tid när det är lov...?) passar jag redan nu på att önska er ett gott nytt år!!!
Här i Tyskland säger man "god rutsch".
Ja, min man har ju redan haft en "god rutsch"....

Hur många av er har nyårslöften?
Sluta röka? Gå ner i vikt? Börja motionera?

Kramar

19 kommentarer:

  1. Ja, man kan visst inte få allt här i världen. Antingen en barrfri gran eller en grön, bara att välja och du valde den barrfria varianten i år. Själv valde jag den gröna och den BARRAR och har gjort ända sedan dag 1.

    Önskar dig ett riktigt,

    Gott Nytt År

    Camilla

    SvaraRadera
  2. Så skoj det skulle vara med en backe bara utanför dörren :)
    Vår gran barrar ganska ordentligt nu så den kommer nog inte att stanna inne så länge till heller.
    Jag ger inga nyårslöften. Blir det förändringar i mitt liv får det bli när jag bestämmer det och inte just på nyårsafton.
    Ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Tack för ett gott skratt, det bara kom med instruktionstexten(ler stort). Läser dina barn din blogg,tänkte på 17 åringens kalla rumpa (fniss) ser det framför mig, alltså om läsandet inget annat...

    Önskar dig ett Gott slut och ett Gott nytt år
    Malla

    SvaraRadera
  4. Nyårslöfte?? Nennej, här lovar vi inget som man sen ska behöva skämmas för att bryta (har ju pinsamt dålig karaktär ang allt kul eller fettbildande). Det enda jag lovar är att lämna bort samtliga barn nästa lov så att jag kan få vila upp mig..*ler*
    Om vi inte hörs innan så önskar jag dig o din familj ett Gott Nytt År!
    Kramkram från mig o de mina.

    SvaraRadera
  5. Våran gran är helt ok i år...efter att ha suttit i soffan och kollat in den, för att sen ansa den lite i toppen!
    Men man får inte gå bakom den, för glittret räckte inte helt och ljusen var trasiga, så vi fick ta småljus och snitsa till framtill och på sidorna :)
    Nyår....jobbar dag i morgon och sen heeeela helgen, 6.45 - 20.00 nyårsdagen och 8.00-20.00 på söndagen :( Får hoppas att grannarna inte har fest, för här ska sovas!
    Ha en fin nyårskväll och Gott Nytt År!
    kram

    SvaraRadera
  6. Varför sa grannen att det var en grann en, när det var en gran???
    Nyårslöftena du tog upp är precis som gjorda för mig, men mitt nyårslöfte får bli att jag inte ska avge något!
    Jag får försöka kämpa med detta ändå.
    Gott Nytt År till er alla!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Guter rutsch du auch!

    Hoppas mannen snart är på benen så du kan be honom om kaffe på sängen. Ha det bra// Marie

    SvaraRadera
  8. Ha, vår gran ser precis likadan ut. Men jag får INTE slänga ut den förrän på nyårsdagen! Men då åker den ut ;o
    Härligt med backe utanför huset, men var e liften...?
    Önskar dig ett underbar nytt år. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  9. Oj så mycket snö hos er! Kul instruktion på snowboarden (oberoende av vem som fixat dit den ;)).
    Ja granen är verkligen (ljus)grön och grann och ett extra plus för att den inte barrar. Vår barrar, men den ska nog få vara inne några dagar till.

    GOTT NYTT ÅR!

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  10. God Kväll i stugan!
    Här blir det inga nyårslöften iår heller, ingen ide när man inte klarar av att hålla dom.....Tänker på det där med att hålla igen!
    Har precis ätit en stor pizza o sitter just nu o jäser med datorn på magen....Fniss!

    Man kan inte få allt när det gäller granar, antingen är dom fula o barrar inte ett dugg eller så får man tag på en fin men kan knappt gå emot den för det bara rasar barr....
    Vilken "granförklaring", du undrar väl vad jag svamlar om, jag börjar nog bli lite trött i kolan....Fniss!

    Gott Nytt År!
    Nyårskramar Therese

    SvaraRadera
  11. Ja, du vet jur det gick för min gran... ;-) Jag har ett helt block med nyårslöften :-)) GOTT NYTT ÅR vännen, jag hör av mig, du vet hur ;-) KRAM!!

    SvaraRadera
  12. Det var en väldigt lustig instruktionstext, det är nästan så man tror att någon driver med en. Nyårslöften...ja de är många, det enda jag inte avger är att sluta röka, för det har jag aldrig gjort.

    Vår gran barrade som bara den första dygnen, jag hotade med att kasta ut den, sen dess har den inte släppt ett barr...och jo den har massor av barr kvar och den är vackert mörkgrön.

    Önskar dig en fin nyårsafton och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  13. Mycket att läsa här inne idag ;-) Ska läsa i morgon för jag har ett ärende till ett litet rum där det finns ett hjärta på om du förstår vad jag menar....så dit måste jag nu när jag slutat skriva denna långa mening utan punkter men innan det ska jag passa på att önska er ett riktigt gott nytt år så ses vi till nästa år igen ;-)

    Långt va.....swishar ut...NU.../caja

    SvaraRadera
  14. Tack för all inspiration och goa skratt under 2010. Är glad att få vara din bloggvän! Ser fram emot ett fantastiskt 2011 och önskar dig och de dina ett riktigt gott nytt år!
    Här kommer årets sista varma kram
    från Pia

    SvaraRadera
  15. Vi har också en sån gran! Barrar ingenting!?
    Underbart med en egen backe:)

    Tack för alla härliga blogginlägg du delat med dig av 2010! Nu ser jag fram emot nya 2011!

    GOTT SLUT OCH ETT GOTT NYTT ÅR!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  16. Vad härligt med en backe utanför huset. Jag har ännu inte bestämt mig för ngt nyårslöfte. Finns många som jag skulle behöva ge dock :-)

    Gott nytt år

    SvaraRadera
  17. Självklart ska jag börja motionera (i år igen).

    Gott Nytt År!
    /Frida

    SvaraRadera
  18. VA! Läser du bruksanvisningen :-)

    Jag hoppas att det nya året erbjuder dig mer än du förväntar, blir bättre än du trott och ger dig styrka i det du inte kan påverka!

    Gott nytt år!!

    Kram!

    SvaraRadera
  19. ★˛˚˛*˛°★Gott nytt 2011★* 。*★* ˛.*.★/caja

    SvaraRadera