fredag 31 december 2010

Kring nyår säljs det en massa "lyckogivande" saker här i Tyskland. För att önska andra lycka i det kommande året kan man t ex köpa nyckelpigor i chokladform.


Klöverblommor med en sotare i är den vanligaste varianten. Det hittar man i varenda blomaffär idag. Jag tycker bara att de ser så fruktansvärt tråkiga ut. En ful röd-grön klöverblomma med en sotare av piprensare i...


Sotarna ska ju föra lycka med sig. Särskilt om man gnider på en av de guldfärgade knapparna i sotarens kostym. Får sotaren dessutom en liten peng är lyckan perfekt...iallafall för sotaren.
Jag tror nog att jag skulle behöva gnida mer än bara en knapp för att nästa år ska bli bättre än det gångna. Undrar om det ger lycka att gnida hela kroppen...jag menar knoppen...eh...knappen...alla knappar...?? Kanske ger det lycka?
Ett kort lyckorus iallafall...?


Detta är faktiskt en typisk tysk sotar-arbetsklädsel!


Den höga hatten ser man dock inte alltid, men annars är den rätt "gammeldags"

Fast det gäller nog att inte gnida knapparna på en kvinnlig sotare. Den här tjejen verkar även ha bra kontroll på kulorna...


En annan lyckosymbol är svin. Ett svin i marsipanform smakar dessutom bra!


Men om man blir så lycklig av de extra kalorierna...viktökning...lagom till nyårslöftet att minska i vikt...?

Nåja, vilken form ni än väljer...önskar jag er all lycka inför år 2011!!
Jag återkommer i januari med nyårsrapport och en grund att fira!

Gott nytt år!!
Kram

15 kommentarer:

  1. Gott nytt år!!
    Vad roliga de ser ut, de tyska sotarna! Kanske det funkar om man gnider sig mot sotaren? Blir kanske, som du skriver, lycklig en liten stund iaf!
    Här har man ju skrämt barnen med sotaren och då tycker jag att de tyska sotarna fått en bättre status!!
    Ha ett bra slut oxå!
    Kram Lippe

    SvaraRadera
  2. Då vill jag passa på att önska er alla lycka där borta i mitt fädernes land ;-)) Jag ringde till Tyskland på julafton och pratade med mina där...fast mest grät jag...av längtan...

    Ha en fin kväll, kram/c

    SvaraRadera
  3. Lycka till med sotare, lyckoklöver, knappgnidande och marsipansvinsätande...

    Jag ser i min kristallkula att ditt nya år kommer att bli helt fantastisk underbart!

    Nu önskar dig en lycklig nyårsafton och ett underbart NYTT ÅR!
    Bamsekram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Gott Nytt År på dej!!!

    Gnida på sotaren... Hmmm, det skulle nog våran gilla ;o)) Fungerar gnidningen bara vid nyår eller kan man göra det året om....?? *ler*
    Ska nämligen be han komma hit till våren..

    SvaraRadera
  5. Önskar dig ett underbart 2011, du får ta och gnida några knappar ikväll ;D Ta några åt mig åxå.
    Ha de gott, kram Catarina

    SvaraRadera
  6. Men vad då "grund at fira"..nu uppfattade jag det som om du ska berätta ngt överraskande för oss..men jag kan ju oxå ha helt fel eftersom jag känner mig lite trög idag :)
    Snart ska vi hämta mamsen o sen äta en sjuuuukt god middag som vi stått o svettats med hela dagen.(lät inte så mysigt dock..)
    Det är alltså flerän du som INTE luktar parfym, jag går även runt i mina jeans som även de skulle behöva fräschas upp lite.
    Nåväl, skit i allt det där ytliga, viktigast är att man tillbringar dessa högtider med personer man älskar o respekterar..någon gång ;)
    Nu ska jag rusa.
    Önskar dig o din familj en underbar kväll o ett gott nytt år!
    Hörs av igen 2011.
    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam Git

    SvaraRadera
  7. Med en sådan där kvinnlig sotare skulle jag nog vilja gnida så att knapparna ryker hahaha

    SvaraRadera
  8. Önskar Dig ett Gott Nytt År!

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  9. Gott nytt år på dig också!
    Kramar från Maria

    SvaraRadera
  10. Första gången jag hör att sotare ska föra sån tur med sig :)
    Gott Nytt År! Kram Kicki

    P.S Min kamera är en Nikon D60. Jag är faktiskt riktigt nöjd med den.

    SvaraRadera
  11. Kikar in lite snabbt och önskar dig ett helt förtrollande underbart 2011!!! Ha det gott min vän nu drar vi till fjällen en liten sväng.

    Kramis Lisa

    SvaraRadera
  12. God fortsättning på 2011 vännen :-) Nu kan det väl bara bli bättre!? ;-) KRAM!

    SvaraRadera