onsdag 22 december 2010

Syster Elle anmäler sig till tjänst

Ja - jag lever!
Nej - det har inte varit en bra vecka.


Måndag morgon skjutsade jag barnen till skolan i tjock nysnö, oröjda vägar, is och halka. Körde sen vidare direkt in till stan, med den knäskadade maken bredvid mig.
Han hade tid för operation.
Färden dit var ett rent snökaoshelvete, för att inte tala om det smärtplågade resesällskapet.
Det tog oss dubbelt så lång tid att komma in till stan. Till på köpet var trottoaren utanför inte fri, vilket gjorde transporten av karlslo...min make svårare än den redan var. Försök att promenera över snövallar och isiga trottoarer med kryckor och trasigt knä. Är man inte redan skadad, så blir man det hos läkaren!
Läkaren och sköterskorna var dock helt underbara, trevliga och hjälpsamma. Men mitt förslag om att behålla maken där ett par dagar ville de inte acceptera. Så jag fick snällt hämta upp honom igen och köra...slira...hem igen.
Min körstil fick kritik, men jag bet mig i tungan och teg - för jag visste att det var smärtor och narkos som fick patienten att säga saker han egentligen inte menade.
För jag och "vita hajen" är en bra kombination som kommer fram (nästan) överallt!

Jag vågar knappt tala om vad som rörde sig i min hjärna under bilfärden...allt från "öppna bildörren och knuffa ut karlskrället i en snövall?" till "om jag råkar ha en stekpanna i bilen, tror kriminalpolisen på en hushållsolycka?"


Men ursäkta så jäkla mycket att jag bad till gud igår att det skulle snöa två decimeter och att vägarna skulle bli bulliga av islagret när du kommer med ditt aoa-aoa-ben!
En lagom bitsk blick fick honom sen vid hemkomsten att inse att det fanns grund till att ursäkta sig för onödiga kommentarer.
Han kunde ju även skylla på minnesluckor p g a narkosen...
Gäller ju att hålla sig på god fot med den som sen sköter om en!
Syster Elle anmäler sig till tjänst.

Han hade sen smärtor på ställen som inte alls var inblandade i operationen och undrade om jag hade passat på att avreagera mig på honom innan han vaknade ur narkosen.
Jag valde att bara rycka på axlarna och skaka frågande på huvudet med en oskyldig min.


En rörelsehindrad make, fyra ungar, hushåll, julfester i skolan, läxor, julbak, julgransinköp, städning, julklappshandling, matlagning, hålla-handen-oj-vad-det-är-synd-om-dig-som-har-det-långtråkigt, tvätt, strykning, snöskottning....

måste jag tillägga att jag stupat i säng varenda kväll?

Men jag lever!
Och jag hoppas att jag kan ta igen det jag missat i blogglandiga!
Tack för att ni varit och tittat till min blogg under min frånvaro! *ler*

Kram

17 kommentarer:

  1. Stackars, stackars dig!!! Det finns inget värre än en sjuk man...för kvinnan alltså!! ;D

    God Jul och allt!!
    /Frida

    SvaraRadera
  2. Var hälsad du efterlängtade Elle....men du...åååh...tyckasyndomkramen kommer här till maken men FRAMFÖRALLT till dig faktiskt!!!

    Sänder dig all min energi, ja, nu är den ju inte riktigt till att räkna med men du får den jag har: HÄR!!! Kände du den?? ;-)

    Massor av danförelillejulkramar till dig/caja

    SvaraRadera
  3. Det kännns som boken jag kunde ha på mitt nattduksbord, underhållande och man somnar med ett leende på läpparna.
    Jag kan förstå din irritation, men med din härliga humor övervinner du mannens egen frustration....
    Tack för en härlig lässtund/Malla

    SvaraRadera
  4. Det låter som du har fullt upp! Ganska olägligt att "välja" att göra illa knät just nu, jag menar det räcker väl med det som är vid denna tid på året!? Du lade dig inte brevid och tiggde till dig lite narkos, liksom för att få domna bort från allt elände=)

    Ja ja det blir ju jul ändå...och det brukar inte spela någon roll hur många Goliat eller hur stora väderkvarnarna är som vi (kvinnor) slåss mot, vi fixar det ändå på något sätt=)

    Styrkekramar till dig!
    Regina

    SvaraRadera
  5. Missed you... Räkna till hundra ett par tre gånger om dagen så går dagarna en efter en... Kvällskram!

    SvaraRadera
  6. Snart är nog mannen på benen igen och ännu snarare är julen förbi!!
    Han kan väl knäcka nötter och skala apelsiner så är han till någon nytta i alla fall!

    May the force be whith you!!!

    SvaraRadera
  7. Du det låter som en riktigt tuff tid för dig, men du har humorn i behåll det lyser igenom.
    Jag önskar dig och de dina en riktigt varm och kärleksfull jul utan mord på skadad gubbe!
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  8. Aj då, en sjuk karl är inget att leka med. Är han dessutom frustrerad för att han inte kan jobba....tusen gånger värre.
    Förstår om du, några gånger om dagen har starka funderingar på att sparka undan kryckan....
    men ha nu en riktigt God Jul på dig och hälsa familjen ♥♥
    Camilla

    SvaraRadera
  9. Hej Elle!
    Jag hoppas att både du och maken mår bra idag och att jag önskar dig och din familj en riktigt God Jul!
    Många julkramar från Maria i Eskilstuna

    SvaraRadera
  10. Vilken jobbig vecka du har haft ;). Jag hoppas att ni får en riktigt skön och avkopplande julhelt trots allt!

    GOD JUL!

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  11. Fröhliche Weihnachten och många julpussar under misteln önskar jag dig och din familj/caja

    SvaraRadera
  12. Inget sex då alltså?:)

    Nej, vet du vad min sköna? Jag önskar att just du får en helt förträfflig jul för det tycker jag att du är värd!
    Stora julkramen
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Då är du fembarnsmamma nu då;-)
    Hade för länge sedan en arbetskamrat vars man började halta när han blev förkyld, kan inte heller ha varit lätt ;-)
    Hoppas ändå att julen flyter på som den ska,
    God Jul på dig:-)
    kram

    SvaraRadera
  14. Hoppas du får en bättre julhelg efter en "sådan" vecka !
    GOD JUL /Kam Susanne

    SvaraRadera
  15. God Jul önskar jag Dig!

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  16. Inget konstigt alls att du inte har skickat några julkort... ;o)
    Tycker att du haft tillräckligt att göra ändå.

    God fortsättning på julen!!

    SvaraRadera