fredag 19 augusti 2011

Brev till äldste sonen

Käre son,
Nu när din älskade mamma snart lämnar Tyskland för ett par dagar, finns det ett par saker som jag vill informera dig om.
Nästa månad blir du myndig och det är dags för dig att börja bli självständig och ta ett kliv in i vuxenlivet med allt vad det innebär. Min frånvaro under semestern är ett bra tillfälle att öva på. Hotell Mamma har semesterstängt!

Det där med blommor och bin har vi ju redan klarat av. Hoppar vi direkt vidare till den mer tekniska avdelningen.
Det där rummet bredvid ditt, där jag alltid springer ut och in, är INTE mitt rum.
Det är ett tvättrum, tvättstuga, waschraum, hauswirtschaftsraum (!!), grovkök, kalla det vad du vill.
Där tvättar man - med betoning på "man" nu - sina kläder.
Nej, jag tänker INTE köpa 14 par strumpor för att du ska klara dig. Tror ej heller att din arbetsgivare ger dig fler arbetsbyxor än de du har.

Tvättmaskinen är den där vita lådan med hål i! Det runda hålet med fönster.
Den högra kallar man torktumlare, men den är trasig.

Får jag presentera:
Son...tvättmaskinen
Tvättmaskinen...son!
Hoppas att ni kommer bra överens!


Bilden är tagen direkt efter nyrenovering. Inte alls lika tomt och välstädat idag... Caja, även jag har mina brister!

Dra ut den lilla lådan uppe i vänstra hörnet. Sen tar du glasburken med pulver, som står i fönstret och häller i minst en skopa i facket längst till vänster.


Tvättmedel, bara tvättmedel och inget annat än tvättmedel!
(Glasburk och decilitermått från det blågula varuhuset)


Den blå vätskan som står nere på golvet är ingen ny energydrink, man kallar det mjukmedel. Av den häller du i en skvätt i det mellersta facket.
Nej, du blir inte mjukis av den och nej, det är verkligen ingen dryck!!!
Hur god den än ser ut.
Sen vrider du på högra knappen för att ställa in temperaturen. Jag föreslår att du väljer 60 grader. För att vara på den säkra sidan. Arbetsstrumpor kan ju ha en tendens till att utveckla en viss egendoft.
Skulle du ha vänligheten att tvätta din fars strumpor också - griptången ligger i skåpet.
Jag föreslår även att du bara andas genom munnen tills luckan är stängd.
Bara ett välmenat tips på sidan om, för att undvika symptomer som yrsel och illamående.
Sen trycker du på knapparna längst ner. Först den vänstra,
(vänster är den handen där tummen sitter till höger!)
sen den högra.


Glöm inte att hänga upp tvätten när den är färdig. Kan börja lukta lite surt annars.

Hände du med?
Ok, då tar vi en runda in i köket, jag har fler roliga maskiner där som jag vill visa dig, min son...

Jag kommer att sakna dig och jag vet att du kommer att sakna mig...väldigt...väldigt...mycket...*hånler lite*
Med vänliga hälsningar,
din mamma

11 kommentarer:

  1. Du verkar behöva en riktigt lång god svensk semester du! Tror jag skrattar ihjäl mig...så rolig du är.

    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Det har jag lärt mig från min syrra som har blomsterbutik. Hon hällde något basiskt på min hortensiabuske ute och sen skiftade den färg. Häftigt!
    Hon är så trött på mig och skulle nog velat sätta namnlapparna i pannan än på anslagstavlan..he he.

    kram igen!

    SvaraRadera
  3. En mycket bra beskrivning, nu KAN han inte göra fel!!

    *ler* lite åt orden till mig... ;-)

    kram till Elllöööö/caja

    SvaraRadera
  4. Han läser väl din blogg och hur är hans svenska?
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Alla kan när de måste ... tror jag ... :)

    SvaraRadera
  6. Man kan ju vända strumpor och kalsingar ut och
    in några gånger så det klarar sig tills du kommer hem igen..
    Nej, då, nån gång ska vara den första.. fast jag är lite curlingmorsa, så man får skylla sig själv.

    Ha en skön semester. Ska du till Svedala?

    Trevlig helg. Nu har vi fått ert regn.. eller har ni kvar det?
    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Underbart inlägg Elle!
    Du är en pärla på att beskriva saker och ting från den humoristiska sidan. Fortsätt så!!
    Må så gott!
    Kramar från Maria

    SvaraRadera
  8. haha. Jag ska låta min son läsa detta, han har nyligen blivit myndig. Vi har inte en lika ljus och fräsch tvättstuga som du men principen är den samma...

    SvaraRadera