fredag 19 augusti 2011

Ändrade planer

Under fredagen ringde 17-åringens kvinnliga chef till mig. Vi känner varann sen 19 år och det var tack vare henne som min son fick en lärlingsplats.

"Hej Elle, vi har ett problem med din sons utbildning. Du måste komma hit så att vi kan prata"
*svälj*
"Aha..." menade jag lite halv oroligt och undrade om pojkvaskern mot min förmodan inte hade skött sig på arbetet.
"Vi har ingen mästare längre, så vi får inte utbilda honom."
"Aha..." svarade jag och tänkte på hur jag under morgonens bilfärd hade talat om för sonen hur glad jag var över att han hade lärlingsplatsen.
"Vi har försökt allt, men vi får inte helt enkelt. Reglerna är såna. Kanske vi har en mästare nästa år. Men vi slänger inte ut honom! Om han vill kan han jobba här hos oss, mot en normal betalning"
*pustar ut*


Sonen var väl inte direkt jätteledsen han heller, för nu tjänar han mer pengar än under utbildningen. För samma jobb. Konstigt, men så är det. Dessutom slipper han skolan.
Med med ett stort leende och hopp i blicken sade han:
"Men då kan jag kanske följa med till Sverige?"

Egentligen inte. Men chefen, som själv är kvinna, mamma och har torp i Sverige mjuknade väldigt snabbt. Hon förstod och som plåster på såret fick han alltså två veckors semester och jag kan ta med alla fyra barn till Sverige!
(Undrar bara om han vill följa med för att slippa tvätta själv...?)

Till de som undrat. Mina två stora pojkar bodde under dagistiden i Skåne och talade då flytande skånska och kan idag förstå och prata litegrann. De två mindre barnen är tyskspråkiga. Vi talar tyska hemma. Lite synd, jag vet.

Hade gärna velat sätta in fler bilder idag på månadens rabatt, men nu spökar Blogger igen med mig. Vi tar det en annan gång!
Ha en skön dag!!
Kram!!


5 kommentarer:

  1. Undrar var i Sverige du ska?
    Vad bra egentligen att han fick jobb istället för utbildning...

    SvaraRadera
  2. Ibland löser sig sakerna liksom av sig självt, det liksom faller på plats......alla 4 barnen med, lycka! Kramar

    SvaraRadera
  3. Men så kul för honom att allt ordnade sig! Måste också vara kul att få följa med er till Sweden.
    Åker du utan mannen?
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Hej Elle, vad kul att det ordnade sig för din son och att han tjänar mera pengar nu :-) det tyckte min lille kille också när han under fyra veckor fick jobba tillsammans med sin far som är sopgubbe :-) nu väntar han på pengarna och när jag frågade vad han ska använda pengarna med så sa han "köpa kläder" woow tänkte jag. Nu ska han snart börja skola igen (han fick börja om från början med gymnasiet) gå om första året så nu är det istället för två år tre år tills han slutar gymnasiet. Förresten detta med att lära sina barn det språk som man själv har lärt sig som barn, jag lärde mina fyra barn inte ett ord tyska under deras uppväxt och med facit i handen hade det nog varit bra om jag hade lärt de tyska, men idag är de vuxna och tycker det räcker med svenska och engelska. När ska ni åka till Sverige? I år eller nästa år? ha en underbar lördagkväll och söndag med förresten. Kram Irene

    SvaraRadera
  5. Gud vad skönt att du får alla med er :-) Kram

    SvaraRadera