tisdag 30 november 2010

Månadens erbjudande!

Jag fick en kommentar till förra inlägget...
ok, jag fick flera gulliga kommentarer, men i ett av dem undrade Eva, med bloggen Mina dagar:

"Nå, flyger månen?? Jag vill veta ;)"

Kära Eva,
Månen FLYGER inte, den SVÄVAR!
Detta gör den i det vakuum som rymden utgör. Solens dragningskraft och månens egna gör att månen befinner sig på den plats den gör!

Jag hoppas att detta var svar nog på din fråga!

Lite fysik kan man även med fusklappar vid proven!
Camilla, med bloggen Natalja Oblonskaja, som gick i samma skola som jag i högstadiet, påminde mig om hur fysiklärarens kroppsform såg ut. Där var det väl snarare en fysisk sensation att en ballongliknande gestalt INTE svävar...
Förklara det du!


Evas andra fråga var:
"Varför bor du så fint och inte jag?"

Denna fråga är lite svårare faktiskt, för den skulle man kunna ha flera alternativa svar på, typ:
- "Nån j-a fördel ska jag väl ha när jag bor i Tyskland"
eller
- "Egentligen bor jag i ett höghus i en storstadförort och visar andras bilder"

Fast svaret är nog att det är det vackra bergiga landskapet som fick mig att välja "landet" före "storstaden" när jag sökte Au-pairfamilj i början av 90-talet.
Att jag sen skulle "fastna" här och bosätta mig helt i Tyskland, kunde jag ju inte ana då.
Men tro mig, fin utsikt eller inte - du skulle nog inte vilja byta med mig ändå!!


Vad många inte vet är att Tyskland är "lite efter" i många frågor. En sån enkel sak som att söka pass.
Idag var min man till rådhuset och ansökte om nytt pass. Det tar "bara" FYRA VECKOR!!! Med tanke på julhelg osv, kan han väl vara glad om han får det i år...
Min passansökan i Sverige tog fyra DAGAR.
Ok, min man fick erbjudandet om pass inom EN VECKA, men det skulle kosta 91 Euro, istället för 59 Euro!!
Snacka om månadens erbjudande!!

Vad som däremot är lite mer modernt är bilar. Tyskland är ju ett "billand" (Mercedes, VW, BMW, osv).
Imorse berättade min make att hans bror hade problem med sin bil.
Brodern hade ringt ett servicenummer och de hade PER SATELLIT (!!!) kontaktat bilens datasystem och konstaterat att någon pump av nåt slag var trasigt! Allt per telefon!
"Man kan ju undra"...sade maken lite oroligt..."vad de kan ta reda på utan att vi vet om det"...

Alltså, i vilket fall som helst vet "de" vart man befinner sig och vad det är för fel på bilen - även fast de sitter på en telefoncentral i en helt annan stad!


Jag vet att JAG sitter i Tyskland...
och att DU sitter i Sverige!
(och det kan jag konstatera UTAN satellit och datasystem!)

Jag vet även att 50% av mina besökare idag valde att läsa detta inlägg för att de såg ordet "erbjudande" i rubriken...
Var DU kanske en av dem?*blink*
(och även det utan satellit!)
Jag är hemskt ledsen om du blev besviken av att inte hitta julrabatter hos mig!
De är igensnöade, så jag visar min hyacint istället!

Kram

7 kommentarer:

  1. Ha ha ha ha ha.....TACK, det var ett svar som heter duga!!:D Nu förstår jag hur det ligger till he he....
    Glöm inte att berätta det för din dotter också hihi;)
    Okey...jag tror dig inte men för vänskapens skull så...alltså att jag inte skulle vilja byta med dig!;)
    Vi hörs snart igen nu kilar jag iväg till jobbet, buuuurrrrr...skrapa bilruta:(
    Kram och tack igen:)

    SvaraRadera
  2. Nähä du jag fastnade inte för Månadens erbjudande för det såg jag först när du skrev det nästan längst ner i inlägget. Jag tillhör skaran som ständigt hoppar över överskrifter och innehållsförteckningar, allt för att vara effektiv. Dock har jag inte lärt mig att det inte är så effektivt, det kostar tid i slutändan. Nej jag såg texten om månen och flygandet, det fastnade jag för.
    Sen är det roligt att höra dig berätta om vissa företeenden i Tyskland vs Sverige. Fördelar och nackdelar lite här och där....så är det väl.
    Ha det gott i Tiksland (som min man lär ha sagt som litet barn när han skulle åka dit....)!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hahahaha nej det var INTE därför, jag loooovar OCH svär så att du hade trillat baklänges på stolen om du hade hört mig ;-D

    Gillar dina inlägg mer eller utan erbjudande ska du veta, kul frest´n att även ni har fått lite snö!

    Fick reda på idag att broren min ska överge Berlin för Cologne...eller nåt...är det en stad??? vet du ngt om den?

    Kramar till dig och en liten snöboll får du även en kall....(men mjuk) i nacken ;-D/caja

    SvaraRadera
  4. Vilket erbjudande? Har jag missat nåt? Du är kul du, alltid lika underhållande att besöka dig=)

    Maken som gärna mekar med bilar (du kanske har sett kadavret på min blogg) gråter när har ser var bilbranchen är på väg. Han vill ju stå på huvudet under motorhuven, med skiftnycklar, dragskaft och div andra verktyg, inte med en dator...

    Ha det gott med eller utan snö med Hyacint!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  5. Jasså, du sov trots allt inte på lektionerna. Men trot jag hoppar över den där formeln som bevisar det faktum att alla ballonger inte svävar :).
    Svävar direkt över till de där satteliterna som ju verkar ha koll på mesta, skrämande är nästan det minsta det är. Snart törs man inte röra sig ens i sitt eget hem, (inte för att det finns något att döja....eller?? bara tanken att någon hela tiden har koll på en är lite olustig.) Här i stan har vi ju kameror uppsatta lite här och där, på torget tex, sitter en realtidskamera, så orkar man inte gå ner och "kolla läget" är det bara att sätta sig vid datorn och spana.
    Men att därifrån ha satteliter som dessutom är rena problemlösarna...ja, det är minst sagt olustigt.

    Ser att du försöker locka läsare med falsk marknasföring:)). Vet inte hur det är med det i Tyskland, men här i Sverige är det olagligt så jag får väl fortsätta med mina konstiga rubriker som ingen förstår sig på:).
    Ha det bra och njut av hyacintdoften!
    Camilla

    SvaraRadera
  6. Hi,Hi,,,,Jag finner inte ord!!
    Tusen Tack för din fina Grattishälsning till Wilma "skruttan"!

    Hoppas att du får en fin Decemberdag!
    Kram Therese

    SvaraRadera