torsdag 11 november 2010

Karnevalsstart!

Idag, 11/11 klockan 11.11
börjar karnevalssäsongen igen!

Särskilt i Köln och Düsseldorf kommer stan vara full med folk, utklädda, sjungandes, skrattandes, drickandes....


Säga vad man vill om tyskarna, men de kan fira! Det annars så stela och konservativa folket blir plötsligt pinsamt...ja nu saknar jag ordet...de blir helt enkelt motsatsen till vad de är normalt!
För vilken normal människa springer omkring full på stans gator utklädd som clown eller smurf och vrålar ut karnevalslåtar?
Det kan nog bara en tysk göra!


På arbetsplatserna är det även vanligt att män i kostym får slipsen avklippt just vid karnevalsstarten - en tradition helt enkelt. Gäller för borgmästaren att ta på sig den allra fulaste slipsen idag alltså!
Fråga mig nu inte varför de klipper av slipsen, anledningen vet jag faktiskt inte.


Kanske jag låter lite sarkistisk igen, Elin, men man kan se detta från två sidor. Antingen älskar man karnevalen eller så hatar man den.
Men när jag tänker efter, ser jag det från en tredje sida. Jag accepterar att den finns, men har inget behov av att medverka. Är inte riktigt lika kul utan alkohol i kroppen tror jag - och jag hör till de få personer som undviker alkoholkonsumsion.
Jag ser det hela på bilder - det räcker.
Men kul verkar de ju ha det!!


Känner ni igen dessa personer? Topmodellen Heidi Klum med maken och sångaren Seal!!!
Heidi är uppvuxen lite utanför Köln (Bergisch Gladbach) och tar med familjen till Tyskland varje år för att fira karneval.

Här skiner solen äntligen igen och jag ska putsa alla mina 375 fönster idag....är väl ett bra alternativ till att fira karneval?
Ha en fin dag ni med!
Kram

Bilderna är från Karnevalståget i februari 2010 och är tagna ur internet!

6 kommentarer:

  1. Låter nästan lika illa som en svensk personalfest. Kan man klara sig utan. Jag skulle också tvätta fönster om jag vore du. Men fy vad många.... :o)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du e "kompis" med Heidi...jag satt precis o tittade på TV o hennes prog. "Project runway" när jag drack mitt eftermiddagste.

    Jag hade hoppast att jag skulle kunna få låna din kunskap för jag har blivit utsedd till Bokmässans bloggambassadör o 2011 års tema är tysk litteratur!
    Vad säger du <3, kan du hjälpa mig lite, vore jättegulligt!!!

    Kramis från Pockethexan själv!
    <;D

    SvaraRadera
  3. Jösses va´mycket party ni har, födelsedagskalas, ljusparader, karnevaler vad kommer här näst? ...en lugn helg kanske?

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  4. Vad spännade med líte Hollywood glamour =))
    Låter ju kul med karnival så där. Men slipspåhittet undrar jag också över =)
    Kram Fia

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Om inte annat så blir det färgglada bilder från karnevaler! Har aldrig varit på nån.
    Fönsterputs - uuu, vem skulle göra det här :/
    Ha en mysig fredag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  6. Oj vad de firar tyskarna. Hur gick det med fönstren är du klar? Önskar dig i vilket fall som helst en riktigt mysig helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera