fredag 23 juli 2010

Vit lavendel

I våras köpte jag, som kanske vissa av er minns, en liten vit lavendel. Nu börjar den blomma! Men tyvärr blev det inte riktigt det jag hoppats på. Plantan är fortfarande liten och ynklig och de fåtal blommor som kommit spretar i alla riktningar. En av blommorna har lagt sig på en kruka för att vila lite...



...en annan njuter av kvällssolen.
Kanske har sommaren varit alldeles för varm och min jord för dålig. Det är ju första året, man ska väl inte ha för höga förväntningar, nästa sommar är plantan säkerligen större. Som den ljuslila lavendeln i samma rabatt. Den är så himla "skön" att se på.



Vad som inte är lika skönt att se på är synen av mig, sittandes på kontorets golv i ett hav av papper. Nu blir jag straffad för allt det jag skjutit framför mig. Jag tänkte alltid
"Jag älskar kontorsarbete så mycket att jag sparar lite till morgondagen också...."
Det var ingen bra idé...
Men det är ingen idé att sitta och tycka synd om sig själv, jag får ju skylla mig själv för att jag inte tagit tag i detta tidigare! Synd bara att det skulle inträffa mitt i sommarlovet...*suck*

Vad som piggar upp min tomma hjärna är kaffepauserna jag tar och bloggar en liten stund. Era kommentarer värmer verkligen och gör mig så otroligt glad! Ni är så gulliga och jag är glad att ni alla sitter där på mitt skrivbord och gör mig sällskap (i skärmen naturligtvis, annars hade det blivit lite trångt! *ler)Dagar som dessa önskar man verkligen att ni kunde sitta här allihop vid mitt långa matbord, vilket härligt gäng det hade blivit!! *ler*

Nu kommer 16-åringen och vill bli skjutsad till Rom....
Ok, får väl göra det innan jag sätter igång med pappersgörat!

Ha en trevlig helg! Ok, ni får tycka LITE synd om mig som tillbringar den på "la Officina"...men bara lite...*ler*

Kram

6 kommentarer:

  1. Vi lavendel......... mmmmm, skulle jag verkligen vilja ha ihop med mina nya röda rosor.
    Du får säkert ordning på ditt office i brådrasket, så att du kan njuta av ledigheten med dina ungdomar. Ha de himla gott! Kram Catarina

    SvaraRadera
  2. Första gången jag ser vit lavendel. Den blir säkert fin till nästa sommar när den har vuxit till sig lite.
    Tycker nog lite synd om dig som måste sitta med papperjobb, det är ju inte världens roligaste. Men vilken tur att du får ta en paus och åka till Rom nu då :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Vi lavendel, så spännande, visste inte ens att den fanns. Hoppas den växer till sig med åren. Jag hade köpt stockros frön på Tradera för ett par år sedan, idag slog det ut svarta stockrosor!! Har jag aldrig sett. Tycker allt synd om dig som sitter på kontoret, jag vet ju hur det är med alla dessa papper som egen företagare. Jag hade gärna suttit med kring bordet. Trevlig helg önskar La Pia

    SvaraRadera
  4. Hej på dig, jobbaren!

    Kan trösta dig med att nu är sommaren på riktigt förbi iaf här i Finland!! Nu i skrivande stund har vi 13 grader varmt, usch vilken skillnad.
    När vi nu i nästan en månads tid har haft 20-23 grader direkt från morgonen, så nu idag behövs det långbyxorna och långärmad skjorta på!! Nu är det höst, bara ett regnväder och nu är sommaren borta och hösten här, tänk hur snabbt det kan ändra på en natt!!

    Har väntat på att få se din vita lavendel och tror helt som du att första året har den inte så mycket krafter till blomning. Men förstår din besvikelse eftersom du också ivrigt väntat på att få se hur den blir!!
    Mina alla lavendel som jag planterade ifjol strök med vintern, planterade dem i god tid så de borde ha rotat sig väl innan första köld knäppen kom..
    Gissa var jag besviken i våras när jag började se liv rabatterna men inte ett grönt blad på mina 8-10 lavendel plantor!!
    Nu köpte jag bara 4 plantor i år och har dom i kruka och tänkte ta in dem i god tid i höst så ser vi nästa vår hur det gått!!
    Skall också fråga maken min om möjligheten att odla lavendel på åkern (naturligtvis skulle det bli åkern närmast köks fönstret...)
    Jag är nu lite okunnig bondmora som inte vet om det ens är teoretiskt möjligt att odla lavendel i Finland!!
    Men tänk om det vore möjligt vilken syn och doft!! Ohhh, det skulle vara ljuvligt!!

    Önskar dig en trevlig helg!!
    Tack, för din hälsning hos mig!
    Kram
    Pi

    SvaraRadera
  5. Lavendel kan vara lite tjurig ibland. Tycker att de borde vara nöjda med det här vädret i år, men fast det är väl något annat som kinkar istället. Men den vita kommer nog den med.....

    Tycker faktiskt MYCKET synd om dig som har en massa tråkiga papper att ta hand om, tur att du fick dig en vända till Rom mitt i allt arbete:)
    Nu ropar de andra på mig där nere, vi ska till Marifred, det är Riddardagar där. Aldrig får man vara ifred, för tillfället har vi bara en dator(min) som alltid är upptagen. Så man får stå på tur när man vill "låna" sin egen dator.
    -Mamma, kom nu så vi får åka, hör jag nu ...så ...
    Ha det så trevligt med pappershögen så ska jag försöka ha det trevligt med någon gammal viking inlinad i kohud!!

    Camilla

    SvaraRadera
  6. Jag har också problem med ett par lavendelplantor, men jag köpte dem på rea så jag tänkte att det var därför - här får du din snåle...!!

    Ja, effektiviteten är ett känsligt område, jag vet...har många kollegor från Tyskland. Vet dock att lite tål de allt ;D

    Ha det så kul i dina pappershögar, jag ska försöka övertala familjen att åka på loppis, vilket inte heller är helt lätt...att det ska vara så svårt att uppfostra man och barn till att dela ens intressen, suck!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera