onsdag 14 juli 2010

Jordgubbspaj och bög-väder

Gårdagen var inte rolig. Det går en liten sommarmagsjuka här och den åkte jag naturligtvis på. Dottern hade den i helgen och idag ligger äldste sonen på soffan och klagar över magont.
Idag känns det lite bättre för min del och jag försöker ta nya tag nu.

(en perfekt övergång till...)

Mina bästa recept samlar jag i en bok. Ibland skriver jag upp dem, ibland klistrar jag in ett tidningsutklipp. Det är bra att ha favoritrecepten samlade på ett ställe.
(Lägg märke till att jag har recept på Lussebullar på sidan bredvid....snart...*ler*)


Jag har vid ett flertal tillfällen nämnt min jordgubbspaj. Idag tänkte jag att jag skulle ge er receptet.
Lägg jordgubbarna (halverade eller skivade) i en smörad form och strö smuldegen över. In i ugnen (225°) ca 20 minuter. Färdig!
Den smakar både varm och kall. Hemma hos mig hinner den ofta inte bli kall...*ler*
Lite glass eller vaniljsås till passar utmärkt.



Gårdagen började "kyligt" och jag tog t o m på mig mina jeans igen, en ovan känsla! *ler*. Men till idag har man lovat 35 grader igen...*pust*

Här i Tyskland kallar man detta varm-fuktig-tryckande väder för "schwül". Icke att förväxlas med ordet "schwul", som betyder "bög" på tyska. Jag har alltid haft problem med att hålla reda på vad som är vad och i början valde jag att säga att det var "varmt" ute. Även idag, efter närmare 19 år i Tyskland (gud vad tiden springer iväg....) måste jag ibland tänka efter först.
Tänka först och tala sen, annars kan det bli lite konstigt. Tänk er att jag annars säger till grannfrun:
"Usch, vad det är bög idag"

Hur vädret än blir hos er, kallt eller "bög", hoppas jag att dagen blir bra!!
Kram

(Obs, detta inlägg ska inte uppfattas som diskriminerande!!)

5 kommentarer:

  1. Hahaha vad tokigt det kan bli när man förväxlar ord så där. Jordgubbspajen verkar hur god som helst och era stackare jag hoppas verkligen att ni kryar på er!

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Ler... förstår att du undviker ordet, kan ju missförstås. Kul det där med språkförbistringar. Jag är ju själv halvdansk och pratar både svenska och danska. Där finns också många ord man helst inte bör säga..eller kanske ja..ett skratt förlänger ju livet. Skall testa din jordgubbs paj, ser enkel och god ut.
    Kram i värmen!

    SvaraRadera
  3. Här är det schwul (med prickar ovan för u:et) väder idag jag håller på att flyta bort trots att det blåser...men jag klagar inte*ler*
    Vad härligt med jordgubbspaj måste nog baka någon dag men det får bli blåbärspaj för dom har mognat nu.
    Krya på er Kram /Susanne

    SvaraRadera
  4. Haha, roligt det där med språk!

    När vi var i Danmark i juni såg vi en skylt med texten: Köp en task, få en gratis pung!

    På värmländska är task = det som hänger framför pungen, så det blev ju rätt komiskt!! ;D

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt inlägg idag, jag skrattade gott åt din mysiga humor.
    Ja, det har varit så varmt här också så man får inget gjort men jag bakade faktiskt bullar häromdagen och trotsade värmen. Vi har tagit oss iväg till havet ett par ggr och på fredag ska vi ta en tur till skärgården igen. Dagsturer är inte att förglömma som härliga semsterminnen. Ikväll bär det av till Marys igen på lite buffé. Vi ska fira att sonen och hans flickvän har kommit in på Handelshögskolan i Stockholm.
    Din paj låter god. Jag ska göra en liknande på lördag men jag tänkte dryga ut jordgubbarna med lite röda vinbär. Buskarna dignar av bär så jag vet inte vad jag ska göra av dem.
    Må så gott i värmen!
    Många varma kramar från Maria

    SvaraRadera