fredag 10 september 2010

Lugnande örter

Här i Tyskland säger man:
Till varje sjukdom växer det en ört
(översatt till svenska naturligtvis... *blink*)

Det stämmer nog faktiskt. Här försöker man ofta med naturliga läkemedel, i form av safter och "droppar" (koncentrerad saft), innan man intar kemiska substanser. Homöpatie är rätt populärt också, små minikulor som man knappt ser. Man tror inte att det hjälper, men ofta gör det det.


Jag har ju, som ni säkert vet, en liten örthörna i trädgården. Där skördade jag häromdagen Oregano. Det är egentligen 7-åringens ört. Han valde ut den och vi kallar det hans "pizzaört".
Jag knöt ihop små buketter och hängde dem på tork. Ett litet lager inför vintern.
Inte bara gott, utan även fint att se på där det nu hänger i köket.
Vad oregano är bra för, vet jag faktiskt inte, men förutom bra smak har den även en bra "biverkan".


På tal om kök, så är det äntligen dags att ta tag i grovköket, eller tvättrummet, tvättstugan....kärt barn har många namn.
Särskilt kärt har jag inte det rummet nu, men det tänkte jag ändra på.

Under eftermiddagen drog jag och maken iväg till byggmarknaden för att kolla på arbetsskiva. Jag har länge velat ha en arbetsskiva i massiv bok. Min man förstod inte riktigt varför materialet var viktigt, tyckte att det spelar väl ingen roll...det är ju "bara" till ett tvättrum...
-BARA??? Jag tillbringar flera timmar i veckan i detta rum och när jag en gång gör iordning det gör jag det ORDENTLIGT på en gång!!! svarade jag med ett upprört och bestämt tonfall som fick honom att säga:
-Ok...frågar vi försäljaren vad de har...
Till slut lyckades vi få en försäljare att rota fram en liten mönsterbit längst in i lagret.
Kollegan till försäljaren satt och kollade på och när han hörde att det var till ett tvättrum spärrade han upp ögonen och utbrast förvånat:
-Va...en sån arbetsskiva..."bara" till ett tvättrum.
Jag spände ögonen i försäljaren och förklarade för honom vikten av en bra arbetsyta när man tvättar till sex personer!!
Han ryggade nästan tillbaka, vinkade bort sin kommentar med båda händerna och sade ursäktande:
-Naturligtvis..naturligtvis...jag ska inte blanda mig i!
Nej, det är nog bättre för dig det, tänkte jag och tillade:
-Om vi hade pratat om en arbetsskiva till en verkstad, hade ni inte tvekat en minut va?? Där hade väl inget varit fint eller dyrt nog?
Påpekade sen för maken hur dyr hans arbetsbänk i källaren varit.
Maken bara kollade på arbetsskivan jag valt ut, nickade och sade:
-Vi beställer den!
Jäkla tur för honom det...*ler*


Lavendels doft har en lugnande verkan, så mycket vet jag. Jag tror jag ska ge min man den här buketten, det kan han nog behöva efter ikea-besöket med mig....*ler*
Sen blev det ett par liter färg, för imorgon ska jag börja med att måla om eländet (tvättrummet alltså...). Kanske blir det en liten tur till det svenska möbelvaruhuset nu i dagarna för att fixa ett par skåp och nån hylla.
Med säkerhet kommer jag att få byns snyggaste tvättrum, för om alla tyskar tänker som männen idag kan deras varianter inte vara mycket att hurra för....

Väl hemkommen förklarade jag för maken var skåpen och maskinerna skulle stå, var jag ville ha hyllor och vask...
-Va, vill du ha en vask också? Det är ju bara ett...
-Ja, naturligtvis vill jag ha en vask här!!! avbröt jag honom och gav honom den där "herregud-fattar-du-inte-att-det-här-är-allvar-tänk-på-vad-du-säger-nu-annars-kan-jag-bli-riktigt-otrevlig-i-humöret-blicken"
-Jaja, klart du ska ha en vask...vi gör VAD DU VILL!!!
-Vad jag vill? Undrade jag med sammetsmjuk röst....och stirrade med drömmande blick och ett fånigt leende längst tvättrummets väggar....

Fortsättning följer...

Ha en helmysig helg!!!
Kram

8 kommentarer:

  1. Hum, får du alltid som du vill? *ler*

    SvaraRadera
  2. Ha ha det gäller att veta vad man vill ;D
    Jag håller verkligen med dig, det är jätteviktigt att "trivas" där man spenderar mycket tid. Du måste lova att visa oss resultatet sen.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. sv: numera, med åren, börjar jag få min vilja fram mer och mer ... ja, hemma förstås!
    :)

    SvaraRadera
  4. Dina berättelser är helt underbara och jag känner igen mig i mycket.
    Tyskarna är deras örter verkar höra ihop och tänk vad viktigt det är att vi trivs i de rum vi tillbringar mycket tid i.
    Kram på dig!
    Maria

    SvaraRadera
  5. Ha ha Elle, du får mig att le. Men jag håller med dig till 100 %, stå på dig. Jag har massor av skåp i min tvättstuga, och en rejäl bänkskiva. En vask där man kan tvätta skitiga skor osv...En utfällbar strykbräda har jag med. Tvättstugan är ett jätte viktigt utrymme, och speciellt viktigt när man är så många. Vi är 7 stycken så jag vet....
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. GO GIRL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :))))

    SvaraRadera
  7. Hahaa, Elle, jag bara ler o skrattar här! Låter roligt!
    Jag är mycket nyfiken att se sen ditt nya tvättrummet! Det är bra att du säger vart skåpet ska stå :)
    Jag tror att vi har samma ordlek om örterna i Finland!
    Har en skön kväll och en fin söndag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  8. Självklart att du ska ha en vask.
    Det här med örterna tror jag bestämt på men det gäller ju att veta vilken ört som är bra för vad.

    Kram Maidi

    SvaraRadera