torsdag 7 oktober 2010

Svinig tysklektion

1-2-3..1-2-3...1-2-3...(eller hur man räknar)
Kanske mer 1-5-3-4...2-4-1-5....?

Har varit ute och dansat lite!
Ni vet...foxtrot...
Därför har jag inte kunnat blogga de senaste dagarna. Flera av er väntar kanske på matinlägget. Det ska jag visa. Men med varning till känsliga personer, eftersom vissa bilder kan vara rätt "sviniga".

Men först en liten lektion i tyska.
För att förklara hur det ibland kan vara i livet.
När man på tyska säger att man har "arsch voll" (övers: arslet fullt)
betyder det ungefär att man har fullt upp med jobb, tidsbrist, problem att lösa, osv.
Att det liksom räcker med det man gör och inte har tid med mer.

Ett annat uttryck är att ha "Schnauze voll" (Övers: nosen/näsan full)
Det säger man när man är irriterad och tycker att det räcker. Eller "Basta", som italienaren i nästa pizzeria skulle ha sagt. (det är väl italienska...?)

Nu till matlagningen:
Som vanligt när min man är ansvarig för matlagningen, dyker det plötsligt upp en massa verktyg. Som tur var utomhus denna gång!


Där kom hammaren fram!! (Nej, grisen VAR redan död innan...)
Förarbetet kan se lite obehagligt ut, ingen vacker syn direkt.


Man skulle kunna säga att grisen har "Arsch voll"!!


Och likaså "Schnauze voll"


Sen blev det rätt "hett om öronen" ett tag, ett par timmar - hela eftermiddagen.
Nej, Camilla, oroa dig inte. Vi tvingade inte barnens kompisar att sitta och vrida på grisen i timmar! Det hela sköttes av en elektrisk motor denna gång!
Barnarbete är förbjudet även i Tyskland.


Det gäller att hålla tungan rätt i mun - om man hade haft den kvar vill säga!
(Men tänderna var rena och fina iallafall...)

Sen var huset fullt med gäster. Fast några hade sagt ifrån p g a sjukdom var vi omkring 25 personer.
Det är kul när de kommer, men ännu roligare när de går!
Pust!
Jag hoppas nu att maken lär sig laga maträtter som inte kräver att verktygslådan tas fram....

Idag ska jag börja packa!
Barnen har höstlov de närmaste två veckorna och vi (jag plus tre barn) ska resa till....


Ja, vart ska vi resa....? Nån som kan gissa?
Tips: man pratar en dialekt som påminner om "het-gröt-i-munnen", röda stugor finns det inte många - men ett och annat korsvirkeshus och det sitter en och annan man och stickar lovikavantar där (börjar du svettas nu Git? *blink*)

Ja, jag ska hälsa på familjen i Skåne och kommer att göra Lomma-Lunda-trakten osäker i ett par dagar!! Om jag hinner blir det en reserapport!!

Tack snälla gulliga för era fina kommentarer, även fast jag inte haft tid att titta in till er så mycket som jag hade velat!

Kram

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Nu fattar jag vart du har varit, rullat grisen! Det ser faktiskt jätte gott ut, nam! Fester med mycket folk kan vara riktigt roliga!
    Resa....skönt, inte avis alls:) Har en skön resa! Nu vet jag inte ska jag säga hejdå eller vällkommen :D
    Har en mysig kväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  2. Ha så roligt som man bara kan ha!
    :)

    SvaraRadera
  3. ja blivande maken får börja sticka dina vantar med ilfart nu då..vi bor ju nära dit du ska närmare bestämt i Helsingborg :) Vad härligt att barnen har 2 veckors höstlov, här har vi ju bara 1 v och det döjer några veckor dit.
    Den söta grisen blev jättegod kan jag förmoda *L* Jag har en fråga..undrar inte din man o barn vad du skriver om på din blogg..har för mig att iaf din man inte kan svenska.
    Ja vad jag är förbannad över kommer snart..kanske redan ikväll. :)
    Kraaaaam o välkommen till vårt vackra land-Skåne! ;)

    SvaraRadera
  4. Tja Elle!
    Nu är jag här och vi får se hur länge jag årkar hålla gnistan upp..
    Jo då..tack för dina besök, jag har verkligen inte orkat med något än att försökt syselsätta mig till 100% så nu tror jag att jag har landat
    Nu ska jag försöka att fokusera på mig, har lagt energi på att försökt förstå saker och ting och kommer ingenstans men ändå så har jag väl gjort det...
    Gud vad den grisen måste ha smakakat gott!

    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Hahahahaha. Det var det svinigaste jag har sett på länge. Ni är ju inte kloka där nere. Värsta snickeriverktygen så fort ni ska laga lite käk. Och vilket käk sen! Hahaha. Heder och puss till dig för att du visar upp cirkusen. Saknade dock denna gång småslavarna som satt och vaktade eländet. Herre gud, den där grisen såg verkligen inte munter ut. Mig gör det inget; jag är redan vegetarian.

    :-D

    SvaraRadera