lördag 2 oktober 2010

Kulturkrock

Får ni också idéer till inlägg medan ni gör hushållsarbete?

Ibland kan jag stå och "skriva" nya inlägg i huvudet, medan händerna är upptagna med matlagning, dammsugning, bilkörning eller promenader.

Nyss stod jag i köket och "slängde ihop" en sockerkaka. Kom då att tänka på hur mycket arbete man gör sig för ett par minuters ätande. Varför gör man det?
Andra köper färdigt och tar det lugnt.
Är det känslan av att ha gjort allt själv som får en att göra det?
Är det "finare" att göra själv? Eller finare att köpa färdigt?


En gammal bild från 15-åringens födelsedag....hemmabakad naturligtvis...

Medan jag rörde i sockerkaksdegen kom jag på en sak som min mamma berättat:
Mina morföräldrar, som ju var från Estland, blev en dag inbjudna till ett svenskt par på kaffe och kaka. Detta var nog under 40- eller 50-talet.
Värdinnan ställer fram kakorna och säger stolt:
"Det är hemmabakat...."
Morfar svarar lugnt:
"Det gör inget..."

I Estland var det nämligen "finare" att köpa färdigt från konditori! Medan det i Sverige var speciellt att baka själv.
Ja, man kan ju undra, vad är mer värt...att lägga ner arbete eller ge ut pengar?

Min man lägger ner mycket arbete på dagens matlagning. Jag kan avslöja såpass mycket att jag redan sett både tång, ståltråd och skruvar igen....STORA skruvar den här gången!!!

Jag kan avslöja såpass mycket att:
Ja, det sköts vildsvin i byn i veckan - men det var INTE vi!!
Nej, det är INTE vildsvin...bara en lite tamare variant.

Ha en skön lördag! Ska kolla om sockerkakan är färdig nu....
Kram

18 kommentarer:

  1. Visst går det bra att köpa färdigt, men hembakt är oftast godare :) Är det stressigt köper jag nog utan att blinka fastän jag tycker om att baka själv.
    Jag förstår att ni fick en middag av det godare slaget i dag :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Förr när jag var yngre skulle jag alltid göra allt själv. Bakade, sydde alla kläder och stod i. Men med åren har jag blivit bekväm och betalar hellre och får en chans att prioritera min tid till det jag hellre vill göra. Men visst måste jag säga att inget smakar som hembakt.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Aha, då var jag ganska nära ändå, tamgris låter det som:)
    Här hemma blir det både hembakt och köpt. Gillar båda varianterna, så länge jag slipper mormors sockerkaka med hundhår i.
    Hoppas grisen smakade!
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Ja, i Sverige är det helt klart att baka själv som gäller. Men jag är en riktig slöhög vad kommer till bakning så jag ser till att konditorierna går runt när det gäller tårta. Jag kan ha stora planer, goda ambitioner men sen tänker jag på kladdet och tiden och att det förmodligen blir dyrare så då tänker jag njäeeee.... Sen brukar jag alltid få en pik eller två av mina kära rara nära och kära men det bjuder jag så gärna på. De äter ju av tårtan i alla fall.

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Här det väl uppskattar mer om man gör själv. Jag har blivit lite lat att baka...så jag köper, men vi äter jätte lite bullat osv. så det blir inte mycket köpande heller!
    Vilka fina tårter du gör!
    Spännande...vad lagar han nu?
    Hoppas din helg har varit bra och önskar dig en skön söndag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  6. Det är ju så trevligt att du har tid med oss medans du gör viktigare saker för vi är ju bara där för lite tidsfördriv, men ibland så känns det som att det är tvärt om!
    Bloggandet ÄR livet!
    <;p

    Kramis!

    Skön berättelse om din ga. släkting för det är så kul med kultur krockar ska klura ut några själv fast nu är jag för trött..
    <;D

    SvaraRadera
  7. Vad som är finast beror nog på förhållandena - fattig, fint att köpa - rik, fint att orka göra själv...

    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Hoppas du har haft en fin dag, skön kväll och jag vill önska dig en trevlig tisdag!
    Kram Sirpa
    Ps Jag har en liten utlottning hos mig!

    SvaraRadera
  9. Visst anser man här hemma att hemgjort är speciellt - om det är gott. Alla är inte duktiga att baka eller laga mat. Jag köper gärna smarriga kakor, men ibland är det plånboken som avgör. Vi köpte tårta för en vecka sedan. Herrn fyllde år. Du, din tårta var minst lika fin och kostade nog inte 360 kronor och smakade säkert gott också.
    Det där med att få idéer när man städar och dyligt är du inte ensam om. För det mesta blir det inget av om jag inte sätter mig vid datorn med det snaraste.
    Vi har fint höstväder här hemma. Brittsommar är det verkligen med 12-15 gr varmt. Det är Britta på torsdag.
    Tack Elle för trevliga kommentarer, det uppskattas.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  10. Hoppas att matlagningen gick bra för din man. Nu har du ju inte gjort något inlägg på ett par dagar så jag hoppas att huset står kvar. :O
    Eller har du också blivit förkyld. Krya på dig i sådant fall!.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Du är ju helt suverän på att baka tårtor och hembakt slår oftast de köpta, tycker jag.
    Jag hoppas att ni har en lika fin Brittsommar som vi har.
    Må så gott i veckan!
    Kramar från Maria

    SvaraRadera
  12. Visst är det bättre med hembakat, åtminstone om det serveras så fina tårtor som hos er! Men visst skulle man slippa lindrigare undan om man gick och hämtade tårtan från konditoriet...

    Låter som om ni ska ha grisfest hos er hihi.

    Min utlottning håller på HELA oktober förresten så du var inte alls försent ute.

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  13. Ja säg det, vad som är finast? Men visst känns det roligast/bäst att ha gjort det själv. Och då kan man ju suga åt sig berömmet med hull och hår (om man får det).
    Fast ibland räcker inte tiden till, som på kanelbullensdag, jag fick köpa ;)
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  14. Jag köper istället för att baka själv, men det är för att jag inte har lust eller tid eller begåvning att göra det själv.

    Man hoppas ju att de som står i timmar i köket gör det för att de gillar det, och inte för att de måste vara Duktiga Flickor. *lite ledsen vid tanken*

    Hembakt är i alla fall godast; den saken är ju klar.

    KRAM.

    SvaraRadera
  15. Att baka själv är ett sätt att få utlopp för min kreativitet, särskilt då tårtor.
    Tycker också att det känns bra att veta vad som är i dem, det finns ju så mycket tillsatser i mycket av det vi köper färdigt och som är särskilt ohälsosamt för barnen:-(
    Däremot så äter vi nästan bara bakverk vid kalas, så det blir inte sååå mycket bakande.

    Jasså, det är dags att grilla igen;-)
    Ha en skön dag,
    kram, Maria

    SvaraRadera
  16. Hej Elle!

    Nu hittade jag din kommentar om spriten i kaminen. Det är helt ok att du länkar och skrattar om den, det gör vi själva. Jag kan ju inte direkt säga att det dricks ofta här i huset så därför kan jag väl skoja om det själv ; )

    Min mamma har alltid bakat allt själv från knäckebröd, mjukt bröd till bullar, kakor och tårtor. Min högsta önskan när jag var liten var en grön prinsesstårta med en ros på från ett konditori!!! Det var något verkligen extra fint det fast det är så mycket godare med hembakat *ler*.

    Jag har börjat jobba och jobbar ganska mycket just nu så jag har så liten tid kvar till min blogg. Därför hinner jag inte besöka mina bloggvänner lika ofta som jag kanske skulle vilja. Men det är ju desto roligare när jag gör det istället! Här blir det mycket "proffsinlägg" för att hålla bloggen varm i alla fall *skrattar*.


    Ha nu en fortsatt skön höst!

    Många varma kramar

    Karin

    SvaraRadera
  17. Numer är ju tid oftast det dyrbaraste man har, så att bli bjuden eller kunna bjuda på hembakt känns lite lyxigt tycker jag.

    Mvh
    Frida

    P.s Ni som gillar verktyg och metall i maten kanske borde prova att laga soppa på en spik...

    SvaraRadera