lördag 1 december 2012

Ankomst i Sverige

Efter närmare två timmars flyg i strålande solsken, började vi sakta
gå ner mot landning. 
"När flyger vi genom molnen?" undrade dottern
"Snart" svarade jag
och efter en stund dök vi ner i den gråvita massan.
"När kommer vi ut genom molnen?" undrade dottern sen.
"Snart" svarade jag

.....

"Hur länge till?"
"Snart"

....

"Alldeles strax har vi flugit genom molnen, lilla gumman"
sade jag och kände hur jag själv började bli lite otålig.

....

"Snart....*harkel*...alldeles strax"


"NU" ropade jag sen så högt att säkerligen kaptenen även hörde det.

Tre sekunder senare landade vi i ett vått och dimmigt Sverige.
Ingen rolig syn med tanke på att det hade varit blå himmel och 
strålande solsken hemma i Tyskland.

Men jag svalde ner min besvikelse över vädret och koncentrerade
mig på nästa uppgift:
Att ta flygbussen in till Stockholm City.

Ingen svår uppgift om man har ett kreditkort med sig och kunde
köpa biljetten i en av de automater som stod i ankomsthallen.
Jag är nog en av de få personer som föredrar att betala med
kontanter och inte ens äger ett kreditkort. Det tyska betalkort
jag har, hade jag lämnat hos maken...
För en liten stund fick jag panik.

Som tur var hade flygplatsen en manuell biljettförsäljning och jag
beställde en enkel biljett av killen bakom disken.

"Lilltjejen åker gratis på din biljett. Det blir 99 kronor då"
 upplyste han mig om

Jag grävde fram två femtiolappar ur plånboken och sträckte fram 
dem mot killen.

"Ähm...det där är Euro" sade han.

Jag sänkte blicken mot min hand och insåg mitt misstag.
Nåja, färgen var ju nästan detsamma, tänkte jag och grävde fram
ett par svenska sedlar från förra semestern.

Med biljetten i handen rusade vi ut mot busshållplatsen för
att se hur bussen just körde iväg.
Meeeeen, i samma minut kom nästa buss inkörandes!!!

Tio minuter senare lämnade vi Arlanda och fick en
likadan välkomshälsning av busschauffören som på planet:
*med täppt näsa*
"Mina damer och herrar, välkomna till Flygbussarna. Färden
in mot Stockholm City kommer att ta cirka 45 minuter. Jag ber
er lägga märke till att säkerhetsbältet ska spännas fast och önskar
er en trevlig resa.

Han hade nog tagit en kurs i "prata-som-en-flygvärdinna".
Med biverkningen att han hade en röst som hade samma
effekt som en valium.

Jag väntade nästan på att en flygvärdinna skulle hoppa fram 
och visa oss var nödutgångarna fanns.

Nu var vi på väg!
Inne vid centralen väntade Pockethexan och hennes oumberlige make....

Ha en skön helg!
Kram

8 kommentarer:

  1. Välkommen till det gamla landet! Här gör vi på det sätt som kan vara det krångligaste och inte det enklaste! Med allt. Så är det bara. Flexibilitet, vad är det, gå utanför de byråkratiska ramarna, nej, inte vågar vi det.....

    Nu har jag tittat och läst ikapp mig och så mycket fina bilder du har visat och vilken fin smyckeutställning! Gott.

    Ha det nu så bra, kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Nästa gång ses vi vid Åhléns ;-)
    Lördagskram!

    SvaraRadera
  3. Ha det fint! Hoppas ni hann njuta av snön.
    Kram och mys på med glögg och vänner.

    Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Spännande...när kommer fortsättningen?? :D

    SvaraRadera
  5. Så skoj för er att vara i Sverige lite. Hoppas ni får det jättetrevligt och mysigt!
    Kram♥

    SvaraRadera
  6. Jasså, ni känner varandra? På riktigt? Eller "bara" som bloggkompisar? Nyfiken i en strut... Ha det så bra i hemlandet. :-)

    SvaraRadera
  7. click to read m8o37k1a53 replica louis vuitton bags replica bags canada replica bags from china advice g7z43l5u02 zeal replica bags reviews hop over to this web-site g5n33m8k18 7a replica bags wholesale 9a replica bags

    SvaraRadera