fredag 29 april 2011

Örter

När jag började plantera i en av rabatterna föreslog min granne att jag skulle plantera örter. Med tanke på att den ligger i solen hela dagen och de flesta örter tål det.
Först tyckte jag att det lät trist, för jag ville ju ha massor av stora och färgglada blommor. Men jag följde ändå hennes förslag och ångrar det inte en minut.


Inte för att jag använder örter särskilt ofta. De övriga familjemedlemmarna har en viss skeptisk inställning till allt som är grönt och skulle kunna vara nyttigt och gott.
En gång när jag hade lagt lite rosmarin bland kycklingen och potatisen undrade maken
"Vad är det för julgranar i maten??"
Tur för honom att Rosmarinen inte överlevde vintern....



Barnen äter iallafall gärna av en dipp där jag hackar ner både det ena och det andra av örterna. Särskilt kul är det att se hur bra gräslöken har tagit sig. Det är första gången som den blommar så otroligt mycket.

Idag är det sista påsklovsdagen. Tack och LOV!
Vi har ju två veckors lov här i Tyskland.
Vem f-n som nu kom på den j-a idén...säkerligen en barnlös man!
Mina två yngsta får idag hälsa på sin gamla Kindergarten. Särskilt 8-åringen saknade länge sitt dagis när han började i skolan.
De får stanna där i ett par timmar. Tack snälla Kindergartenfröknar!Under tiden ska jag helghandla i lugn och ro!

Vad gör ni idag?

Kram

3 kommentarer:

  1. Ingenting. Typ. Helgkramar i massor.

    SvaraRadera
  2. Vet inte än...har inte bestämt nåt. Troligen städa och tvätta. Fast det är så fint väder :(

    SvaraRadera
  3. Oj, här har det hänt massor sen jag var på besök senast!
    Får börja med att gratulera på 29-årsdagen lite sådär i efterskott:-)
    Visst är det härligt när man inte blir äldre än så;-)
    Synd att inte kroppen fattar det också!
    Jag var på en underbar föreläsning för ett par veckor sedan, där Lisbeth (som höll föredraget)hade en teori om att det är inte kroppen som blir gammal. Det är bara en kraftig påverkan av jordens dragningskraft som gör att det ser ut som om allting börjar hänga. Men det enda som i n t e påverkas av dragningskraften, är tandköttet! Det kryper åt andra hållet istället:-)
    Jag vet bara inte vad de gråa håren kommer ifrån?? Kanske rent av är luftföroreningar eller solblekta slingor;-)
    Beträffande örter, så tycker jag att de är underbara!
    Jag har dem mest också för ögonfröjd, för de blommar verkligen underbart, men också för doften. Kan gå ibland och "klämma" lite på bladen bara för att få "boffa" lite på dofterna.
    Och buxbommen, ja dem friserade jag redan för en vecka sedan! Här är det mamma som bestämmer och passar det inte, så kan de väl pallra sig iväg någon annan stans(buxbommen alltså) ;-)
    Här skiner solen och vädret är underbart. Syrenerna blommar inte men knopparna är på G, och gullvivor och magnolia blommar! Ska se om jag kan bli klar med mina siffror till deklarationen.
    Ha en härlig valborg!
    Kram, Maria

    SvaraRadera