torsdag 3 februari 2011

Måste jag bli orolig nu?

Sedan ett par dagar har 8-åringen legat sjuk här hemma. Detta resulterar naturligtvis till att dottern protesterar och tycker att det är orättvist att hon måste gå till skolan.


Därav följande konversation en tidig morgon nu i veckan:

"Lilla gumman, det är dags att vakna nu...du måste till skolan" säger jag med en så mjuk och positivt övertalande stämma som jag bara kan.
Dottern rynkar på näsan och drar täcket över huvudet.
"Ska jag eller pappa köra dig till skolan idag...??" försöker jag igen
"Ingen!" svarar hon surt och håller hårt i täcket
"Jag stannar hemma!"
Jag gör ett nytt försök...
"Ska jag köra dig?"
"Nä" svarar hon bestämt
"Pappa...!?"
"Nä"

Plötsligt rycker 8-åringen in och säger:
"Jag kan köra dig!!"
"Jaaaa!" säger dottern, kramar om sin bror och ger mig ett nöjt hånleende.
"Vi kör till Mc Donald's!!" säger 8-åringen glatt.
"Jaaaa" säger dottern förtjust
"Men först tar jag en tändare med mig och tänder på skolan!!" säger 8-åringen med ett nöjt flin
"...SEN kör vi till Mc Donald's!"

Medan de diskuterade menyn tänkte jag för mig själv...
Måste jag bli orolig nu? Att min son blir en skolkande pyroman som kör bil svart?


Idag var det min tur att köra dottern till skolan. När jag kom ut till bilen höll jag på att trilla på den del av kroppen jag aldrig ser själv.
Is, is, is så långt ögat nådde.
Kanske ska tillägga att vi har en rätt smal, kurvig och brant infart som jag nu kunde gliiiida ner för.
Jag avstod.
In igen - vi stannade hemma! Risken var för stor att ge sig ut på spegelblanka gator.

Dottern var "jätteledsen" för att hon "tyvärr" var "tvungen" att stanna hemma idag....

Kram

7 kommentarer:

  1. Förståndigt att inte riskera livet när det är isbana på vägen!
    Min yngste hotade genom hela grundskolan med att bränna ner densamma men det blev aldrig av.
    Strunta i att oroa dej och glädjs åt att ungarna stöttar varandra och förstår varandra.
    Kramen :)

    PS: plocka undan och göm alla tändare! DS

    SvaraRadera
  2. Vi får hoppas på att dina små bara har sinne för humor. Äpplet faller ju inte långt ifrån päronträ´t ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag tror heller inte att du behöver vara speciellt orolig!

    Klokt av dig att inte ge dig ut med bilen i ishalka...men det var synd om dottern som inte fick komma till skolan ju....;-)

    Kram/caja

    SvaraRadera
  4. Stanna hemma så lände det är curlingbana som gäller, och nej, du behöver inte vara orolig ;-)) Nattikram!

    SvaraRadera
  5. Förståndigt att stanna hemma. Jag fick nästan kramp i magen när du beskriver att det är så halt så bilen glider ner för backen...ryyyys!

    Jag tror att dina barn är i maskopi, de säger saker som de vet att du oroar dig för...min äldsta dotter sa (när hon var liten) att hon skulle satsa allt på din utbildning när hon blir stor...hon skulle kämpa jättehårt för att komma in på Komvux...

    Ha det gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Du behöver inte bli orolig... *kan inte hålla mej för skratt*

    Men det var klokt av dej att inte köra bil när det är så halt.. Håller mej inne själv oxå, och väntar på våren ;o))

    SvaraRadera
  7. Stackars tös som inte kom till skolan...hon som så gärna ville dit ;) Tur hade hon att det var så halt!
    Hoppas sjukbarnet kryat på sig!

    SvaraRadera