tisdag 13 april 2010

Månadens rabatterbjudande?

Kul att så många gladde sig över mina trädgårdsbilder, även fast de var av mindre bra kvalitet. Det är verkligen frustrerande ibland när man inte kan fånga en viss känsla eller ett speciellt ljus med mobilkameran.
Jo, en "riktig" kamera står högt på önskelistan! Den gamla flög i golvet och lämnade detta liv, men en ny med önskvärda finesser är helt enkelt inte möjligt nu.
Men jag fyller ju snart...så ni kan ju börja samla ...*blinkblink*

Idag visar jag en bild på min "månadsrabatt". Bilden från mars månad såg ut så här...


Och nu april ser det ut så här.



Kanske ingen större skillnad, men nu växer det till sig från dag till dag och nästa månad har jag säkerligen mer att erbjuda!




Jag har två rabatter vid "entresidan", inramade av en liten buxbomshäck.
Entrédörren är till höger, utanför bild. Glasdörren ni ser är till "straffrummet" (tvättstugan). Jag har satt en folie på nästan hela glaset, för att ingen ska behöva se eländet där inne! Observera att vi inte är färdiga med att lägga stenar, därför ser det lite ovårdat ut runtomkring. Men det viktigaste är att rabatterna blir färdiga! Eller hur? *ler*


Jag planterade buxbomplantorna rätt tätt förra våren och den har redan vuxit till sig rejält. Buxbom hör till en av mina favoriter, både som "boll" och häck. Därför kunde jag knappt vänta tills jag fick plantera dem. Maken stod inte ut med tjatandet och skyndade sig med att fixa till ett par rabatter till frugan! Vad gör man inte för att få lite lugn och ro? När hon har näsan i jorden är hon tyst - ett tag iallafall! *ler*


Snart kommer lavendel, rosor och hortensier att blomma här!! Jag kan knappt vänta! Lavendeln börjar redan växa till sig och pärlhyacinten sjunger på sin sista vers...

Förra sommaren fick jag "ett par blad" av grannfrun. Vet inte vad det blir av det, men jag tror att det är en lilja.


Igår stod jag i duggregn (ja, hur sjuk kan man bli...?) och planterade mina nya älsklingar. Ja, ni vet hur svårt det är att gå FÖRBI en byggnad när man vet att de säljer blommor där...
Jag köpte bl a hem ett exemplar av en VIT lavendel. När den vuxit till sig och blommar, ska jag visa bilder på den!

Önskar även er en solig tisdag!
Kram

11 kommentarer:

  1. Så fint det blommar i dina rabatter, och buxbom är verkligen snyggt. Det är en favorit hos mig, men vi har så soligt o gassigt när väl vädret är fint, så dom vill gärna "brännas" sönder, tyvärr. Vad spännande det lät med vit lavendel det måste du visa sen när den blommar! Ha en bra dag vännen! Kramis Therese

    SvaraRadera
  2. Så fint. Ja, nu kan man följa växtligheten. Hoppas bara att snön inte kommer hit, för då blir Stina sur.;-) Kram

    SvaraRadera
  3. God Morgon Elle! Med mina testresultat?...Funderar lite har Lilla Frun skrivit om högskoleprovet? (ler)
    Vilket fint inlägg du knåpat ihop! Verkar jobbigt med tanke på att du har tyskt tangentbord! (ler)
    Dåligt med arbete idag med, men i morgon så har pumparna säkerligen fått bort allt smältvatten på de byggen jag jobbar på.
    Vattnet ställer till kaos på många ställen nu i Sverige!
    Gillar dina fina rabatter och självklart bilderna på dem också!
    Hoppsan medans jag sitter här och skriver så kommer jag på att jag glömt att väcka min Dotter....hm...får väl skjutsa henne till skolan om hon inte hinner!
    Ha en fin dag!
    Var rädd om dig och de dina!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin blogg!
    Kul att så hur fort det faktiskt växer när det väl sätter fart. Jättefint med vit lavendel, det måsta jag försöka hitta.
    // Camilla

    SvaraRadera
  5. Jaså du är också fast i buxbomsträsket!! Samma här. Hej igen förresten det var ett tag sedan sist. Känner mig lite ringrostig men kommer nog snart igång igen. Har inget internet hemma utan får sitta hos min kära man på hans jobb och gör bara lite det allra viktigaste;) Måste snart åka hem och låsa upp åt barnen.
    Ser att du också mest håller till ute just, jag krattar så dåligt på hösten så nu blir det desto mer att göra. Ska nog också åka förbi det där glashuset och köpa hem några penseér, ligger lite efter just nu. Det sitter fortfarande vissen ljung i krukorna:(
    Ha det så bra så länge.
    Camilla

    SvaraRadera
  6. Ja ... jag vet nog mer än väl ... blomaffär ... gå förbi? Nein! *ler*
    Tänk om vi kunde ha lite av det där ni har därborta: regler som man skall följa, alla ... men min galnegranne har pengar han så han köper nog allt han vill...:(

    SvaraRadera
  7. Hejsan,

    Usch så jag klanttar mig!
    Hade just skrivit en kommentar och så trycker jag någonstans och så försvinner det!

    Nåja, jag tar det en gång till!
    Kanske du kan fixa barnens lekrum till ditt mysrum! Om du har tur så kanske du hittar allt eller en del från loppis! Så kanske du snart förverkligar din hot och fixar myshörnan!

    Så fin entré du har! Jätte snyggt med blommor och stenar, det ser så prydligt ut, det gillar jag! Fina stenar du valt, är de fast gjutna eller binder sanden dem ihop? Gillar städiga och välskötta entréer det ser så hemtrevligt ut!
    Vår entre är allt annat än fin! :(
    Men någondag kanske vi också har en städig entre!
    Hoppas din hals blivit bättre!
    Vit lavendel?? det har jag aldrig hört om så jag väntar verkligen på att få se flere bilder!! :)
    Nu blir det lite kvällmys för mig!
    Min make skiner med sin frånvaro idag igen pga av jobb så jag får mysa för mig! :)

    Ha de riktigt gott och njut av våren och din fina trädgård!
    Kram!
    Pi

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga trädgårdsbilder du visar. Din örtträdgård låter hur fin som helst med alla kryddor du räknar upp.
    Dina rabatter ser också så fina ut och huset också för den delen. Jag gillar också buxbom även om lukten inte är lika fördelaktig.
    Det var skönt att läsa om att du inte är någon pappersmänniska utan skjuter upp det. Jag har gjort detsamma med min inventering av alla mina saker i Lissboden men nu ska alla papper in inför deklarationen annars blir min revisor tokig på mig.
    Nåväl, jag hinner imorgon. Min mage har krånglat ett par dagar. Jag tror att jag fick en släng av makens magsjuka eller kanske det är min stressiga vårmage. Nu vankar jag alltså omkring här hemma och ser allt som skulle behöva göras och det är blandade känslor med det. Jag tycker annars att det låter härligt att som du kunna vara hemma och pyssla med en massa saker. Njut av att inte behöva stressa från arbete och hem till vardagssysslorna!
    Ha det så gott bland rabatterna!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  9. Vad roligt att du besökte min blogg, jag blev jätteglad:)
    Det är roligt att se bilder som visar hur det kan förändras i naturen med bara några veckors mellanrum.
    Idag har solen lyst och snön fortsätter att smälta...det får man tacka för.
    Ha det fint!
    Kramar/Carina

    SvaraRadera