tisdag 3 maj 2011

Paket med baktanke

Tack för alla fina kommentarer om mina tårtor. Den som följt min blogg ett tag, vet att jag ibland kan få mina ryck när min kreativa ådra möter marsipan.
Minns ni Halloweentårtan med ätbara maskar och varigt blod?





Endast spindlarna är inte ätbara - de är av plast!

Eller 8-åringens monstertårta med ätbara ögon....



Jag minns fortfarande när min 17-åring plötsligt ropade "Bu!" över tårtan och den lille kusinen höll på att flyga av stolen av skräck...*moahahaha*
Ögonen är godis, men han vägrade äta dem...*haha*

"Skadeglädjen är den största glädjen"

Nej, jag är inte konditor. Men ni har säkert hört ordspråket
"Övning ger färdighet"
Med fyra barn blir det ju en del övning genom åren...
Det enda jag behöver är mycket tid och en enorm portion tålamod.
Det jobbigaste är att färga och forma och färga dessa hårda marsipanklumpar....


Det är lättare att arbeta med marsipan om man blandar det med florsocker...


Man får ej heller låta sig störas av barnhänder som norpar marsipan eller vill kasta strössel över HELA tårtan....och hela köket...
"I lugnet ligger kraften"

(Jag är rätt bra på att slänga visa ordspråk omkring mig idag va?)

Lippe undrade om frukttårtorna är svåra att göra?


Nej, det är så enkelt att jag nästan inte vill tala om hur enkelt det är.
Nu förlorar ni ju all respekt för mitt bakande....*ler*

"Förr i tiden" - innan jag upptäckte att jag var den enda i släkten som tillbringar hela dagen i köket för att baka - bakade jag tårtbottnen själv.
DET tog tid.
Numera köper jag den färdig hos bagaren.
Den smakar nästan lika bra som min egen...*blink*
Sen öppnar jag ett par konservburkar med frukt, eller köper färska jordgubbar.
Dem lägger jag på tårtbottnen i valfritt mönster.
Efter det kokar jag upp ett "gelepulver" och häller över.
Färdigt!

Det finns ett paket till nästan allt när man vill baka!
Små portionspåsar med baktanke!


Alla recept i Tyskland är skrivna i "paket"
Typ...2 Pkt Vaniljsocker...1 Pkt Bakpulver...


Vaniljsocker påminner om vanligt strösocker, så när jag är i Sverige brukar jag köpa med mig lite vaniljpulver.


Grädden på tårtan blir lite "samarbetsvilligare" och håller formen bättre om man använder Sahnefest. Naturligtvis pulver i ett paket...
(Sahne är grädde och fest betyder "hård")
Grädden i Tyskland säljs i "yoghurtförpackningar".
Gissa hur många gånger locket har gått sönder under hemtransporten....och runnit ut över alla andra varor...

Så det var en liten lektion i "Bakning på tyska"
Hoppas att ni inte dreglade ner tangentbordet alltför mycket....

Ha en skön dag!
Kram


PS. Hälsar alla nya besökare välkomna! Kul att ni har hittat hit!

16 kommentarer:

  1. Ingen fara, den är ca 20 cm från mig då jag halvligger och dreglar! ;)

    SvaraRadera
  2. Här bakas tårta idag :) Yngstas "svärfar" fyller år och eftersom Yngsta sommarjobbat på bageri flera år undrade han om hon ville baka. Så det ville hon så klart :)

    SvaraRadera
  3. Kan man använda Käsekuchen Hilfe och Tortenguss 2-3 år efter utsatt hållbarhetstid?????
    Om inte får jag köpa nytt, jag tror Lidel har annars får jag ta och åka till Tyskland och ta Caja med mig så vi får lite trevligt tillsammans....

    Kärlek till konditorn..../Malla

    SvaraRadera
  4. Tack för denna baklektion Elle!

    Men , det blir ingen kaka här idag men ikväll sätter jag degen till ett par GI bröd och imorgon då det är min lediga dag tänker jag baka det och lite vetebullar. Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Wow, så jäkla häftiga tårtor. Du är ju en mästare!!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Oh ja, jag minns läskigheterna. Varet i det där såret är bara yäck, yäck, yäck! Och sen maskarna, ryyyys. Och inte tror jag hade velat mumsa på ögon heller. VÄLDIGT imponerande tårtor med andra ord, dom SKA ju se ryyysliga ut. LOL

    SvaraRadera
  7. Oj vilka häftiga tårtor! Du kan din grej. Första gången jag tittar in. Blev imponerad!

    SvaraRadera
  8. Ha, ha! Många kloka ord i dag!!

    Du kanske borde bli konditor och konkurrera ut tårtbottensbagaren...

    "I lugnet ligger kraften" den ska jag rabbla HELA natten!! Pust...

    /Frida

    SvaraRadera
  9. Du var mig en rackare på att baka tårtor, inte bara vackra, fula, hemska, roliga, äckliga utan alla ser goda ut. Jag blir alldeles sugen. Vilka talanger du går omkring och har!
    Imponerande.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Jag har jobbat på cafe och jag har bakat tårtor åt mina ungar och jag kan göra roliga, hemska tårtor men aldrig har jag gjort en vacker tårta!! Fast någon så vidrig som din "vartårta" har jag aldrig lyckats få till!! Aldrig sett förut heller..bläääk! Jag är faktiskt jättesugen på att göra en frukttårta med gele! De ser ju helt underbara ut!! När man köper en sådan färdig brukar ju gelantinet vara lite syrligt, är det det från start eller ska man smaksätta det?
    Jag är stum av beundran och lika bra är det så att jag håller munnen stängd och inte dreglar och har mej! Du vet ju hur jag är ;)
    Kramar!!

    SvaraRadera
  11. Oj, det borde varit en varningsskylt överst i ditt inlägg... hihihi...
    Spindlar... jag hajade verkligen till! Inte mina favoritdjur kan man väl säga! När jag lugnat mig en stund, skrollade jag försiktigt ner i texten.
    Vilka tårtor! Fantastiska! Mums!

    SvaraRadera
  12. Jag hade tänkt kika in för att säga "I miss you!" men nu ser jag ju varför du inte har tid att skriva du bakar ju tårtor hela tiden!
    O inte vilka tårtor som helst utan konstverk helt otroligt du e duktig du hoppas att de ger dig ordentlig uppskattning när de får så fina saker för vi får ju nöja oss med att sitta o slicka på skärmen i stället o inbilla oss att det smakar marsipan o Sahnefest!

    Kramis ifrån en som har fått sin först tyskspråkiga bok Uwe Timms "Upptäckten av currywursten", vad tror du om den är det något du har läst el. hört tals om?
    <;D

    SvaraRadera
  13. Det där med tårtor det är du allt en mästare på. Kanske lite för bra för de två första ser riktigt läskiga ut. Men de är säkert goda om man blundar...ler. Förstår att du köper med vanilj hem härifrån för det där vaniljsockret såg inte ut att vara någon höjdare.
    Inte heller så smart med grädde i youghurtförpackaning. Kan du inte bli agent för tetra förpackningar i Tyskland...;)
    Ha en fin torsdag!
    Kram Pia

    SvaraRadera