torsdag 22 april 2010

Vill man bli fin...

...får man lida pin!

Hade väl inte nog med stress i helgen. Nu var jag tvungen att utsätta mina nerver för ännu mer stress, genom att besöka tandläkaren! Jag var där på kontroll häromveckan och han upptäckte att mina gamla lagningar börjar gå sönder. Tja, vissa av dem har ju gjorts av Eskilstunas folktandvård under 70-talet och jag tycker att de har hållit bra hittills.
Där satt jag nu och stirrade på instrumenten....


Lite svag var jag nog i benen och jag var tvungen att tänka på mina småttingar som veckan innan hade fått varsin lagning utan att säga ett pip. Gud vad jag beundrade dem där jag satt och kallsvettades!

Jag vet inte ens vad han vill, tandläkaren, mina tänder är väl förtusan ok...jag har ju minst lika fina tänder som lilla dottern har och dem är det ju inget fel på, eller??


Visst är barn söta, medan de fortfarande har sina mjölktänder....snart tappar hon dem och får de stora...*fniss*

Jag tvekade hit och dit, men beslöt mig för att ta bedövning. Varför lida i onödan när det finns medel mot det?
Halva käken och halva underläppen tappade känseln, för att inte tala om tungan...ja den kunde jag varken tala om eller tala med längre. Den var halvdöd och det kändes som om min tunga dregglandes hängde i mungipan...med betoning på det KÄNDES som om!!


När jag kom hem var det dags att få någonting i magen. Eftersom risken var för stor för att jag skulle bita mig i läppen eller kinden, beslöt jag mig för att göra en banan-milkshake. Det kändes dock som om jag drack ur ett halvt glas!! Jag satte mig på vår halvfärdiga terrass...i solen...och hade det inte blåst en kall vind idag hade man nästan kunnat njuta ordentligt.
Jag lyckades dock bita mig i läppen, bara så där...den råkade bara ligga mellan tänderna...liksom. Blod!!
Sen började det klia mitt i den bedövade hakan. Jag kliade tillbaka, men upptäckte att det var nåt slags "fantomkliande", för hur skarpa naglar jag än har gjorde det ingen skillnad!

Efter fem timmars bedövad käft släppte det äntligen och nu ser jag fram emot nästa besök...visdomstand...om två veckor!

Blev inga inspirerande bilder idag inte. Hade gärna velat visa er mer tårtbilder, för igår var JAG inbjuden till kommunions-kaffe. Men tanterna hade nog börjat undra om jag hade suttit där med mobilen och fotograferat allt... Men ni vet hur det är när man är bloggsjuk, man "ser bilder" som man gärna vill visa. Men man tar hänsyn till omgivningen och låter bli. Jag kan bara säga, att ni verkligen missade ett par underbara tårtbilder....

Kram

14 kommentarer:

  1. Hejsan,

    Tack, för dina söta ord!
    Ojdå, tandläkar besök och bedövning är ju aldrig nåt vidare roligt! Dessutom så varför måste tandläkarna ha så himla stora sprutor,usch fasan när man ser sprutan och ligger där i stolen med tandläkarens arbetsbord framför en och en eller två personer som hänger över en, jaa vem får inte panik då!!
    Tråkigt att du måste snart igen pånytt!!

    Nu blir det hönspaj och sallad här borta i regniga och gråa Finland!!

    Ha en fin kväll!!
    Kramis
    Pi

    SvaraRadera
  2. Ja ... jag borde också dit ... till tandläkaren ... borde, borde...*ler*

    SvaraRadera
  3. Det verkar vara livsfarligt att ta bedövning. Jag menar om man råkar bita av sig halva läppen, eller något liknande:) Skämt åsido, jag har själv aldrig tagit bedövning men jag har aldrig behövt rotfylla heller. Tandläkarna här i staden hade pippi på att borra ur nästan hela tanden på 70-talet så det tunna skalet runt har väldigt lätt för att spricka. Det är nu efter många år som det börjar visa sig att de gjorde helt fel.
    Vilka vackra tårtverk det bjöds på i ditt förra inlägg. De verkar vara rena pantertanterna som kom på besök.
    Ha en underbar helg!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  4. Hej !
    Går själv hos tandläkaren nu,trodde jag var färdig då lossnar ett hörn på en tand...*suck*...ja nu blir det en krona och anntalet tusenlappar fattigare.....såg härligt ut att sitta på altanen.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Tur att konfirmationen är avklarad....så att du slapp sitta där och dregla och bita dej i läppen ;)
    Sist jag var hos tandläkaren var förra året, då jag en dag var såååå otroligt godissugen.
    Letade i köksskåpet och hittade en polkagris som dottern köpte på Strängnäs marknad. En i tuttifrutti smak....absolut förbjudet, för det finns bara EN riktig smak...polkagris!!!
    Hursomhelst, jag högg in på den och den var skitäcklig. Men jag kunde inte sluta äta. Jag är en sån som måste tugga sönder en polkagris...och det var sista gången. Jag tog med mej en halv tand i tuggandet. Den jävla äckliga polkagrisen kostade mej 1000 kronor !!!
    Har inte ätit polkagris sen dess....det blir så dyrt :)
    kraaaaaaaam

    SvaraRadera
  6. Det var väl inga fel på dessa bilder, fina på sitt sätt tycker jag! Kul bild på Dottern!
    Angående min bild idag! Va kort du skrev....jag som trodde du skulle bli överlycklig nu när det fanns en helnaken karl på bild, mitt i sommaridyllen!(ler)
    Angående 70-talets tandvård, vår generation borde kollektivt stämma svenska staten för att ha "borrat sönder" en hel generations tänder!
    Minsta prick och man borrade ur hela tanden och fyllde med amalgan som du vet, värst drabbade är alla kvinnor som har lite mindre och skörare tänder än oss män och dessutom graviditeter och urkalkning på det, lider med dig, likadant för Lilla Frun!
    Ha det bäst som vanligt!
    Var rädd om dig och de dina!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  7. Tandläkaren....det ger mig rysningar.
    Beror nog på att jag var stamkund under min uppväxt...är född på 60-talet.
    Jag blir svimfärdig av att sitta i ett väntrum :(
    Borde göra ett besök nu...men det blir inte av..men snart finns ingen återvändo.
    Hoppas du får en toppen helg!
    Kramar/Carina

    SvaraRadera
  8. Hej vännen! Vad duktig du har varit som vart hos tandläkaren, nu låter det som jag skriver till en unge, men jag hatar tandläkaren. Härliga o inspirerande bilder på tandläkarutrustningen för dom som gillar tandläkaren..Fniss! Själv får jag rysningar...Jag gillar bilden på din dotter också! Fniss! Önskar dig en riktigt skööön helg! Kramis Therese

    SvaraRadera
  9. Oj, det där med tandläkare lät ju inget vidare... På nåt magiskt sätt har jag faktiskt lyckats ta mig igenom livet, så här långt, utan ett enda hål. Och det blir jag extra glad för när jag läser om din mardrömsbedövning...

    Kramar från
    Sally och jag

    SvaraRadera
  10. Nä, den där tandläkaren vet jag inte om jag föredrar precis.
    Hoppas att du kan tugga idag.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  11. Tack för dina solstrålar, de värmde verkligen... Tja penecilinet börjar i allla fall göra lite nytta... pust :)
    kram och trevlig helg
    Marielle

    SvaraRadera
  12. Hello vännen!
    usch ja tandläkaren..vill inte ens prata om det!
    Hoppas du får en trevlig helg, synd att vi bor lite långt ifrån varandra annars hade vi kunnat fika ;)

    Kram Git

    SvaraRadera
  13. Så kul att hitta en blogg som är svensk/tysk, spännande. Ja tandläkaren är både jobbig och dyr att gå till, så det blir som för de flesta (tror jag) inte för ofta... Kanske ger det konsekvenser?
    Hoppas helgen blir bra, och tack för titten.
    Kram Sussi

    SvaraRadera