måndag 19 april 2010

Konfirmation!

Söndag morgon ringde väckarklockan och jag fattade först inte varför...? Tills jag kom på, att jaaa, det är söndag - men konfirmationssöndag!!
Det var bara att snällt kliva upp och göra de sista förberedelserna, som att t ex duka bordet färdigt...


Idag från andra sidan, till vänster hall och till höger vardagsrum.
Normalt ser ni ju matbordet från den här vinkeln...


Jag bjöd på tre olika sorters kakor. Porslinet fick vi när vi förlovade oss för "ett par år sen"...17 eller så.





Konfirmationen varade närmare 2 timmar och det var rätt jobbigt att sitta där länge. Min mans systerson, som är 1,5 år satt bakom mig och underhöll (störde...) halva kyrkan. Svägerskan hade tagit med minipåsar med godis. Nackdelen var att påsen prasslade och jag hade känslan av att sitta på bio. Ni vet, man försöker att koncentrera sig på filmen, men hör bara prasslande godispåsar.
Till slut sade svågern att han skulle gå ut med sonen. Jag hade ena örat och ena ögat hos dem och med det andra örat och andra ögat försökte jag följa gudstjänsten. Svågern reste sig upp för att ut och i samma ögonblick hörde jag med det andra örat hur prästen sade "res er". Det andra ögat såg även hur konfirmanderna, som jag satt snett bakom, reste sig upp. Så jag ställde mig snabbt!
Sen upplyste mig maken och andra svågern om att inte JAG skulle resa mig. Jag fäste nu båda ögonen på vad som hände i kyrkan och insåg att konfirmanderna OCH JAG stod upp, men resten av församlingen SATT ner....!!!
Jag vet inte hur många som upptäckte min tabbe, men ni kan ju tänka er hur långt ner i jorden jag ville sjunka...*fniss*
Så går det när man blir störd av annat!


I vår bykyrka är det tradition sedan ca 20 år att mammorna får en ros av konfirmanterna. Först var det en morsdagsblomma, men idag är det ett "tack" för allt till alla som följt konfirmanternas väg i livet, men mammorna är väl de som står barnen närmast. Jag tycker att det är en fin gest, det var min andra ros nu...

Kyrkan hör väl till en av Europas fulaste... men sammanhållningen är bra och den är välbesökt - varje söndag är den fullsatt!
Vi bodde förut tvärs över gatan och det hände mer än en gång att man frågade mig var kyrkan låg och att jag pekade på byggnaden bakom dem....


En liten skymt av sonens kostymering...han var så fiiin och jag var så stolt!


Jag dricker nästan aldrig alkohol, man kan väl räkna årsransonen på en hand ungefär. Men igår fanns det anledning att öppna en flaska "bubbelvatten", dels för att fira och dels för att varva ner lite.


När vi kom hem från kyrkan åt vi lite kall buffé som jag förberett dagen före. Magen hade gjort väsen av sig redan i kyrkan. Är det inte konstigt att magar alltid för väsen när man är i kyrkor eller sitter i väntrum - där ALLA hör det?
Vi kunde även sitta ute och njuta av det härliga vädret, perfekt!

Hur det gick idag, med kaffeinbjudningen för byborna, berättar jag om imorgon!

Kram

12 kommentarer:

  1. Vad fint att allt gick bra ändå (för det gjorde väl inget att du ställde dig upp)! Fin slips sonen hade!
    :)

    SvaraRadera
  2. Mmmm vad härligt, då var den konfirmationen över och sonen tog första klivet i i vuxenlivet ... eller.....
    Vilket fint väder, ni måste ha god hand med han däruppe (fniss).
    Bordet ser väldigt stort ut, jämfört med i vanliga fall.. eller är det duken....
    ha de gott och på återhörning (eller återskrivning, eller vad det nu kan heta. Catarina

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vilket gigantiskt bort och långt!

    Visst är det jobbigt när klockan ringer och man undrar varför ringer den och det tar ett tag innan man fattar varför den ringer och vilken dag det är, jobbigt!

    Det är så härligt att du deskriver når du gör bort dig, inge ont man jag skrattar gott!!!

    jag dricker inte ofta jag häller men den där asti den är lätt att dricka och den är god oxå!

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  4. Hej Elle!

    Säger som Lisa, vilket gigantiskt bord! Härligt att ha plats för det hemma;)

    Vad skönt att det är över nu, och det blev ju en lyckad dag. Det var nog mest du som kände dig dum när du stod upp *ler*. Det är precis en sån sak som jag skulle kunna gjort;)

    Jag dricker nästan heller aldrig alkohol, men vid såna tillfällen måste man ju fira. Vad trevligt med all uppvaktning. Här i Sverige är alla mer återhållsamma, det är synd tycker jag.

    Lycka till med kaffebjudningen;)

    Kramar Karin

    SvaraRadera
  5. Skönt att det blev lyckat trots att du blev distraherad *fniss* sonen såg elegant ut.
    Hoppas kaffebjudningen blir lika trevlig.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Undrar om du sitter just nu och skriver på inlägget om "kaffet till byborna"?
    Säger i vilket fall som helst!
    Ha en fin dag!
    kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  7. Måste kännas härligt nu när allt är över. Har varit lite hektiskt kan jag tänka mig. Och inte gjorde det väl något att du ställde dig upp:)) prästen insåg kanske att han varit långrandig och skyndade sig kanske sedan?

    Håller med dig om att kyrkan var verkligen ful, trodde alla kyrkor i tyskland var mörka, gotiska stenkatedraler med stora torn, men nehej, inte den där inte.

    Hoppas du hade trevligt igår med granntanterna, men det får vi väl snart vet;)
    Synd bara att jag nästan inte har någon dator, dotterns gick sönder häromdagen och nu har hon lagt beslag på min. Får bara lite sporadiskt titta lite då och då sedan måste hon ha tillbaka den. Får passa på när hon är i skolan, men då ska ju jag egentligen göra andra viktiga saker;)
    Ha det så bra.
    Camilla

    SvaraRadera
  8. Oj vad fin han verkar ha varit din son. Läcker slips. *Fniss* vad roligt när du ställde dig upp! Ja så kan det gå:).

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  9. Hejsan,

    Vad roligt att du orkar titta in till mig, det gör mig glad!
    Sonen din hade verkligen valt en jätte fin slips, det såg jätte snyggt ut samt ljuvligt vårit!
    Fniss, till att du steg upp i kyrkan... Hur kunde du hålla dig från gapsktratt kan man bara undra!! :)

    Jätte stort ert matbord är!! Jag tycker om matbord speciellt om de är stora och rymliga vilket ert är!! :) Dessutom verkar ni ha en fin utikt också vilket kronar saken!

    Oj, nu hör jag hund skall vilket betyder att jag lite glömt hundarna i badrummet, så bäst att jag går och tvättar deras tassar så att de får sin kvällmat!

    Vila och pusta ut nu så du orkar igen!
    Kram
    Pi

    SvaraRadera
  10. Hej vännen! Det är alltid roligt när det är festligheter, men det är rätt så skönt när det är över också....Fniss! Det sköter sig inte självt, och du verkar ha haft mycket att stå i.....Men det verkar ha blivit riktigt lyckat o uppskattat! Nu får du vila o ta igen dig! Kramar till dig! Therese

    SvaraRadera
  11. Vad härligt att konfirmationen gick bra och att du stod upp i kyrkan bland alla konfirmanderna får du bjuda på. Alla gör vi våra misstag och det är väl skönt att ingen är felfri.
    Sonen ser ut att ha varit väldigt stilig och vilken fin gest att ge mamman en ros.
    Kakorna såg också väldigt goda och ditt porslin verkar vara välbehåller och vackert var det.
    Kramar från Maria

    SvaraRadera
  12. Hej, hoppas allt kalasande gått bra!
    Vilka väluppfostade gäster dom frågar om de ska baka något! Gulligt att folk visar att de bryr sig med kort och hälsningar! Inte som vi lite stela svenskar...

    Å den där Asti är sååå god- min favorit! Dricker ungefär lika ofta som du...

    Ha nu en skön vecka och vila upp dig lite!
    Kram Jessica

    SvaraRadera