måndag 12 april 2010

Tillbaka till vardagen!

Lovet är slut och vi är tillbaka till de normala vardagsrutinerna. Det är egentligen bra att vi har dem. Vid femtiden kliver jag och maken upp, kvart över sex är det dags att väcka tonårspojkarna och senast vid sju måste de "små" vara vakna. När alla är ivägskickade och ivägskjutsade till jobb, skola och kindergarten kan jag äntligen sätta mig ner i lugn och ro och äta lite frukost.
Sen börjar min vardag. Den är inte speciellt spännande. Bloggandet är en liten ljuspunkt, men annars består mitt liv mest av tvätt, städning, handling, bankärenden, trädgårdsskötsel och kontorsarbete. Vilket nu påminner mig om att deklarationen till min mans firma måste förberedas. Detta har jag skjutit framför mig länge nog...
Jag erkänner att jag helst undviker allt som har med papper att göra, men nu har vi fördelat sysslorna så att min man jobbar och jag sköter resten. Det är livet som hemmafru i Tyskland. Inget exotiskt alls. Bör ej heller förväxlas med begreppet "lyxhustru" som många tror.


Jag är glad iallafall att jag har min lilla trädgård. De senaste dagarna har jag varit ute och rotat i rabatterna lite. Bland annat har min "örtträdgård" fått sig en liten "renovering" efter vintern. Vi har en mur bakom huset och ovanför den har jag en smal rabatt. Där växer nu bl a oregano, basilikum, rosmarin, curry, gräslök, lavendel och tre sorters timjan.


(Min favorit...citrontimjan!)


(Se vad stor gräslöken har blivit, som jag planterade förra sommaren!)

Jag har piffat upp det hela lite med trasiga krukor, som jag har placerat så att det ser ut som om de sticker upp ur jorden. Det ser lite tomt ut fortfarande, men det hela kommer att växa till sig rejält till sommaren.
Bildkvaliteten är inte som jag önskar, men bättre kan jag inte få till det med mobilen!




Jag är nybörjare vad gäller örter, men vill lära mig att använda dem i köket. Förra sommaren hade jag lite rosmarin-kvistar som smaksättning. Maken undrade förbryllat vad det var för "julgranar" i maten...

Solen skiner just nu på min örtträdgård och jag hoppas nu på en varm och solig dag!

Önskar er alla en bra start på veckan!
Kram

12 kommentarer:

  1. Djäklar Elle! Nu har jag "stressat" till det idag! Fick jag iväg min hälsning till dig idag? (ler)
    Tror det, men jag skyndade mig så mycket att jag blev tveksam om jag tryckte på "skicka knappen"?
    Jag tror jag gjorde det!
    Om inte så ha en fin vecka!
    Återkommer!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Inte är "hemmafru" något lyxliv...Om man har familj o barn. Min mamma har alltid varit just hemmafru i alla år, medans min pappa haft eget företag och försörjt oss. Mamma har alltid sagt att det varit ett heltidsjobb att ta hand om oss o hemmet. Det sköter sig inte självt...Jag beundrar dig! Hoppas att du får en fin vårdag! Här lyser solen från en klarblå himmel! Jipppi vad sköönt! Många Kramar till dig! Therese

    SvaraRadera
  3. Hihii! Tänkte på när min ena kusin var med sina barn hos mej och åt en sommar....då sa hans dotter, som då bara var ett par år, högt och tydligt...att hon inte ville ha gräs i sin mat! Det var dill i färskpotatisen! :)
    Snyggt med krukorna som sticker upp...nåt att ta efter ;)
    Soliga kramar Pernilla

    SvaraRadera
  4. åååå vilka mysiga rabater, vill se mer av din tyska trädgård... behöver massor av inspiration då min trädgård är något tommare än din!;)
    kram på dig, njut av veckan!
    Marielle

    SvaraRadera
  5. Kul att se hur du har det in din lilla trädgård, undra då hur den stora ser ut...?!

    Jag tycker att du ska vara jättestolt över att du får så värmande ord o dricka av din sjuåring, för man behöver minnas sådant till ja du vet när det inte är lika rosenrött...

    Kramis från en Pockethexa som nu blev påmind att jag nog måste leta fram den där kallelsen till tandläk. för min lilla mellanson som bara är 18 o har lite svårt att hålla i ordning på sånt...

    <;D

    PS;nu har vi vår här, för vi har tagit av vinterdäcken..DS

    SvaraRadera
  6. Halloj!

    Härligt att ha en egen örtträdgård;).

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  7. Hejsan,

    Nej hemmafru/mamma är ett krävande fulltidsjobb som kräver massor! Men tänk så ljuvligt att det du gör om dagarna gör de flesta sent om kvällen eller på natten!

    Jo, jag varit riktigt under helgen flitig med min blogg!! :) Roligt att du har tittat in!

    Alltså där är det fullständigt vår redan! Här har vi ännu en del snö kvar samt blött! Men blir så inspirerad och får lust att också vara ut och påta lite, när jag ser din trädgård :)

    Njut av din trädgård och av vår värmen!
    Kram
    Pi

    SvaraRadera
  8. Hej igen :)

    Nej inte klagar du alls för mycket! Utan det är jag som alltid försöker svänga på det lite och se positivt på saker och ting!

    Jep, kupan är också från Ikea, heter ARV,bröllop!!
    Själv tycker jag att den är så otroligt söt samt praktisk eftersom den har kupa, så man slipper klotta ner kylskåpet! Om jag minns rätt så kostade den 12,90€ så helt överkomlig summa tyckte jag och grabba tag i en förpackning!

    Ha en fin kväll!
    Kram :)

    SvaraRadera
  9. Jag tillhör dem som är helt talangfria att använda färska kryddor till matlagning. Jag försöker men lyckas inget vidare =)
    Många tror tyvärr att bara för att man är hemma så latar man sig. Vilket är helt fel!!! Att vara hemma och som i mitt fall sjukskriven är ett heltidsjobb!!!
    Det är sant det du skrev, ändan är alltid bakåt men iblan önskar jag att det vore åt andra hållet (??) Bråken jag haft i helgen är två st. 2 separata bråk som gör så ont. Bråk med "vänner", sjukt påfrestande. MEN jag försöker göra som du sa, inte ta åt mig utav det. En dag i taget =)
    Din trädgård ser jättefin ut!!! Tror du lyckas fint med dina örter =)
    Kram Fia

    SvaraRadera
  10. Härligt med kryddväxter,själv måste jag nog hjälpa naturen på traven och skotta bort lite snö i rabbaterna så att lökarna jag satte i höstas kan börja dra sig uppåt.Ser fram emot mer trädgårdsbilder*ler* Min man är också egen företagare men jag får allt jobba *retas*
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  11. Hejsan!
    Nu har jag suttit en stund och kikat runt hos dig...det var mitt premiärbesök :)
    Du har en trevlig och fin blogg.
    Spännande att se på bilder från din trädgård...här har vi fortfarande snö :)
    Hoppas du får en fin kväll!
    Jag återkommer!
    Kram/Carina

    SvaraRadera