onsdag 21 april 2010

Café Ellé...

Först och främst vill jag tacka för alla fina kommentarer. Tyvärr har jag inte hunnit mer än skumläsa era inlägg. Jag hoppas kunna ta igen allt snart!

Nu till sista konfirmationsinlägget!

Måndagen började rätt lugnt ändå, eftersom det mesta var förberett och gästerna var bjudna till eftermiddagen.
Min son hade ledigt från skolan, det har konfirmations- och kommunions-eleverna här. (kommunion är den katolska varianten) Även 16-åringen menade att syskonen, alltså han, har ledigt....hm...jag var tveksam, men tänkte att vem vet? *blink*


Jag slängde ihop två frukttårtor, lätt - snabbt - gott. Sen kom grannfruarna med två tårtor, samt ytterligare två från släkten. Mycket gott, alldeles för mycket, men man vet ju aldrig hur många som kommer och hur många som INTE gör diät. *blink*
Jag hann tyvärr inte ta kort på allt, det blev lite stressigt de sista minuterna före tre. Tanterna i byn var rätt punktliga, plötsligt kom en hel drös! Jag erbjöd dem plats vid bordet - dröjde en liten stund för alla var ju tvungna att kolla in utsikten (eller heter det kolla UT då?).
Dessutom hade en del av dem aldrig varit hemma hos oss tidigare och var tvungna att kolla in hur det såg ut (in - ut...blev konstigt där! *ler*)
Det är som någon kommenterade, ett sätt att bjuda in sig själv. Jäkligt smart ju! Man skickar ett kort till någon och får en inbjudan till kaffe tillbaka! Alltså buder man in sig själv, eller "köper" en inträdesbiljett...se det hur man vill.
Jag kanske ska tillägga att det hela "lönade" sig för min son, för han fick ihop närmare 350 Euro, bara av byborna!!!

Men de flesta känner varandra, så det är rätt trevligt att höra senaste skvallret eller "kommer-du-ihåg-historier" av de äldre byborna.


Lagom tills de första tanterna hade satt sig kom nästa drös och plötsligt var bordet fullt!! Jag hällde i kaffe och funderade samtidigt lite stressat på var jag skulle sätta alla om fler kom. Som tur var räckte stolarna. Jag kom efter lite med kaffet, men gav tanterna kakor så länge. Det kändes nästan som att ha ett café hemma!




Visst har de varit duktiga med kakbakandet!?

Sonen hade, dagen till ära (och till tanternas förtjusning...) tagit på sig kostymen igen. Han hade t o m kavajen på sig, fast jag sagt att det var varm och att han lugnt kunde ta av sig den! Men icke, den förblev !


När jag var nästan färdig med kak- och kaffeutdelningen såg jag hur alla satt där, utan att ha rört vid kakorna! Snällt med händerna i knät, liksom...*ler*
De väntade på att JAG skulle sätta mig också!! Snacka om väluppfostrade tanter!
Jag skyndade mig till bordet och sen kunde de hugga i!

Efter en stund gick hälften av dem, de skulle till nästa konfirmationskaffe! Ja, de gör sin lilla runda den andra hälften satt kvar.
En kvinna blev ståendes vid dörren och drog mig lite åt sidan. Sedan sade hon lite blygt...
"När jag skrev kortet till din son, ville min man också skriva ett par rader, men jag lät honom inte göra det - för jag visste ju inte vem som skulle läsa det och vad man skulle tänka...."
"Aha..." tänkte jag undrande
Kvinnan fortsatte...
"Min man ville skriva att han uppskattar er son för att han är den ENDE av alla ungdomar (eller alla bybor?) som stannar till och pratar ett par ord med honom och alltid är vänlig och trevlig. Det uppskattar han väldigt mycket"
Det värmde återigen mitt hjärta att höra detta och jag försäkrade henne om att hon lugnt hade kunnat skriva det i kortet.


(Inte alla gjorde diät...*ler*)

Den andra hälften av besökarna gick en stund senare och samtidigt kom nästa drös!!
De hade redan varit hos det andra firandet och ville inte ha mycket mer än en kopp kaffe. Strax före klockan sex försvann alla och jag kunde äntligen pusta ut!

Gissa om jag var trött efter denna bla-bla-bla-dag! Nu försöker jag återhämta mig och ser fram emot att besöka er snart igen!!

Jag önskar er alla en jätteskön onsdag!
Kram

14 kommentarer:

  1. Låter lite "gammaldags" det där. Att tanterna går runt och dricker kaffe, på löpande band, hos alla konfirmander. Lite gulligt också, det måste ju betyda att ni har det ganska gemütlich där i byn.
    Och vilka tårtor, är alla i tyskland utbildade konditorer?? (En konditor, två konditorer?? heter det så? tror det.)
    Speciellt frukttårtan, och den där med choklad?-plupparna på, ser ju hur smaskiga ut som helst.
    Förstår att du är mäkta stolt över din son som verkar vara en riktig hederlig gammal gentleman. Fast han har väl en del att brås på;)
    Ja, nu ska jag inte störa längre, utan nu ska du få pusta ut lite grand.
    //Camilla

    SvaraRadera
  2. Åh, det där lät stressigt, ser gott ut och ... fjäder i hatten (!) för den fina sonen du tydligen har!
    :)

    SvaraRadera
  3. Det kallar jag för firande....helt olikt de svenska konfirmationerna känns det som.
    Vilka tårtor!!!
    Måste ta ett tag innan du har hämtat igen dig efter denna tillställning:)
    Vad roligt med den rare farbron som blev glad över att din son pratade med honom.
    Känn dig stolt över sonen...men det är du säkert redan:)
    Ha det bäst!
    Kramar/Carina

    SvaraRadera
  4. Jo, döttrarna och jag säger nästan dagligen att vi älskar varandra, oavsett om vi bråkar ibland (ytterst sällan nu när de är halvvuxna). Jag har lärt barnen att bla aldrig gå och lägga sig med ett oavslutat bråk ... antingen blir man sams eller så får man ändå ge varandra en kram!
    :)

    SvaraRadera
  5. Men så gott och fint.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  6. Lilla vän - nu behöver du allt vila upp dig lite. Trevliga inlägg kring din sons konfirmation. Det är stil på din son och det är roligt att höra för mamma att han uppför sig.
    Tyvärr är det många ungdommar som inte hälsar ens.
    Det var mycket tårta, och fina var de, att de smakade gott tar jag för givet.
    Barn som blir trötta att sitta stilla i kyrkan och inte alltid är så tysta - det är bara så. de måste få vara med. Jag tror att det är föräldrarna som märker det mest, visst har vi överseende - skall iallafall ha.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Ett ricktigt kafferep verkar ni ha haft...man dreglar nästan på tangentbordet när man ser tårtorna*ler*håller med de övriga sonen får du vara stolt över.Nu är det över så du får passa på att pusta ut.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Nu behöver du verkligen vila efter dessa konfirmationsdagar. Jösses vilket kafferep. Fin son du verkar ha. Var stolt!

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  9. Hejsan,

    Ojdå, vilken dag och vilka kakor samt tanter/grannar!Förstår gott och väl att du känner dig lite trött efter sådant rustande och kaffe ståhej!!
    Vilken fin komplimang om din son! Kan tror att det värmde ditt hjärta! Det just sånt man som förälder vill höra, kan jag tänka mig!
    Bra jobbat!!

    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ojdå, lite skrivfel/slarvfel men kanke du ändå förstår vad jag menar!!

    Kram :)

    SvaraRadera
  11. Det ser ju riktigt mumsigt ut, ett riktigt kaffekalas må ja säga :) Himla fina tårtor!
    Hade gärna sällat mig till de goa granntanterna :o
    Kan förstå om du behöver vila upp dig nu.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  12. Säger bara som vanligt vilka fina "bild och text reportage" du gjort, läst bägge dina två senaste väligenomarbetade inlägg, sådant gillar jag!
    Jag tycker ännu mer om det sedan min blogg "spårade ut helt"! (ler)
    Jag skrev ju också liknande inlägg förut, okej, ibland får jag återfall!
    Visste inte hur länge jag skulle vara borta igår, Farsan blev akut dålig så jag tog ledigt och åkte till Västerås igår där han bor! Lite stökigt eftersom Lilla Frun också är lite dålig, men hon får skylla sig själv, hon var på SM Hockey i förrgår, skrek och vrålade så hon knappt kunde prata! (ler)
    Idag har jag varit lite "elak" eller "kul" väl själv, en del har ju som du en liten bild inlagd ifrån dem som de bloggar med, så idag Elle, så har du en liten karlrumpa med Hello Kitty tatueringar på din blogg!
    Kanske blir några kvinnor glada! Vad vet jag!
    Jag gör vad jag kan för att sprida lite solsken! (ler)
    Hoppas du nu börjat återhämta dig ifrån festligheterna!
    Ha en fin fortsatt vecka!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  13. Här sitter jag och har inte hunnit äta frukost än....vill nu hellre ha ett par bitar av alla fina tårtor du visar....:)
    Sonen ser jättefin ut, liksom vädret, som verkar visa sig från sin bästa sida!
    Nu förstår jag att du haft fullt upp!
    kramar Pernilla

    SvaraRadera