onsdag 14 april 2010

Två män och ett träd

Jag erkänner...

Häromdagen, när jag körde förbi...nej, jag körde ju inte förbi, jag parkerade bilen snyggt och fint utanför och gick in...i byggmarknaden!
Nej, jag köpte varken hammare, skruvar eller färg...de avdelningarna passerade jag mycket snabbt, med blicken fäst mot bakre avdelningen...blomavdelningen naturligtvis!
Där hade de små träd, med rosa blommor, till ett hyfsat och överkommligt pris. Jag kunde inte låta bli och köpa det. Ni känner ju säkert till de där rösterna i huvudet igen..."Se vad fin jag är...köp mig...är jag inte perfekt för din trädgård....vackra blommor...ta med mig..."
Min nya vän fick köra med mig hem i min lilla Golf. De övre grenarna böjdes och pressades mot bakrutan, men det gick bra. Det är tillfällen som dessa som jag uppskattar en bil, modell äldre och av förre ägaren förberedd med bulor och repor i lacken. Där behöver man inte ta hänsyn till allt.Tänk om jag hade kört en flott Mercedes med lädersitsar - inte tusan hade jag kunnat transportera ett träd i den?!!
Visst är blommorna fina....


Vädret var rätt bra igår och jag föreslog min 14-åring att vi skulle plantera trädet i rabatten framför huset. Han var genast med på noterna och letade fram två små spadar. En till honom och en till 7-åringen, som också ville hjälpa till.
Vad duktiga de var, mina pojkar! Där planterar de sitt första träd!


Det sägs här att en man i sitt liv ska plantera ett träd, avla en son och bygga ett hus. Den första biten har de nu klarat av. Det andra måste de vänta med lite.
Min make har klarat av alla bitar. När han kom hem från jobbet igår, stannade han till precis vid rabatten och pratade med vår hyresgäst - som bor i nedre våningen. När maken sen kom upp undrade jag om han sett det nya trädet?
"Vilket träd menar du...?" sade han undrande...(!!!)
Karlar!

Eftersom vi nu hamnat på framsidan av huset (entrén ligger på baksidan...) så visar jag lite av den idag. Inte mycket att visa egentligen, för vi är långt ifrån färdiga. Men förra sommaren började vi med det viktigaste - en rabatt och en brunn!
Rabatten, där sönerna planterade trädet, ligger halvt bakom brunnen på bilden. Till höger har vi uppfarten till entrén.


7-åringen och grannkillen kollade om de kunde se något intressant i brunnen.


Ingen fara, de kan inte drunkna där - allra högst trilla ner och slå huvudet i betonglocket! Men betong är ett rätt hållbart material, så jag oroar mig inte för eventuella sprickor i den.
*blink*

Den här lilla vännen fick också följa med mig hem...


Den har redan gjort nya bekanntskaper i trädgården...



Idag ska jag och 14-åringen köra in till stan och leta efter en kostym till honom, han ska ju konfirmeras på söndag. Men det berättar jag mer om !

Ha en skön onsdag!
Kram

13 kommentarer:

  1. Jaha, du hittade en riktigt fin träd och hade det mysigt. Plus att du har underbara söner! Så, maken får du väl ... ta på "köpet"! *skrattar*
    :)

    SvaraRadera
  2. Väldigt vackert träd. Mysiga bilder i övrigt också.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart litet träd! Väldigt vackra blommor på det. Och en sån söt brunn!

    Håller helt med om bilar. Sällan vi behöver använda bil men om det någon gång krävs, vill man ju ha ett fordon som inte mår dåligt av lite jord...

    Kramar från
    Sally och jag

    SvaraRadera
  4. Vilken fin färg på trädet. Duktiga grabbar som ville hjälpa till.

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  5. Vilket fint träd och med så duktiga medhjälpare
    så växer det säkert bra.....mannen är som dom flesta män lite halvblinda*ler*
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Ja jäklar vad sött träd!! kan fatta att du adopterade det direkt.. Jag ska ut till helgen om tid finnes o leta nya kompisar till trädgården *längtar*
    Jag hade bara en ENORM tur som hittade en sån söt man, han fullkomligt överöser mig med kärlek o ting..helt underbart! :)

    Kram Git

    SvaraRadera
  7. Halloj på dig kära Elle!!!

    Så vackert träd du har hittat!!! Å så duktiga killar du har!! Du har drillat dem väl :D!!! Kan man få hyra in dem till lite trädgårdsarbete här på the Island, mån tro ;)!?!

    Må så gott!!

    KRAM

    SvaraRadera
  8. Jag vill också ha *avundsjuk*!
    Jättehärligt, när allt börjar knoppas, blomma och LUKTA!
    Duktiga, väluppfostrade pojkar....lik mamma!
    Ha en härlig dag, själv ska jag nu släpa mej till jobbet...ville bara titta förbi hos dej först ;) kramkramkramkramkramkramkram

    SvaraRadera
  9. Vilka väluppfostrade söner du har. Du hade inget mer som behövde planteras när de ändå var på gång? eller något nytt land som behövde grävas?
    Måste vara riktigt härligt att ha allt nytt och få planera allt själv. Inga ogräs har fått fäste än heller, blir avundsjuk där, känns som hela vår tomt har invaderats av allt annat än det jag vill ska växa där.
    //Camilla

    SvaraRadera
  10. God kväll vännen! Tusen tack för din omtänksamma kommentar inne hos mig. Du är en klippa! Jag är så glad att ha dig som bloggvän för du får mig att skratta och även bli väldigt berörd av dina ord! Synd att vi ska bo så förbaskat långt från varandra, men det är tur att det finns internet.Fniss! Vad duktiga o flitiga ni har varit med planteringarna. Trädet var jättefint o sött. Själv har jag legat på sofflocket invirad i en filt med grisrosa hud idag, Så jag åkte på en riktigt solfrossa sen gårdagen...Hoppas att du får en trevlig helg! Kramis Therese

    SvaraRadera
  11. Hallå hallå...
    sött litet träd och ni bor så fint!!!
    underbar natur du bor i!
    när jag starta min blogg tänkte jag oxå bara pratat inredning i mina inlägg men med att tiden går så delar man med sig lie av varje, men jag tror att man (jag) är rädd att man ska dela med sig något som någon annan inte vill läsa om, och som du säger varför inte skriva lite om allt möjligt och man lär ju faktigt känna den bakom bloggen

    kram Lisa

    SvaraRadera
  12. Hej Elle!
    Vad härligt det ser ut när de gräver. Och ett underbart träd var det också, verkligen sött.

    Jag förstår att du har mycket att stå i nu med konfirmation i helgen. Här fyller min lilla kille tre år på söndag så vi ska ha barnkalas *ler*.

    Ha nu en trevlig helg och lycka till med allt!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  13. Vad roligt att få se fler bilder från din trädgård.
    Duktiga grabbar du har och fint blev det.
    Största kramen/Carina

    SvaraRadera