fredag 30 april 2010

Tysk valborg

Tja, ni verkar inte bli av med mig trots allt...*ler*

Hade ju lovat att berätta hur vi firar valborg här i Tyskland!!

Hos oss firar man "Maibaum" (Majträd).
Det går ut på att man (mest ungdomar..) har en liten björk som man dekorerar lite med t ex färgade plastband, och sen ställer upp eller binder fast någonstans. Sen tältar man och vakar över sitt träd.
Vitsen med det hela är att försöka stjäla varandras träd under nattens gång!! Killarna använder sig av diverse knep för att göra det svårt för de andra att ta deras träd.
Mina tonårssöner sover i varsitt "läger". Imorgon får vi nog höra vem som tagit vems träd! *ler*
Ofta sover de inte många timmar, det tar de igen under första maj istället. 16-åringen har laddat upp med Energy-dricka för att kunna hålla sig vaken.


Sätter in en bild på en björk från senaste promenaden. Här är de nästan helt utslagna nu! Föreställ er den med lite fladdrande band i olika färger och ni har ett "majträd"

I grannbyn hade man (antagligen byföreningen) redan laddat upp med ett enormt träd, som man knappast kan bär med sig under armen. Mer som dekoration tror jag. Att någon lyckas knycka med sig en björk på 8-10 meter obemärkt tvivlar jag på. De hade ställt upp partytält och ölflaskorna stod redan uppraddade på ett bord....detta var strax efter åtta imorse!!
Tills kvällen är väl ölen antingen varm eller uppdrucken! *ler*

Vi eldar inte till valborg här. Förutom i tältlägren där man eventuellt grillar korv eller gör "Stockbrot" (pinnbröd). Man lindar helt enkelt en enkel deg runt en pinne och håller den över elden.
Här gör man en brasa till påsk, så det har vi klarat av redan!

Jag själv ska ta det lugnt och baka en tårtbotten (ja, nu igen!!) till 14-åringen, som imorgon fyller 15! Alltså kan ni räkna med fler tårtbilder igen!*blink*

Ha en skön valborg!
Kram

5 kommentarer:

  1. God kväll i tyskland:)!!!
    Jag är så glad att du är kvar här på boggen;). Är alltid intressant att läsa om hur du har det i ditt land. Bra att bloggen finns, så vi har varann du och jag som sitter ensamna *ler*.

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Blir så glad varje gång jag ser ett nytt inlägg från dig,kul att läsa hur ni firar i Tyskland.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Nu läste jag om ditt ev. bloggstop. Tråkigt att du känner som du gör. Men hoppas allt kommer att ordna upp sig!!!
    Kanske den sk. 40 års krisen eller nått. Ibland går livet upp ibland ner. Jag har haft en JOBBIG höst och det är inte kul! Men nu känns det bra igen vilket jag då betvivlade.

    Kul att du skriver om er "valborg"! Tänk att det finns så många olika traditioner som är så självklara för oss beroende på var vi bor.

    Hoppas 15 åringen får en fin dag!!
    Sköt om dig!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Åhhh, vad glad jag blir att du är tillbaka igen...Du vet ju att jag hade sorg i ditt förra inlägg! Kul när du skriver om era traditioner i Tyskland. Hoppas det gick bra med tårtan, och ett stort Grattis till 15-åringen! Vårkramar till dig! Therese

    SvaraRadera