fredag 23 april 2010

Den som INTE söker...

...han finner!!

Jag vet inte om jag är den enda som upplever det så, men när man söker någonting hittar man inget!
Om man däremot tänker på annat, dyker plötsligt det upp som man länge velat ha!

Ett exempel. Jag har länge velat ha glasburkar med lock, för att förvara livsmedel i. Ok, nu har jag inte sökt som en galning. Men plötsligt, i mataffären, slängde jag blicken lite nedåt i sökandet efter en ny termos. Där stod de!!!



Glasburkarna! De var t o m lite fyrkantiga och skulle passa perfekt in i skåpet!! Vid varje handling har jag gått förbi dem, men inte tusan kollar jag alltid längst golvet nedersta hyllan!

Jag köpte de fem sista och hoppas nu att de får in fler snart.

Handling här i Tyskland är lite annorlunda och svårt att vänja sig vid. Alla affärer har t ex INTE inköpskorgar! Det börjar man köra med i vissa affärer, men det är rätt NYTT och inte självklart! Har man inte egen korg med sig kör man med vanlig inköpsvagn, som lånas för 1 Euro. Nu passar även 20 cent i vissa vagnar och 50 cent i andra. Bara ett tips om ni skulle vara i Tyskland och saknar 1 Euro till vagnen (vilket jag ofta gör...)


Sen är det bara att fylla vagnen. När man kommer till kassan märker man skillnaden mot Sverige. Hos t ex Aldi ställer man vagnen direkt efter kassörskan. Det finns helt enkelt ingen plats för varorna!! Oftast slänger man snabbt ner varorna i vagnen, för det går undan där!
Nej, vi packar INTE påsar vid kassan!
Påsar är för dem som handlar oplanerat. Ofta har man korgar och egna tygpåsar att lägga varorna i. Men de väntar I BILEN! Ibland har jag en tvättkorg när jag vet att det blir mycket.
Alltså, efter att ha slängt ner varorna i vagnen igen vid kassan, kör man inköpsvagnen till bilen och packar varorna i de medhavda kassarna.
Jag har bott i Tyskland i snart 20 år och retar mig fortfarande på detta system. Om man nu kan kalla det ett system. Glöm bort tanken att börja packa varorna vid kassan. Det gör man bara om man har typ fem varor. Annars hinner man inte!

Nog om handling. Det är avklarat för helgen. Nu har vi solsken och över 20 grader, så här blir det grillning!! Hoppas ni har det lika fint!

Ha en skön helg!
Kram

11 kommentarer:

  1. Wow, det skulle jag lätt kunna irritera mig på!
    :)

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där, vi har ju Lidl här i stan och det är väl tyskt? och guuuud vad jag haaaaatar att handla där. Blir superstressad, för jag SKA plocka ner varorna i kassen och INTE ner i kundvagnen hur irriterad hon/han i kassan än blir:) Vägrar anpassa mig till något helt idiotiskt och bakvänt system.

    Va, menar du att folktandvården här i stan gjorde ett dåligt jobb för en sisådär 25 år sedan? Tror kanske att du ätit för mycket tysk marsipan :)
    Bedövningen får man passa sig för, den är nästan värre än själva lagningen så jag brukar inte heller ta det. Eller brukar och brukar, det låter som om jag lagar tänder stup i kvarten, men det har hänt. Själv har jag en visdomstand kvar, den ena åkte ut efter en skräckupplevelse men jag tror nog inte att det är läge att dra den nu, får blir efter att du dragit ut din, haha.

    Ta det lugnt med bratwursten ikväll.

    Camilla

    SvaraRadera
  3. Det finns en livsmedelskedja som heter Lidl och som har etablerat sig i Sverige. Den är tysk, och de har det system du beskriver. Min stad har cirka 120.000 invånare och vi har tre Lidl affärer. Jag gillat inte deras system, men de är billiga och ibland får plånboken gå före bekvämligheten. Lidl har fin och billig parma-skinka, vilket vi tar 2 paket i handen och så får det vara bra. Du har inget att välja på och då är det bara att gilla läget.
    Grillning - härligt. Vi har 10 grader inte lämligt för att äta ute.
    Fortsatt trevlig helg
    Viola

    SvaraRadera
  4. Åh när du säger Aldi tänker jag på härlig minnen från när jag var liten och hela familjen åkte husbil genom europa. Vi stannade alltid och storhandlade på Aldi. Man fick hur mycket som helst och vi ungar fick handla extra mycket godis. Tänk vad ett ord kan väcka minnen. Min farbror är från Tyskland så när jag var liten plutt var vi ibland hos hans familj på somrarna.

    Önskar dig en härlig helg!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Hej Elle!

    Hoppas du har en skön kväll så här efter städning och grillning *ler*. 20 grader låter ju inte helt fel.

    Vilken tur att du tittade lite längre ner så du fick se burkarna. Det är lite roligare att ha fina burkar i köket än alla förpackningar.

    Jösses vilken pärs med kaffegästerna, men en ganska trevlig tradition. Åtminstone för alla tanter *skrattar*.

    Ha nu en fortsatt härlig helg. Jag har mest varit inne idag trots solsken. Min lilla pojke har haft 40 graders feber så det har varit mindre muntert. Men det är ju ljust och fint inne också, verkligen skillnad mot det grå höstvädret vi har haft här de senaste dagarna;)

    Många kramar
    Karin

    SvaraRadera
  6. Hejsan,

    Alltså vilket projekt att handla i Tyskland... OJdå, inga korgar i butiken, helt otroligt alltså! Här i Finland har vi det gamla goda systemet var man får själv packar vid kassan, det funkar så bra och är man lite snabb som jag så packar man medan kassören drar igenom varorna sedan är det bara att betala och gå ut!
    Perfekt, tycker jag och så är jag ur vägen för nästa kund! :)

    Jätte fina burkar du fyndat! Söker själv också sådana men har än inte hittat, dina är fina när de är fyrkantiga! Gillar också dem för att de har en gammaldags känsla!! :)
    Hoppas du hade en fin kväll igår med grillning!
    Skicka varma vädret till mig sedan när du tröttnat på det! :)

    Ha det så bra!
    Kram
    Pi

    SvaraRadera
  7. Här är det inte lika varmt dock..
    Håller med om att man ska inte söka för hårt för då hittar man inte..
    Burkarna varjättesnygga!

    SvaraRadera
  8. Hej där! Javisst är det så, att då man inte letar då finner man! Du har hittat jättesöta burkar.
    Jo kännder till det tyska (effektiva??) sättet att handla, vi har Lidl också i vår lilla stad, även om jag handlar där väldigt sällan.
    Vilka fina bilder från konfirmationen, men säkert skönt att kalasandet är över också?

    Trevlig vecka!

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  9. Min dotter brukar säga att jag är en "fiskmås" (var något UR-prog. när hon var liten) för de har den där blicken som hittar saker på en gång som ingen annan hittar (fråga även min kära make för han frågar alltid mig var bilnycklarna är fast jag inte har kört bil på 15 år..), så det har blivit ett stående skämt här var är mina...? Fråga "fiskmåsmamma"...
    Men även den här solen har sina fläckar så jag känner igen mig i dig..

    I det här huset är det ju den kära maken som sköter handlingen o om jag följer med till tex ICA MAXI (stor matkedja med stoooora matvarukorgar) blir det som att gå på tivoli, jag måste pröva allt, å kostar mölken så mycket, finns det så många varianter av müsli, den här tandkrämen har jag inte sett för att inte tala om alla pocketar som dom har som inte jag har...
    Nja, nästan så i alla fall men nu ska jag ju som sagt var läggas in så jag får vänta en månad till innan jag får "terrorisera" min kära make med att följa med o storhandla..

    Kramis från en som uppskattar dina härliga kommentarer o dina levande inlägg.
    Ha en fortsatt härlig vår o ta hand om dig o de dina!/från Pockethexan själv
    <;D

    PS:jaså hon handlar på Lidel...DS

    SvaraRadera
  10. Säger bara trevlig vecka, ser att Lilla Frun var inne och skrev igår, nu ska hon skjutsas upp till sjukhuset, självklart så har hon dator med sig!
    Ha det bäst!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  11. Mitt första möte med detta urkassa system, var när jag var hos dej för....4-5 år sen och storhandlade. Alltså du storhandlade och jag stapplade förvirrat bakom....eftersom jag inte kan ett ord tyska.
    Minns att framme vid kassan var det kaos och som tur var, var en av dina söner med och hjälpte dej...för jag var inte till stor hjälp. Jag stog nog bredvid och var chockad över detta föråldrade system :) Skulle jag bo i Tyskland, skulle jag säkerligen småhandla flera gånger om dagen....eller äta lugnande innan varje storhandling ;)
    Snygga glasburkar....vill också ha såna.
    Ha en härlig dag....skickar varma soliga kramar..för här visar sig vädret från sin bästa sida idag. kramkram

    SvaraRadera