lördag 10 april 2010

Helgens utsikter....

Nu är lovet (tack och lov...) slut!! Ja rent officiellt iallafall. De två sista dagarna är ju normal helg.
Jag ska inte klaga, för jag har ju inte haft ungarna hemma hela tiden, de har ju även varit hos kompisar. Men därför har även kompisarna varit här också och ibland har jag haft upp till tre besökande barn som röjt genom kåken tillsammans med mina...där gäller det att ha starka nerver och mycket tålamod.
Fredagar brukar egentligen vara min favoritdag, men igår var den bara stressig och jag hade en känsla av att bara sitta i bilen och uträtta ärenden eller skjutsa barn. En av ärendena var att lämna in bokföringen till revisorn (min man är egen företagare). En uppgift som jag inte är glad över, men som tack för mödan mötte mig detta när jag kom ut igen...


kvällen ringde min väninna och undrade om jag inte hade lust att följa med henne och hundarna på en promenad i skogen, det var ju ett tag sen sist. Jag hade ont i kroppen av allt springande hela dagen, men gladde mig och tackade ja!
Det var jätteskönt att andas lite skogsluft. Jag upptäckte även ett par musöron! Ja, inte riktiga, men när jag och mamma beskriver våren för varandra brukar vi säga till när björkarna har "musöron". Och det har de här hos oss!!


Ursäkta om bilden är lite suddig, det är inte lätt att ta kort med ena handen medan en stor hund drar i en i den andra *fniss*

Jag har blivit ombedd att visa mer av min utsikt och mina omgivningar här. Idag börjar jag med utsikten. Jag brukar säga att det enda som kan slå denna utsikt är att bo vid vattnet (som vissa av mina besökare gör...*blink*). Jag har bott här i två år nu och häpnas fortfarande ibland över vad de olika årstiderna, väderlekarna och ljuseffekterna har att bjuda på.

Jag börjar med årstiden vi alla just nu vill lämna bakom oss ett tag...vintern. Så här såg det ut i vardagsrummet...med betoning av såg ut....kring jul...



här ser det ut när en "morgenmuffel" lyfter huvudet en solig morgon i början av DECEMBER!!!


Ja, det är taget från min säng! Mornar som dessa kan man ju inte ha dåligt humör på eller?
Man kan undra hur en "morgenmuffel" som jag kan få en son som kliver upp med tuppen - min 7-åring! Alla andra sover och han är uppe innan jag ens orkar lyfta på huvudet för att kolla på klockan hur sent...tidigt..det är!
Imorse väckte han mig och undrade om jag ville ha något att dricka? (var ju gulligt...)

"Mmmmm"...svarade jag halvsovandes med ögon som streck...
"Vad vill du ha?" undrade han pigg och halvhoppandes i sängen. Pappa var och jobbade, så det fanns plats att hoppa omkring på
"Lite äppelsaft..." svarade jag och tänkte att jag nu hade ett par minuters lugn och ro medan han hämtade det
"Här!" väcktes jag plötsligt av och kunde suddigt urskilja ett glas framför min näsa. Oj, vad fort han hämtade äppelsaften! Men antagligen hade det kunnat tagit en timma och jag hade haft samma känsla...
Jag tog en slurk av den och upptäckte att äppelsaften i själva verket var apelsinjuice! Men det spelar ingen roll, det var ju tanken som räknades!

Samma vinkel kan se ut så här en solig och frostig morgon under vintern...


Eller en solnedgång med snö...


Samma blickfång insvept i höstdimma..


Om man ställer sig ute på sovrumsbalkongen och vänder blicken lite till vänster istället, kan det se ut så här en kall vintermorgon...


Eller en dimmig höstmorgon...


Eller en snöig vinterdag...


Så här vackert kan ett oväder se ut, taget från terrassen (innan vi hade staket runt)


Stannar kvar i vintern en stund och visar vad solnedgången bjöd på en vinterkväll, sett från granntomten...


Hoppas att ni inte fryser nu! Som uppvärmning inför helgen visar jag er vad som snart väntar oss...taget från bakre hörnan av tomten...


Kanske ni nu förstår vad jag menar med att varje dag har något nytt att bjuda på?

Jag hoppas nu att helgen bjuder på sol och värme. Sol har vi redan lite av, men värme är det dåligt med. Kanske har ni någon i er närhet som värmer er lite? *blink*

Ha en skön lördag!
Kram

10 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder. Jag tycker det är underbart med de olika årstiderna och skiftningarna i naturen och vädret. Var sak har sin tid, liksom! Ha en fortsatt skön helg//maria

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder och förtrollande utsikt! Fantastisk!
    :)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Du bjuder på inget annat än underbara bilder, älskar vyn av landskap UNDEBART!!!!!!!
    Vilken fantastisk utsikt du har den kan man leva på länge, Wow! underbart att få ses dimman/ frosten på morgonen

    Jag blir så lycklig av att se sådan bilder ni måste bo väldigt fint!

    Du får ett stort (hjärta av mig)

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga bilder,ni bor vackert till,som jag brukar säga:utsikten är som tavlor som aldrig har samma nyans,himmlen bjuder på så många färgnyanser.
    Tack för att du bjöd på din utsikt!
    Här börjar våren äntligen ge sig till känna.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Hej,
    fantastisk utsikt! Men det spelar ju ingen roll om utsikten från sängen är fantastisk när man blir väckt aaaldeles gör tidigt, då får msn ju ändå inte upp ögonen :)
    Gullige fina sonen som kom med dricka till dig, de är ju för rara!

    Skönt att det snart är måndag igen så du får lite lugnt igen!! Känner igen mig i din beskrivning av veckan *skratt*

    ha nu en mysig kväll och solig söndag
    kraaam Jessica

    SvaraRadera
  6. Hej, det var ju det jag skulle säga, vår grupp Mälarö finns på Ikea i år också, i allafall här i Sverige!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej Elle,

    Så kul att du vill vara med och tävla hos mig!

    Jösses vilken utsikt ni har. Oslagbar! Bilderna med dimman är sagolika. Tänk så mycket vackert naturen bjuder på.

    Trevlig helg!
    KRAM Anna

    SvaraRadera
  8. Men hur fint bor du då!? Fuskelifusk!!
    Tack för dom fina bilderna!

    Visst är det mysigt med att vara med barnen (och deras kompisar) Men det KAN bli LITE påfrestande för nerverna ;)
    Nu återgår vi till "vardags rutinerna" igen :)

    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar utsikt du/ni har!
    Här i Skellefteå är det massor med snö kvar,men det droppar från taket så snart så..
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Fina bilder och nu vet jag hur du bor. Och först är du med vårbilderna, men så är det också några mil mellan oss.
    Visst är det jobbigt med barn, men njut barndomsåren går så fort.
    Ha det så bra
    Kram Viola

    SvaraRadera