fredag 16 april 2010

Rosa skjortor och brev!

Någon som har hunnit sakna min "dagliga kommentar"? *blink*

Här har det varit fullt upp, som ni kanske förstår. Onsdag lunch kom min make plötsligt hem...haltandes...han hade ett häftig giktanfall och det blev en tur till akuten. Spruta och tabletter, sjukskrivning och hem igen!
Han kunde inte ha valt en sämre tidpunkt att bli sjuk på. Här har nämligen läkarna STÄNGT under onsdageftermiddagarna! Det är bara till att söka upp nödläkaren då. Likadant flertalet affärer, de mindre iallafall - onsdag eftermiddag - STÄNGT!! När jag kom till Tyskland för närmare 20 år sen var det ännu värre. Då hade även alla banker stängt och ännu fler affärer. Även söndagar är ALLT utom matställen och mackar stängda!! Snacka om omodernt land...*suck*


(Igår kom lilla dottern med årets första maskros!! Tänk att man t o m blir glad över lite ogräs" *ler*)

Onsdagkvällen tillbringade jag med min 14-åring i stan. Vi letade kostym till honom. Här bär pojkarna oftast kostym och tjejerna kjol och blus vid konfirmationen. Vi går mot modernare tider och numera blandas det med svarta jeans och lite mer "normal" klädsel. Men min son ville ha en KOSTYM, med (rosa!!) skjorta och slips!! Inga jeans där inte!
Duktig pojke!
Det var faktiskt kul att handla med honom - även fast vi svettades av ångest för att vi först inte hittade något...
När vi kom tillbaka till bilen hade jag fått ett sött rosa brev av stadens "ordnungsamt"...


Nej, det var ingen inbjudan till ett party eller ett kärleksbrev eller en award för hur bra jag kör bil...
Handlingen drog ut på tiden och vi glömde att fylla på parkeringsautomaten.... Om ett par dagar kommer det en betalningsuppmaning med posten! Blev dyr, den där kostymen...*ler*
Sen kom maken hem från grannstan...med en rosa lapp! Man kan ju undra varför böteslapparna är rosa...kanske nån brittisk forskare har upptäckt att det har en lugnande verkan på bilägarna...??

Efter kostymköpet gick vi förbi....ok, vi gick IN i en blomsteraffär! Jag ville kolla vilka blommor jag ska dekorera bordet med. Det blir nog vanliga färglada tulpaner. Plötsligt säger sonen:
Mamma, ska du inte köpa en sån här...?
och pekar på en vit fågelbur i trä...


Nu kan ni tänka er ekot i mitt huvud (ni vet...de där rösterna man hör...) som bara sade "inte köpa en....köpa en...köpa en...köpa....köpa...köpa...KÖPA!!"
Jag förvånades över min sons exellenta smak och efter som jag inte ville göra honom ledsen `*blink* sade jag:
"Ja....varför inte...den är ju fin!"
Nu ska jag bara hitta den rätta platsen. Jag ställde den först i vardagsrummet på barnens bord. Nu måste jag fundera på vad jag ska fylla den med?
Dottern började dra i den och menade att den skulle passa perfekt till deras marsvin (!!!)....hmmm, jag tror inte det.



Nu väntar mig en rätt stressig helg, med handling, klädval, bakning, städning, you name it! Jag återkommer igen, med en rapport om hur en tysk konfirmation firas!

Tills dess önskar jag er alla en jätteskön och avkopplande fredag!
Kram Elle

Kram

15 kommentarer:

  1. Vilken underbar bur du hittat! Tycker du gjorde helt rätt, är mysigt att unna sig saker ibland.

    Ska bli spännande att höra mer om tysk konfirmation framöver!

    Kramar från
    Sally och jag

    SvaraRadera
  2. Fy för böter. Blä:(. Läckraste killen tror jag minsann att han blir;).

    Fin bur. Mmmm, kanske skulle passa med ett marsvin där i;).

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  3. Hej Elle! Hoppas mannen mår bättre,rosa p-böteslappar låter gulligt...fast lika tråkigt att betala ändå.Vilken fin bur... sonen har nog ärvt mammas goda smak*ler*ser fram emot att höra om konfirmationen.Här blir det Ikea shopping som du vet,tänk att det ska va så kul att göra av med pengar*ler*glöm nu inte att njuta lite mitt i din helgstress.
    Ha en bra helg/Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Vad trist med två böteslappar i familjen men det desto roligare att sonen ville vara så stilig på sin konfirmation.
    Han hade god smak också när det gäller fågelburen.
    Tack för omtanken om min mage, den är redan på bättringsvägen. Jag tror dock att det är den gamla vanliga stressmagen.
    Lycka till i helgen och må så gott!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  5. Så mycket otur du/ni haft så borde det bara vara TUR kvar!
    :)

    SvaraRadera
  6. Hejsan,

    Roligt att du tittat in till mig, det blir jag så glad ver!
    Ojdå, stackars din make!! Vad tänker tyska läkare på när de tror att ni där borta inte kan bli sjuka på en helt vanlig onsdag! :)
    Tokigt system, tycker jag!

    Jag gillade ditt senaste inlägg, du har skrivit inlägget med en sån sprudlande inlevelse och med humor, det var skoj!

    Din son har ju verkligen fin smak vad gäller fågelburar, helt på tok för fin att använda som hamsterbur!! fniss
    Hoppas det okej att jag satt din blogg till min blogglista?

    Hoppas du hinner också lite njuta av helgen och konfirmationen trots all stress med fixandet och en sjukling att sköta om! :)

    PS Konserten var jätte bra!! Just precis vad jag behövde!

    Ha en fin helg!
    Kram
    Pi

    SvaraRadera
  7. Låter sött med de rosa kuverten, men jag tror nog att ni blev lika sura som vi brukar bli då vi får de vita kuverten ;). Å så tråkigt med giktanfall, hoppas att det går över snabbt!
    Ja din son har verkligen god smak, både vad gäller kläder och inredning ;). Fågelburen är väldigt tjusig ;).
    Hoppas att ni får en riktigt fin helg!
    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  8. Vad gulligt med rosa böteslappar. Det är nog det att de vill verka lite gulliga.;)
    Fabbe hade rosa skjorta när han tog examen i fjol. Jättefint var det.
    Och du vilken enormt fin bur!

    Kramis Lisa

    SvaraRadera
  9. Hej Elle, har inte hunnit med bloggen den här veckan, så här hade jag mycket kul att läsa ikapp !
    Han e gullig din son! Tänk om han fått växa upp hos en skitmamma :)

    Visst kan marsvinet bo i din fina bur, sommarstuga kanske ?!

    Gulligt med Rosa böteslappar. Är inte överdrivet förtjust i lapplisor med höll på att skämmas ihjäl när vi varit och handlat och gick till bilen, då säger (alldeles för högt) Victor 4 år "skynda dig till bilen mamma för där kommer såna där skitlisor"....
    Lite kul så här efteråt :)

    önskar dig en mysig helg,
    kram Jessica

    SvaraRadera
  10. Här lär det dröja ett tag innan maskroserna kommer fram. PÅ gott och ont..
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Tittar in för att önska dig en trevlig helg!
    Jag är så tråkig idag, så hälften kunde vara nog!
    Dessutom så många myggbet (!) att jag varit tvungen att ta medicin mot klådan!
    Har aldrig hänt förut, funderar på hur min hjärna är funtad, hur kunde jag bära in vid med bar överkropp och inte se alla myggen i luften?
    Kanske var det vårvärmen/vårkänslorna som fick mig att glömma?
    Som vanligt, ha det bäst!
    Var rädd om dig och de dina!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  12. Livet kommer emellan och då får kommentarer vänta. Ha det så bra
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  13. Låter nästan som om du bodde i rena u-landet. Onsdag...doktorn stängt..ingen mat, söndag...ingen mat, här som ica har öppet 7-22 VARJE dag. Äntligen är Sverige bättre på något:)
    Hm, låter som om du får en tuff helg med mycket att göra. Konfiramation och allt, känns nästan som om det är min gudson nu,(eller det kanske var en annan son som hjälpte dig med i din dröm)haha, önskar honom i alla fall lycka till med prästens frågor och allt. Tycker dessutom valet av skjortfärg låter alldeles utomordentligt snyggt, och du, en sådan där fågelbur har jag länge önskat mig en, men har aldrig köpt någon. Orkar nämligen inte bära med mig den från affären, är lite slö sörru, men du hade ju inte bara smakråd med dig utom dessutom bärhjälp.
    Önskar inte bara dig, utan hela din familj, lycka till i helgen.
    P.s. har lagt ut mer "äckliga" bilder. Titta och njuuuuuut, hahaha.
    Camilla

    SvaraRadera