tisdag 18 mars 2014

Staden Blankenberg

Nu ska jag visa lite mer bilder från orten
jag besökte förra helgen.
Stadt Blankenburg
Denna lilla stad, som inte ens är stor nog
att kallas stad, har anor från 1100-talet.
Svenskarna var inblandade ett tag och därefter
förföll borgen till en ruin (alltså avslutar vi forskningen där)
*host*


Idag är staden fylld med gamla korsvirkeshus.
Jag älskar denna stil och blev helt lyrisk när
jag i flera timmar kunde vandra gata upp och
gata ner - och det mer än en gång - och
beundra det ena huset efter det andra.

Den som inte ville vandra tog cykeln
eller motorcykeln. Vägen dit är en väldigt
populär motorcykelsträcka och jag mötte nog
fler tvåhjulare än bilar.


Inte bara korsvirkeshusen var fina,
utan även alla fina skyltar i gammal stil.


Här hade man tagit över temat "riddarborg".


Ett tak i denna form med olikfärgade takpannor
är väldigt ovanligt och väldigt vackert.


För att inte tala om skylten!


Haus Sonnenschein - Hus solsken
Ett passande namn denna underbara dag i mars.
Våren hade kommit och jag kunde gå i t-shirt en stund.


Jag förälskade mig i Stadt Blankenberg
och lovade mig själv att komma tillbaka
senast när löven slagit ut.
Vilket inte kan dröja länge....


Tro det eller ej, men detta är faktiskt ett
DAGHEM!


Många husägare smyckade sina hus med blommor
och annat deko.
Eftersom jag är tokig i buxbom,
trivdes jag bra här.

I nästa inlägg blir det mer buxbom,
men inte av den sorten ni är vana att se.

Ha en fortsatt fin vecka!
Kram

3 kommentarer:

  1. Jag håller absolut med! gamla mysiga städer där man kan flanera kring och bara njuta av allt vackert är så mysigt. Och är det dessutom fins väder så blir det ju bara bättre...

    SvaraRadera
  2. jättefint margareta tror hon skulle oxå trivas där

    SvaraRadera
  3. Inget ställe du kan flytta till då? Känns lite hemma över det!

    SvaraRadera