fredag 8 juni 2012

Jag tror att jag undrar...

Igår hade vi helgdag...igen... - en katolsk sådan som alla andra fick
"nytta" av. Det lever mycket katoliker här, ännu mer i andra
delar av Tyskland. Här hos oss finns det mycket "evangelister".
Dit hör vi, även fast vi inte är särskilt flitiga med att uppfostra
våra barn till att be, tro på Gud och besöka gudstjänster flitigt.
Jag är meningen att jag försöker uppfostra dem till förnunftiga 
och vänliga människor - det där med tron får de välja själva.

Det finns klasskompisar till mina barn som har väldigt
troende föräldrar och som vet mer om bibeln och amen än jag.
Ibland har jag en känsla av att de barnen är hjärntvättade.

"Om du inte säger det och det...kommer du inte till himlen.."
Ord som gör min son orolig - för han är rädd för att JAG inte
har sagt dessa ord till Gud och därför hamnar någon
annastans...

Mina egna barn har genom dessa vänner, samt skola och dagis,
utvecklat ett eget litet "förhållande" till Gud.
Idag har barnen sportdag. Egentligen visar väderrapporterna
moln och regn de närmaste dagarna (veckorna...?) och 
risken fanns att de istället skulle ha normal undervisning.
Men 9-åringen är ju inte dum, så han utnyttjade sina "kontakter"
Hört imorse när jag väckte honom:

"Mamma...igår innan jag somnade, bad jag till Gud att det
skulle bli fint väder idag. Jag sade "Bitte, Bitte" (snälla, snälla)
 ungefär femtio gånger!"

Ute hade molnen skingrat sig och himlen var nästan molnfri!!
Solen lyste upp de gröna fälten och det kändes varmt.
Måste hålla mig god vän med min son. Såna kontakter är
alltid bra att ha.

Lägg märke till hur patriotiska tyskar plötsligt blir när fotbolls-EM börjar..
.annars ser man sällan en flagga i en tysk trädgård

Jag tror att Guds änglar flög förbi i mitt sovrum när de hade
varit hos sonen. De tappade en massa fjädrar där. 
Eller så var det den trasiga huvudkudden...

Ute gömmer sig min ängel under Hortensiabladen.


Den har visserligen blivit av med en vinge,
men det är ingen grund till att jag ska slänga
bort den för det. 
Jag är omgiven av en massa
fina änglar, både såna man kan se och såna
som man bara kan misstänka flyger omkring i
 mitt sovrum och sprider ut fjädrar över mig
medan jag sover....


Är du kanske en av dem...?
Kram

11 kommentarer:

  1. Mina tyska vänner går i taket vid fotbolls mästerskap, det ska pratas taktik och vilka som är skadade osv..
    Jag tittar bara med ett halv öga fram till finalerna. Då sitter jag också bänkad!

    kram o trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Alla barn har vid en viss ålder ett visst förhållande till Gud! Men skrämseltaktik är inget bra!

    SvaraRadera
  3. Släpp inte din son nu i sommar för du vill väl ha fint väder hela tiden? ;)

    SvaraRadera
  4. Kan få komma med ett önskemål till din son?

    Och du - jag är en ängel så jag kanske är hos dig på nätterna. Om du är vaken nästa gång så är det jag som har svarta vingar!!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag är inte så troende men visst undrar man ibland hur saker och ting hänger ihop. Självklart undrar många barn ännu mer kring detta.
    Jag är nog ingen ängel men visst försöker vi alla vara det så ofta vi kan:))
    Må så gott!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  6. När dottern var runt 5 ville hon tro på en Gud och bad då och då om saker hon ville/inte ville skulle hända! Nu är hon fjorton och en riktig ateist!

    Hon har läst din kommentar på min blogg och kommit fram till att det är en Piptapet hon har i sitt nya rum... och naturligtvis kom det:
    - Mamma, visst skulle det vara fint med ett överkast i samma stil?! Jag kan önska mej det i julklapp.

    Nja, tror inte det!

    Ha det fint, kanske kommer det någon ängel till dej, fast du kommer inte veta vem det är!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Så fint du skriver om dina änglar- Är säker på att du är en riktigt fin sådan du också. (fast ibland växer hornen fram även på dem;))

    Ha det så skönt, Kram Marie

    SvaraRadera
  8. Jag tror också att jag undrar! Bra att det blev fint väder iaf!
    Har du skickat ett mail om virus till mig??
    Nu har jag massor av kinesiska tecken överallt? Du skrev att jag bara skulle öppna ditt mail, stämmer det?
    Må gott!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Det är bra med kontakter. :P

    Känner annars att jag måste skriva nåt nytt på min blogg snart....rycker till varje gång jag ser min egen arm där i högerspalten när jag läser här inne. ;)

    SvaraRadera
  10. Jag får nog testa det där ikväll. Om Gud bara förstår tyska förklarar det nog en hel del som händer i världen.... ;-))

    SvaraRadera
  11. Vet du hur viruset ser ut eller beter sig??

    SvaraRadera