onsdag 26 oktober 2011

Vänligt väder?

Imorse sade man på radion att vädret ska bli "vänligare än igår".
Jag vet ju vad kallt, varmt, vått eller torrt väder är. Men hur är ett vänligt väder?
Kommer det och skakar hand istället för att piska mot kinden?


Gårdagsmorgonen bjöd på små fluffiga rosa moln (såna man ska undvika att gå på) och en tunn regnbåge. Det såg definitivt vänligare ut än det gråa täcket på dagens himmel.


Vänligt var det på bageriet nyss. Minns ni Fru Knä? Ja hon heter så - översatt till svenska. Hursomhelst stod hon och berättade för en manlig kund om en ryggövning hon försökt göra.
"Först skulle man lägga sig på golvet, sen dra in magen, trycka ryggen mot golvet och räkna till tio." förklarade hon medan hon höll ena handen på magen och den andra på ryggen "Men varje gång jag började räkna, glömde jag att trycka ryggen mot golvet..."
"Och jag som trodde att ni kvinnor kunde göra flera saker samtidigt"
säger kunden och skrattar gott
"Jamen hon passade på att samtidigt laga mat och stryka tvätt medan hon gjorde övningarna!!" lägger jag till medan jag stryker och rör gryta i luften, i ett försök att rädda situationen
"Ja, precis!" nickar Fru Knä instämmande "det gjorde jag!"
"Nu har du avslöjat oss"
fräser jag i mungipan till Fru Knä "Du kan ju inte tala om att vi egentligen inte kan något alls!"
"Det visste vi redan"
säger plötsligt en annan manlig kund bredvid mig. Han hade stått tyst hela tiden, men nu vaknade han till liv
"Jomen låt oss nu leva i tron att vi verkligen KAN ALLT - samtidigt! Fast vi egentligen bara låtsas att vi kan" ber jag honom
"Jaja...det gör vi ju" skrattar han fram
"Det är bättre så - för alla" säger jag.
Den kvinnliga kund som just kommer in i bageriet stirrar på oss med en förvirrad blick. Alla andra ler. Vänligt.
Jag önskar alla en bra dag och lämnar bageriet med ett stort leende. Kanske hon inte kan göra flera saker samtidigt, men ett gott humör kan hon sprida - medan hon räknar bullar!
Vem behöver vitaminer på burk, så länge Fru Knä finns?
Ja, det blir nog en vänlig dag idag!


Bilderna är från gårdagens besök i stadsparken. Visst är väl hösten vacker, även när vädret inte är jättevänligt?
Barnen åkte inliner, medan jag gick och höll Mr. Canon i handen...
Hoppas att min nya man Jamie inte tar illa upp *blink*


Ha en vänlig dag!

6 kommentarer:

  1. Härligt med denna typ av samtal. Ibland är de de absolut bästa. De som ger en en extra energikick och som gör att man ler resten av dagen.

    SvaraRadera
  2. Du är omringad av män, både Canon, Jamie och männen hos Fru Knä :)

    SvaraRadera
  3. Nu börjar jag tappa räkningen på alla män här..

    kram

    SvaraRadera
  4. Jag tror absolut att små rosa fluffiga moln är vänligt väder!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina höstbilder! Och hos Fru Knä (frau Knäu?) verkar det vara mys. :)

    SvaraRadera