tisdag 18 oktober 2011

Vad är en sandros?

... undrade man efter förra inlägget.
Kanske hade varit smartare av mig att direkt förklara vad det är. Innan jag själv höll en i handen, visste jag inte heller vad det var.


En sandros uppstår - undviker den komplicerade fysiska (kemiska?) förklaringen - genom en kristallisering av saltvatten som uppstår genom temperaturförändringar. Dessa kristaller bildar ett slags gips som sen blandas med sand.
Det finns olika varianter på utseendet och det här är ett av dem.
Man hittar dem bl a i norra Afrika och Sahara. De kallas därför även ökenros.
Den är dock hård och ser ut som sandfärgad sten.


Så, nu lärde ni er något nytt idag! (jag med, när jag googlade om ämnet *blink*)

Ha en skön dag!
Kram

8 kommentarer:

  1. Tack för infon! Väldigt fin!

    SvaraRadera
  2. Men så coolt och så vackert naturen format den!
    TACK för infon, har aldrig hört talas om en sån.
    Varje dag lär man sig nått nytt och det är ju bra:)
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  3. Åh, den är riktigt läcker och fin. :)

    SvaraRadera
  4. Och tack för förklaringen, så slapp jag googla. ;)

    SvaraRadera
  5. Det var något nytt även för mig!
    Riktigt fin, gillar det mesta från havet, utom stinkande tång..

    kram

    SvaraRadera
  6. their explanation see it here click to find out more check my site view website go to this web-site

    SvaraRadera