måndag 17 oktober 2011

Lugnet efter stormen

Mina mornar brukar vara rätt stressiga. Det gäller att få iväg den ena ungen efter den andra ur huset. De stora killarna är rätt svårväckta och de små har en viss förmåga att hitta en massa "jag-ska-bara" tills vi nästan kommer försent till skolan. Vi brukar dock hinna innan klockan ringer.

Sen gäller det att komma ner till normal puls igen och bli av med stressknuten i magen.
Min lilla Buddhafigur (loppisfynd) i köksfönstret hjälper mig att komma ihåg att ta det lugnt. Det är konstigt vilken lugnande påverkan dessa figurer har även fast man kanske inte är Buddhist.

Det är som om figuren slänger ut signaler till mig.
Ta det lugnt!!! Cool down! Sluta stressa, det lönar sig inte!
Jag tar ett djupt andetag och försöker andas ut stressen inom mig - och det funkar oftast.


"I lugnet ligger kraften"
Det ligger mycket i det. När man är lugn kan man samla tankarna bättre och blir effektivare. Dessutom mår man bättre när blodtrycket inte skjuter i höjden.


Till vänster om Buddhan ligger ett verk som naturen skapat. En sandros, som min 8-åring fått av grannfrun. Supersmart av mig att sätta in en bild där rosen är suddig...
När ni ändå studerar sakerna kring Buddhan *om inte så gör ni det nog nu* vill jag bara, så här lite på sidan om, påpeka att det är jag *harkel-host* som har kaklat stenarna på väggen *skryter lite* tillsammans med äldste sonen. Maken blev för otålig och nervös av allt pusslande, så honom skickade vi ut efter ett par minuter. Pillergöra och småtjafs är inget för honom, han fick foga istället.
Jag valde att blanda olikfärgade stenar, för att få en mer levande vägg.
För de "hantverkare" som inte har lust att pussla själv, finns det liknande stenar på
färdiga nät. Fast de är oftast enfärgade och slipade.


Blev lite inredning idag! Men man måste ju leva upp till sitt bloggnamn ibland...

Ha en skön dag och simma lugnt!

8 kommentarer:

  1. Snyggt är det! Själv behöver jag bara se mig i spegeln så ser jag en Budha staty - fast levande och i mina kläder ;)
    (4U2 = rund)

    SvaraRadera
  2. Superfint verkligen. :-)
    Bra gjort!

    SvaraRadera
  3. Superfint. Men vad är en sandros?

    SvaraRadera
  4. Här simmar jag lugnt på kökssoffan... ute regnar det så jag slappar lite;)

    Ha det skönt. Snyggt kaklat förresten:)

    SvaraRadera
  5. Snygg vägg, men jag undrar också, vad är en sandros? Mr Canon får göra ett bättre jobb :)

    SvaraRadera
  6. Jag vill ha en egen buddha!
    Snygg vägg. Jag har också pusslat en sån, fast det var grått.

    SvaraRadera