lördag 1 oktober 2011

Positivt tänkande - del 1

Som ni säkert märkt tänker jag positivt och är något gladare än annars. Det blir även en och annan affimation under dagen. Ibland slänger jag till med affimationen:
"Livet är lätt, livet är härligt och allt det goda kommer till mig nu"

Och vad händer...jo, det börjar med att hösten visar sig från sin bästa sida, vilket ökar det goda humöret.


Allt det goda kommer till mig nu...

Nåja, säger ni nu, även hos mig skiner solen - fast jag inte har affimerat.
Ok.
Då har jag väl fixat till även ditt väder! Du har läst min blogg - det räcker för att det goda ska smitta av sig.
Äh, det spelar väl ingen roll, huvudsaken är att det är fint!!! Njuuuuut!

Under morgonen var jag med maken och handlade. Eller han med mig?
Vi besökte även en blomaffär för att köpa något till en husinvigning vi är bjudna till ikväll. Är det inte otroligt hur handfallna män är i blomaffärer. Men samtidigt jäkligt smarta.
Vi fastnade framför ett blomarrangemang som gick i grönt och vitt.

"Den tar vi" säger maken till slut.
"Ok..." instämmer jag medan jag fortfarande sneglar lite på en lila blomma. Men eftersom jag inte vet hur värdparets inredningsstil är inser jag att makens förslag är det bättre alternativet.
Just som jag ska ta blomman ser jag att den övre hyllan är dekorerad med äpplen och den undre med vita pumpor.
"Oj, det är ju två olika sorters dekorationer" säger jag och stannar till.
Maken reagerar inte. Jag betraktar och jämför, är i valet och kvalet.
"Vilken dekoration tycker du är snyggast...äpplen eller pumpor?" säger jag tvekande till maken.
"Ta av den undre raden" menar han.
Jag är tacksam över att han tar över det svåra beslutet (hallå, vi pratar om blommor och dekoration här!!). Ska just ta blomman när jag vänder mig mot maken och säger:
"Egentligen skiter du i vilken dekoration va? Huvudsaken vi kan köra hem, eller hur?"
"Japp" svarar maken och ler lite fullisjutton.
Smart drag, måste jag erkänna...jag gick nästan på det!


Vid kassan står en försäljerska och binder en helt underbar bukett med röda rosor. Dekorerat med pärlor och hela köret.
"Det är den sjätte hjärtbuketten jag sålt idag" säger hon medan hon slår in den med plast.
"Oj" säger jag "är det någon speciell dag idag?"
"Ingen aning" säger försäljerskan
Plötsligt vaknar mannen bredvid mig till.
"Bröllopsdag..." muttrar han fram.
(nu kommer nog anledningen till att min kompis säger att jag är en elak häxa...)
"Oj" säger jag "den glädjen kunde man inte överhöra..."
(Är ett tyskt uttryck som betyder att man hör att personen egentligen inte alls är glad äver det den sagt)

Jag ler med hela ansiktet och vänder mig mot mannen i tron om att möta ett lika leende och skrattande ansikte.
Ni som känner mig vet att jag verkligen bara vill lätta upp stämningen med min sjuka humor.
Mannen bredvid mig, känner mig inte - han glor surt på mig med en blick som kunde ha dödat...
Oj, där träffade jag nog mitt i prick!
Han köper den där underbart vackra buketten för att han är tvungen, inte för att han egentligen vill.
För att få tyst på kärringjäveln där hemma, typ.

Jag vänder mig mot försäljerskan, som ler tillbaka, sen mot mannen igen - som fortfarande glor surt i stil med "I am not very amused.."
Plötsligt sträcker min försäljerska fram ett fång med rosor inlindade i papper.
"Varsågod, de är till dig, annars hade vi bara slängt dem"


Allt det goda kommer till mig nu....

Att de inte var helt fräscha, spelade ingen roll. Minst en dag kan jag njuta av dem iallafall - helt gratis! I blomaffären hade de vissnat över helgen.
"Ser du, eftersom du inte köper blommor till mig, får jag dem av andra!" säger jag till maken medan vi går mot utgången. Alla skrattar, utom...mannen som fortfarande står vid kassan och glor surt i väntan på sin bröllopdagsbukett...

På parkeringen utanför kan jag äntligen lägga av ett gapskratt över den sura mannen och glädjer mig samtidigt över rosorna i min famn....och det var bara morgonen...

Började din dag lika bra...?

11 kommentarer:

  1. Härligt!
    Ler samtidigt för maken är och handlar själv, jag är mest i vägen med mina kryckor ;) Han glädjs för då slipper han mig hojtandes om vad jag vill ha *ler*.
    Njut av rosorna!

    SvaraRadera
  2. Okey, jag köper hela positivpaketet :-)) Jag är glad att du fick rosor, KRAM!

    SvaraRadera
  3. Ha, ha, ha!

    Nä, jag har väl inte haft samma tur direkt. De senaste dagarna har jag hunnit med: Sätta mig i en stol som gick sönder = Aj, Aj, Aj (blåmärken över allt), hälla kokande vatten på min tå = Aj! Gå på träningspass = Aj, Aj (träningsverk i hela kroppen). Därutöver har jag hunnit svälja en fluga!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  4. Ja, det var en solskenshistoria, denna soliga varma dag! Här har Sonen med familj varit på besök, så det har varit en bra dag :)

    SvaraRadera
  5. Det var en fin historia!
    Genom att vara glad blir man gladare..

    kram

    SvaraRadera
  6. Några blommor har jag inte fått men fint väder lyckades du fixa åt mig

    SvaraRadera
  7. Jag skrattar och ler om vartannat! Och de där raderna: "Livet är lätt, livet är härligt och allt det goda kommer till mig nu"
    De kopierar jag och ska köra som ett mantra imorgon!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  8. Elle, blir alltid glad och positiv till sinnet när jag läser dina underbara inlägg!
    Har du någon gång funderat på att sälja dem till någon tidning så fler får läsa och må gott!

    Ska länka till dej i något passande inlägg framöver!

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Hihi... vilket roligt inlägg :)

    SvaraRadera
  10. Stackarn... det är inte lätt att åka till blomsteraffären med dig:) Hoppas han blev gladare framåt kvällen..

    kram Marie

    SvaraRadera