lördag 22 oktober 2011

48 gram lycka

Vem har någonsin påstått att ett par centimeter inte kan göra en kvinna lycklig?
48 gram för att vara exakt.
Och det i mataffären!!

Igår var min mamma (som var på snabbvisit) och jag i "min" mataffär inne i stan och helghandlade. Plötsligt ser jag något som gör mig helt vild och lycklig. Jag formligen skriker fram ett
"jaaaaa...Jaaaaa....JAAAAA...JAAAAA!!!!" där jag står mellan hyllorna.
Gör små glädjeskutt och viftar med armarna, liksom en fyraåring som ser jultomten komma.
Som tur är hade jag min mamma med mig och hon drog mig lite diskret i armen för att lugna ner mig.
"Jamen kolla!!" säger jag med lysande ögon och pekar mot hyllan "Dammsugare!!!"

Det är väl sällan en kvinna blir lycklig av att se en dammsugare i mataffären. Men nu pratar vi inte om en vanlig dammsugare. Nu pratar vi om de gröna. De med choklad i ändarna och som annars bara finns att köpa på närmaste IKEA.



Sen tjuter jag till och börjar hoppa igen.
Mamma drar mig i armen igen.
"Vad är det nu då?" undrar hon och ser sig om lite nervöst och hoppas att ingen ser oss.
"Ma..ma...mazariner!!! De har mazariner också!!! Men fattar du inte, nu måste jag ju inte köra ända till IKEA!!"
"Mmmm, vad bra"
säger mamma och undrar säkert om jag verkligen inte blev förväxlad på bb den där kalla aprildagen i slutet av sextiotalet.
(Måste ju definitivt ha blivit något fel, eftersom hon påstår sig ha en 42-årig dotter...jag är ju för tusan bara 29! Kan det vara första stadiet till alzheimer kanske?)


Den här lyckokänslan kan nog bara en utlandssvensk förstå. Det är som om de där röda skorna som Fru Venus sett i internet plötsligt skulle stå ute i fastun...typ. (Spring nu inte ut och kolla!!!)


Ett par centimeter lycka...

Ha en skön helg!

48 gram tyngre, men lycklig...

14 kommentarer:

  1. *ler* åt din lycka..och minns barnen i somras...

    kraaam/caja

    SvaraRadera
  2. Vilken lycka:)

    Men räckte det med ett par cm för din del.. såg ut som du bunkrade rätt rejält... men det skulle väl räcka till hela familjen kan jag tro!

    Kram på dig och njut av dina gobitar!!

    SvaraRadera
  3. Visst är de goa...:)
    Kan sluka mååånga cm av de där.
    Och du, får Ikea slut så är de inte så svåra att baka....fast kan inte påstå att jag gjort det så många gånger....men i fall att liksom.
    Ha det bra och hälsa mamma ;)
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Dammsugare eller snabeldrakar .....???? Hmm, Delicatos dammsugare är gröna med brunt i ändarna, min dammsugare är grön med svart i ändarna .... min dammsugare är elektrisk och livnär sig på dammråttor :p Delicatos dammsugare är goda och passar väldigt bra till kaffe ;)
    Ha de gott i dammsugarriket. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. Jag förstår känslan precis! Kände hur hjärtat hoppade till lite extra när jag hittade Lätta, Wasa knäckebröd och Absolut vodka på Rewe här om dagen. Svenskt är liksom ändå svenskt på nå't vis. :-)

    SvaraRadera
  6. Du har min fulla förståelse för detta beteende - låter helt nomalt tycker jag :) Jag hade säkert köpt dom av bara farten själv om jag sett dom - även om jag egentligen inte tycker om någon av dom...Njut av en underbar fikastund!

    SvaraRadera
  7. De hade jag inte hoppat för. MEN om det varit delicatobollar då hade jag utfört cirkusnummer och studsat runt i affären

    SvaraRadera
  8. Mazariner är ju (relativt) gott, men Dammsugare? Jag kan skicka ner massor till dig. Jag vill INTE ha dem... Blä!
    Tur att smaken är som baken. ;-)

    SvaraRadera
  9. Ha, ha, kände ungefär likadant när vi var i Nice för några år sedan och jag hittade svenska skorpor!
    Köper aldrig skorpor i vanliga fall, men i det här fallet så kändes det väldigt svenskt, tryggt och hemma(fast vi bara var där en långhelg)
    Kram Maria

    SvaraRadera