torsdag 13 oktober 2011

Nu är det klippt!

Ett spontant besök hos frisören en helregnig dag, är som honung för själen.
Jag hade turen att genast kunna sätta mig på en ledig stol. För första gången i mitt 42-åriga liv blev jag klippt av en manlig frisör. Hur manlig en frisör nu kan bli...ni vet...
John, är en liten asiatisk kille som brukar klippa mina söner - med omsorg och noggrannhet.
Han är ETT huvud kortare än jag och ETT tiotal år yngre. Hans axellånga hår hade han bundit ihop i nacken.
Lille John ställde naturligtvis frågan:
"Vad vill du ha gjort??"
Där skulle jag kunna komma på många saker *harkel host*, ja, typ fixad deklaration, nystädad källare, rensat avlopp...osv...men jag svarade snällt:
"Tvättning, klippning av topparna och ögonbrynen"

Att få håret tvättat ger mig alltid gåshud.
Särskilt när de sköljer av håret. Igår fick jag även gåshud på ställen jag inte visste att man kunde få gåshud på...

Jag menar höften!! Högra höften. Vet inte varför den vänstra inte reagerade.
Men på den högra sidan kröp gåshuden liksom från låret och ända upp till höften!! För att inte tala om hur huden krullade ihop sig på underarmarna.
En riktig huvudmassage fick jag. Nej, det stämmer inte - två blev det. Antingen tvättade han håret två gånger på raken eller gjorde han nån slags dunderinpackning för att få ordning på trasslet.
Min mamma brukar säga att jag har hår som hästtagel...*suck*


Vad har du för problem? Hästtagel är väl fint?

Sen började kampen genom djungeln (läs:håret). Jag tror ibland att mitt hår får frisörerna att ångra den dagen då de valde att bli just frisör.
Jag har lika dåligt samvete varje gång man drar och sliter i det med olika verktyg (läs: kam och borste).
Är en rätt dum känsla när Lille John kammar och kammar och kammar och drar och kammar och sliter och...till slut drar upp håret i luften mellan två fingrar för att äntligen kunna klippa av en rejäl....centimeter.
Mycket jobb för lite.
Lille John svängde med saxen runt fingret innan varje klippning, likt en cowboy med sin revolver.
Fast jag tyckte att han han såg mer ut som en modern samuraikrigare, så jag föreställde mig Lille John i en manlig kimono, med ett litet samuraisvärd i handen.
*sväng....swisch....sväng...och klipp!*
(börjar själv oroa mig för mitt sinnestillstånd...)

Plötsligt kom det in en kund, som sade att han ville bli klippt av John.
"DET kan dröja..." sade jag till Lille John
"Ja...med säkerhet!" höll Lille John med och skrattade lite halvt förtvivlat medan han drog i nästa trassellock.
Kunden väntade dock tålmodigt - och länge!

När klippningen var färdig föreslog jag om en paus - eftersom jag hade medlidande med den andre kunden.
Under tiden passade jag på att uppsöka bekvämlighetsinrättningen och fick sen en kopp kaffe medan jag väntade på nästa behandling - ögonbrynen.
Kände mig som en hollywoodfru där jag satt med en kaffe och en skvallerblaska - och som en inte en trist och grå "tysk" hemmafru.


Och hur tror du att det är att kamma igenom det här?

Sen var det dags för ögonbrynsutryckningen. Vet inte vem som kom på den idén...
*aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj AJ!! aj aj aj AAAJ! aj aj aj....*

Alltså, tvättning, klippning, en sväng med fönen och sen ögonbrynen...gick på hela
24 Euro!
Det var så billigt att jag nästan skämdes.
Men ett bra sätt att skämma bort sig på!

Vad gör du när du vill skämma bort dig lite?

Kram

PS. Nej, det var naturligtvis ingen som märkte att jag hade klippt mig... :(

7 kommentarer:

  1. Att få en ansiktsbehandling är typ det bästa som finns när jag ska skämma bort mig lite. Händer tyvärr alldeles för sällan...

    SvaraRadera
  2. Klippning och framför allt schamponering/massage är riktigt sköööönt! Även om jag tvättat håret nyligen brukar jag säga: "Nej, det var jäääättelängesen!" He he! :-D

    Jag har en (relativt) manlig frisör sen 4 år tillbaka. Jättenöjd! Han har fru och barn, men min sambo säger att det inte är någon garanti. Jag förstår inte vad han vill ha sagt med det... Ha ha! ;-)

    SvaraRadera
  3. Vad tråkigt att ingen såg det! Men det är skönt att bli ompysslad :)

    SvaraRadera
  4. Mmm, skönt att unna sig lite vardagslyx! Till riktigt bra pris dessutom.
    Ha de gott, kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. Låter härligt!
    Jag tycker det är lyx varje gång man får komma hemifrån. Ensam! Då räknas inte att handla och sånt trök utan bara att få träffa en vän för fika och få skratta tills tårarna rinner. Det är lyx för mig! :)

    Kramis!

    SvaraRadera
  6. Hihi, vilken talang i berättande du är =)

    Ja, vad gör jag för att skämma bort mig .. hmm .. jag vet inte riktigt, läser, kollar film, ja sånt tror jag. För mig handlar nog "att skämma bort" mest om att "låna" tid från annat som är tråkigt. Som att diska och städa, storhandla med mera.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Vad billigt!! Jag betalade 28 € i torsdags bara för att få topparna putsade, inget tvätt, fön eller ögonbryn. Kommer till John nästa gång jag ska göra det. Jag är glad att jag läste det här nu just innan jag ska ta natt, det blir med ett leende på de trötta läpparna :-) Kram

    SvaraRadera