söndag 2 oktober 2011

Positivt tänkande - del 2

Lördagsmorgonen började rätt positivt (läs förra inlägget...)och förmiddagen gick i samma spår.
Jag började efter handlingen att ta hand om en hink med äpplen vi under fredagskvällen fått hemkörda av ett par äldre bybor. Bara den gesten visar att man nu accepterar oss som "äkta" bybor. Vilket inte är självklart när man kommer inflyttad från en annan ort. Än mindre när man dessutom är utlänning. Det är faktiskt så att man kan bli behandlad som en marsmänniska om man har otur.

Kanske har det med att göra att jag är väldigt trevlig och snäll, men det kan man ju inte sitta och skryta om i en blogg. Låt oss nu i stället tro att det har något att göra med äppelkakan jag bakade till byfesten nyligen. Kvinnan svärmade om hur fantastiskt god den varit. Att jag bakar goda kakor får jag väl säga här, eller? Jag kan ju bara framföra vad folk säger...ju.

Både deras uppmärksamhet med äpplena och uppskattningen de visade, kändes gott i hjärtat. Visserligen var det fallfrukt, men vem bryr sig när det är till bakning? Det är tanken och gesten som räknas.


Allt det goda kommer...och ibland blir det hemkört...

Som tack för äpplena bakade jag en sockerkaka med äpplen som de fick ett par bitar av till eftermiddagskaffet. Gissa om de blev glada.
Jag gjorde även en smulpaj med äpplen...



Allt det goda kommer till mig nu....försvinnande gott...

Medan jag bakade upptäckte jag en tävling på margarinpaketet. Var tredje paket har en vinst, stod det. Alltså satte jag mig med de fyra margarinpaket jag hade hemma och knappade in koderna.
Först bidde det inget.

Sen bidde det 20€ i presentkort till en kaffebutik


Allt det goda kommer...rena RAMA turen....även om man smörar lite först.

Sen bidde det 20€ till!!


Allt det goda kommer...och man känner sig LÄTTAd.

Efter det var det slut på vinsterna för den här gången. Något måtta får det ju vara på turen och den positiva våg jag surfar på. Jag hade ju iallafall vunnit mer än utlovat - varannat paket istället för var tredje!
Woah! Det kändes bra och den positiva energin bara ökade! Visserligen är det nog bara en rabattkupong på nån jättedyr kaffemaskin eller så, men jag behöver en ny, så varför inte?

Måste jag tillägga att solen sken hela dagen...?
Hoppas att din lördag var lika lyckad!

Vet inte om jag vågar berätta om resten av helgen...blir kanske för positivt...?*ler*
Kram

6 kommentarer:

  1. Nämen, vad kul med vinster!

    Och hembakade godsaker kan ge en många nya vänner, för vem älskar inte hembakat äppelkaka? :-)

    SvaraRadera
  2. Positivt är bra, det får du berätta hur mycket du vill! Kul med vinsterna! Och att du är trevlig det vet vi läsare redan, så det får du säga...likaså att du bakar gott, det har vi sett många bildbevis på :)

    SvaraRadera
  3. Lyckosurfa på vågen du, den håller nog i sig!
    Lika bra att se det positiva att den håller i sig och fortsätta vinna..

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Hör att Jante dinglar med ena benet på din axel. Ge honom en smocka så han trillar av!
    Skönt när man känner av uppskattning in i hjärtat. Njut av dina "grannar", vinster och solen! (här är vi inlindade i fuktig dimma sedan dagar tillbaka...)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag har också bestämt mig att försöka tänka mer positivt! Deppade ihop alldeles när hösten kom men det är ju faktiskt rätt trevligt att samla mat och fixa inför vintern... ;0) Gäller bara att se guldkornen i varje dag. Typ som vår äppelplockardag i helgen. *haha*

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  6. Du är för härlig du. Jag sitter och ler hela tiden när jag läser dina inlägg.
    Att du dessutom kan baka och är trevlig gör att du verkligen förtjänar vinsten..
    Grattis till den =))

    Kram Maidi

    SvaraRadera